Det er vist en historie :whistle:
Kører man rent privat buskørsel, ligger hele landet frit uden rødt bevis.
Kører man i udlandet, er det lidt spøjst.
DK lovgivning dækker som udgangspunkt kun DK.
Godtnok er der vist en spøjs § i en lov, der siger at man skal have rødt bevis hvis man kører i udlandet, også når det er privat buskørsel.
Men, langt de fleste lande i Europa (undtaget Norge og Rumænien), har undtagelse nationalt for kravet om rødt kort, når der er under 17 pladser.
Dvs. at en betjent i Østrig skal være langt inde i dansk jura, for at spørge til et rødt bevis.....
Hvad så med fartskriver og kørehviletidsregler?
I DK er busser fra før enelleranden dato, og under en vis vægt, fritaget for fartskriverkravet.
Igen, der er en række andre EU-lande der har tilsvarende undtagelser.
Jeg har skrevet med et hav af ministerier, FDM-equivalenter, EU-kontorer osv for at finde hoved og hale i det - og læner migop af at hvis bussen er fritaget for fartskriver i DK, og fundet denne:
http://ec.europa.eu/transport/modes/road/social_provisions/doc/2008_national_exceptions_regulation_2006_0561.pdfDer hvor der sker noget med regler, er fx 1 januar 2005, hvor der er krav om 100 kmt fartbegrænser. Derfor er der næsten ingen 10 pers til salg fra efter denne dato.