T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: soekris efter 23. April 2020 kl: 19:36:00
-
Hejsa folkens..
I et godt stykke tid har jeg bøvlet med at den blå..
Den blander olie i vandet men kun i expansions beholderen..
Har haft skiftet oliekøleren da den var nr 1 mistænkt..
men nej det er der stadig..
den bruger ikke voldsomt meget olie måske ½ l pr måned hvis det kan gøre det
Har haft skiftet alt væsken på den og der kom.kun olie ud af beholderen ikke andre steder..
Den svinger lidt i graderne alt efter vejret, men mistænker at det nok bare er thermostaten.
Det kunne self godt være toppakningen eller topstykket men vil hellere være sikker, før jeg hiver det af..
Er der nogle her som har oplevet noget af det samme.. ?
Mvh Rasmus og Co
-
Du er desværre nok som du selv nævner ovre i noget toppakning/topstykke ..........
-
Ja den er nok ikke længere.. heldigvis har vi en jx liggende... Tænker jeg vil skifte motoren ud og så renovere den originale.. så er det også.klaret :)
-
De gamle 1500 disler kunne revne i blokken ved oliekanalen, måske det kan være noget lignende.
Hilsen Fynboen.
-
Ja det var da værd at undersøge..
Men de der toppakninger.. er de alle ens eller der der forskel.. kan se at hovwdiaudi har tre forskellige.
-
Der er nok flere producenter, og så der der 3 forskellige tykkelser.
Hilsen Fynboen.
-
Når du piller toppen af , skal du gå efter hvor mange huller/hakker der er i den du piller ud
-
Der var tre hakker.. og et sæt bolte.med dvs pakninger er bestilt :)
Og et okay topstykke er på lageret.. så den blå kommer nok til at køre fint igen.. håber jeg :D
Tak for hjælpen indtil nu.. opdatering følger i næste uge
Mvh Rasmus
-
Så er det tid til en lille opdatering..
Som sagt før så var/er toppen knækket imellem ventilerne.. alle 4, intet under den havde det lidt dårligt..
Men self så fik jeg fat i den forkerte toppakning.. og der knak et takthjul..
Så en anden toppakning er på vej og et andet takthjul skal lige findes i weekenden..
Ellers gik selve adskillings processen helt fint kun få bolte/møtrikker drillede.
Til min overraskelse så gik motoren på 4 cyl men turboen kun på 3.. som kan ses på billedet med pakningerne.. bolt og møtrik var pist væk på den ene cylinder..
Håber i kan bruge billederne og forklaringerne til noget
Mvh Rasmus
-
Husk lige at kontrollere at stemplerne rent faktisk kan gå op i toppakningen.
Hvis motoren har været honet op, og kører med overstørrelse stempler, passer de ikke til en standard toppakning, med det resultat at stemplet banker metalringen i toppakningen og du
skal skifte toppakning igen i næste uge ;)
Men med lidt træning tager det også kun en formiddag.
Det tog ca. 4 toppakninger før jeg fandt ud af det, og løsningen blev at rejfe stemplerne let på toppen/kanten og sørge for at de var fri for sod og nams.
-
Tak for rådet..
Men vil.prøve at sætte et micrometer ur på og så køre det hen over stemplerne.. så burde jeg jo kunne finde højden.
Motoren har iøvrigt kørt omkring de 230000 km så.man ved da aldrig om den har været honet op.
Toppakningen jeg har købt er iøvrigt den tykkeste (3takker) så satser på den er tyk nok..
Den første pakning jeg fik, var sært non til en ahu-aaz og sådan noget.. :s
Mærkeligt at hovwdiaudi sender mig sådan en når den ikke passer på en jx..
Men en opdatering følger når den nye paknig kommer :)
Mvh Rasmus
-
En mini opdatering.
Den rigtige toppakning kom idag.. jubii.. :D
Nu mangler jeg bare at få målt på stemplerne
-
En mindre opdatering..
Efter toppen kom på så opdagede jeg denne revne.. :/