Forfatter Emne: Aircondition...  (Læst 1617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Aircondition...
« Dato: 30. Juni 2008 kl: 04:55:14 »
Prøv måske at kontakte nogen af de US Car værksteder i har derovre på øen.
Her hos os gemmer man nemlig gassen fra de gamle systemer, så der er lidt til gamle biler også.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Aircondition...
« Svar #1 Dato: 30. Juni 2008 kl: 08:19:35 »
I Sverige får man inte använda freon i små kylanläggningar längre, till exempel kylskåp och bil-AC. Min 89:a hade samma problem med för lågt gastryck. Detta beror på att jag inte använt AC:t. De måste användas med jämna mellanrum precis som Ebern. Det hela slutade med att jag fick det lagat på en verkstad som hade gaskompetens. De fick tömma systemet på freon, sätta på nya kranar och byta lite andra komponenter. Efter det fyllde de med en ny miljövänligare gas. Detta är inget man gör själv, utan är en omständlig procerur. Bara att få ned trycket i systemet tar flera timmar. Så det stora problemet är inte att byta kranar utan att de gamla inte får användas längre. Om du har kontakter som har tillgång till freon till stora kylanläggningar kanske de kan hjälpa dig.
Det var värt att ha AC när vi var ute i strålande solsken och det var 45 grader i bilen efter att den stått parkerad i solen.  :wink:
Per