Her kommer lige en gammelmandsbitter kommentar til løjerne:
Myterne ang. udluftning af dieselT3'ere (og nedenstående indlæg drejer sig kun om dieselbiler - de andre ved jeg intet om) er mildest talt stærkt overdrevne - ja de er efter min mening nærmest gået fuldstændigt i selvsving.
Jeg ser tingene sådan her:
Lad os lege, at jeg skifter et topstykke på en motor. Jeg tapper vandet af f.eks ved at tage en slange af vandpumpen. Jeg gennemfører operationen og selvf. fylder jeg ekspansionsbeholderen op igen før jeg starter op. Umiddelbart efter starten topper jeg løbende op i ekspansionsbeholderen indtil den ikke kan tage mere. Igennem hele denne proces har termostaten været lukket (motoren er jo kold endnu), og der har altså ikke været forbindelse til køleren. Well, der har været åbent til varmeapparaterne, men de har jo ikke forbindelse til køleren, så de lufter ud via ekspansionsbeholderen. Med andre ord påstår jeg altså - faktisk med rod i en robust praksiserfaring - at man fint kan lave ganske store motorarbejder uden at lufte ud på køleren. Og jo - selvf. forvilder der sig en luftbobbel op i køleren, men det er fuldstændigt ubetydeligt. Læg møærke til, når i lufter ud, hvor lidt luft, i kan få ud af køleren. Den smule bliver "spist" af vandet ved naturlig drift. Har man til gengæld skiftet f.eks. de lange kølerør eller slanger under bunden, kan der være god fornuft i at lufte ud.
En anden pointe jeg vil udfordre er legenderne om, hvordan bilen skal holde på bestemte måder, når man lufter ud. Gudskelov skal luftboblerne ikke cirkuleres rundt i kølesystemet af tyngdekraften. Det har vi heldigvis en ganske kompetent vandpumpe til, der er i stand til at kyle vandet så hurtigt rundt, at flowet i kølerslangerne minder om en haveslange på fuld skrue. Og ja, jeg ved godt, at jeg taler indtil flere bibler midt i mod - til gengæld har jeg aldrig oplevet problemer med at lufte ud på en helt almindelig plan flade.
Tilbage til Ghost's problem:
Som det muligvis fremgår af ovenstående, tror jeg ikke på udluftning. Derimod forstår jeg meget godt, at der peges på din termostat.Så længe motoren ikke har drifttemp., er termostaten lukket (hvis den virker). Der bortskaffes altså ikke varme fra motoren - i hvert fald kun til varmeapparaterne, der jo forsynes uafhængigt af termostaten. Jeg går ud fra, at din ekspansionsbeholder vedvarende er fuld? Hvis den er det, så har motoren rigeligt vand. Jeg går også ud fra, at vi begge snakker om den forreste ekspansionsbeholder? Du siger, at din termostat er nyskiftet og at den virker. Det kunne være interessant at efterprøve. Start motoren, sæt noget i klemme i regulatoren, så den holder 2000-2500 omdr, føl efter på de to store slanger frem til køleren, om cirkulationen først starter, når motoren har nået den ønskede temp (kig på dit termometer, men vurder også selv). Fornemmer du, at den cirkulerer i den store kreds til køleren for tidlligt, så er termostaten under mistanke. Kog den med et termometer og se, om den virker. Vender den rigtigt?