Forfatter Emne: probs. med varmen.  (Læst 2617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ghost

  • Gæst
probs. med varmen.
« Dato: 08. Januar 2008 kl: 23:58:26 »
jeg har svært ved at få ordenligt varme på bussen, nålen vil kun lige fri af det hvide felt og der er sgu ikke andet end en lunken fornemmelse der kommer ud af begge varmeapperater..??  
har lige skiftet termostaten i vandpumpen uden den store virkning..   er der en anden et sted??-synes ik jeg kan hitte den..

Kkrogsgaard

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #1 Dato: 09. Januar 2008 kl: 05:57:48 »
Er der rust i varmekasserne eller mangler du vand?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
probs. med varmen.
« Svar #2 Dato: 09. Januar 2008 kl: 06:21:32 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Er der rust i varmekasserne eller mangler du vand?
:roll:  På samme bil. :?:   Er det varmehybridbil.? Men ellers en god ide til gigtplagede. :idea: Hvis der er vand er der vel ikke varmekasser. :!:

Kan du ikke fortælle hvilken motor du kører med, og lidt mere om symptomerne.

Min tanke er du mangler kølevand, eller udluftning af køleren.

Kurt
Kurt - 25115788

Kkrogsgaard

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #3 Dato: 09. Januar 2008 kl: 06:23:02 »
Det var det jeg var ude efter Kurt.  8)

Ghost

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #4 Dato: 09. Januar 2008 kl: 19:47:28 »
sorry...jeg var vist lidt træt da jeg skrev indlæget..   bussen er med 1,6td

den er blevet udluftet..   men jeg har lige læst at der er nogle der hæver den 30-40cm foran når de gør det?!?...  er det fejlen?!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
probs. med varmen.
« Svar #5 Dato: 09. Januar 2008 kl: 21:12:01 »
Det er jo nok ikke fordi varmen ikke bliver fabrikeret.

Jeg går ud fra bilen kører. (ikke tomgang på plads)

Så bliver vandet varmt, pumpes rundt, afgiver varmen forskellige steder.

1.: Er din køler samme temperatur. (måske permanent åben termostat)
2.: Er der nok vand på.
3.: Er den ordentligt udluftet.
4.: Kan en vandpumpe have nedsat pumpeevne.?

Kurt
Kurt - 25115788

Ghost

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #6 Dato: 09. Januar 2008 kl: 22:24:04 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Det er jo nok ikke fordi varmen ikke bliver fabrikeret.

Jeg går ud fra bilen kører. (ikke tomgang på plads)

Så bliver vandet varmt, pumpes rundt, afgiver varmen forskellige steder.

1.: Er din køler samme temperatur. (måske permanent åben termostat)
2.: Er der nok vand på.
3.: Er den ordentligt udluftet.
4.: Kan en vandpumpe have nedsat pumpeevne.?

Kurt


termostaten er lige blevet skiftet..  til en 88graders  uden at det har hjulpet,,,

tror jeg har lavet en fejl mht. udluftningen..  skal nok ha hævet den i snuden...

tror ikke pumpen fejler noget...   den pisker vandet meget godt rundt når man gir lidt gas..

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
probs. med varmen.
« Svar #7 Dato: 09. Januar 2008 kl: 22:41:46 »
Umiddelbart skal en diesel ikke løftes.  Men har du husket at løsne udluftningsskruen på køleren, ude foran. Den sidder på toppen af et rør, der ved siden af køleren, i venster side når du står og kikker på køleren. - Og varme apparatet skal stå på fuld varme,


Poul.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Ghost

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #8 Dato: 10. Januar 2008 kl: 05:41:48 »
Citat fra: "poot"
Umiddelbart skal en diesel ikke løftes.  Men har du husket at løsne udluftningsskruen på køleren, ude foran. Den sidder på toppen af et rør, der ved siden af køleren, i venster side når du står og kikker på køleren. - Og varme apparatet skal stå på fuld varme,


Poul.


jep..  men det er ligsom den kun bliver pislunken... - undskyld udtrykket..

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
probs. med varmen.
« Svar #9 Dato: 10. Januar 2008 kl: 16:39:04 »
Her kommer lige en gammelmandsbitter kommentar til løjerne:

Myterne ang. udluftning af dieselT3'ere (og nedenstående indlæg drejer sig kun om dieselbiler - de andre ved jeg intet om) er mildest talt stærkt overdrevne - ja de er efter min mening nærmest gået fuldstændigt  i selvsving.

Jeg ser tingene sådan her:

Lad os lege, at jeg skifter et topstykke på en motor. Jeg tapper vandet af f.eks ved at tage en slange af vandpumpen. Jeg gennemfører operationen og selvf. fylder jeg ekspansionsbeholderen op igen før jeg starter op. Umiddelbart efter starten topper jeg løbende op i ekspansionsbeholderen indtil den ikke kan tage mere. Igennem hele denne proces har termostaten været lukket (motoren er jo kold endnu), og der har altså ikke været forbindelse til køleren. Well, der har været åbent til varmeapparaterne, men de har jo ikke forbindelse til køleren, så de lufter ud via ekspansionsbeholderen. Med andre ord påstår jeg altså - faktisk med rod i en robust praksiserfaring - at man fint kan lave ganske store motorarbejder uden at lufte ud på køleren. Og jo - selvf. forvilder der sig en luftbobbel op i køleren, men det er fuldstændigt ubetydeligt. Læg møærke til, når i lufter ud, hvor lidt luft, i kan få ud af køleren. Den smule bliver "spist" af vandet ved naturlig drift. Har man til gengæld skiftet f.eks. de lange kølerør eller slanger under bunden, kan der være god fornuft i at lufte ud.
En anden pointe jeg vil udfordre er legenderne om, hvordan bilen skal holde på bestemte måder, når man lufter ud. Gudskelov skal luftboblerne ikke cirkuleres rundt i kølesystemet af tyngdekraften. Det har vi heldigvis en ganske kompetent vandpumpe til, der er i stand til at kyle vandet så hurtigt rundt, at flowet i kølerslangerne minder om en haveslange på fuld skrue. Og ja, jeg ved godt, at jeg taler indtil flere bibler midt i mod - til gengæld har jeg aldrig oplevet problemer med at lufte ud på en helt almindelig plan flade.  

Tilbage til Ghost's problem:

Som det muligvis fremgår af ovenstående, tror jeg ikke på udluftning. Derimod forstår jeg meget godt, at der peges på din termostat.Så længe motoren ikke har drifttemp., er termostaten lukket (hvis den virker). Der bortskaffes altså ikke varme fra motoren - i hvert fald kun til varmeapparaterne, der jo forsynes uafhængigt af termostaten. Jeg går ud fra, at din ekspansionsbeholder vedvarende er fuld? Hvis den er det, så har motoren rigeligt vand. Jeg går også ud fra, at vi begge snakker om den forreste ekspansionsbeholder? Du siger, at din termostat er nyskiftet og at den virker. Det kunne være interessant at efterprøve. Start motoren, sæt noget i klemme i regulatoren, så den holder 2000-2500 omdr, føl efter på de to store slanger frem til køleren, om cirkulationen først starter, når motoren har nået den ønskede temp (kig på dit termometer, men vurder også selv). Fornemmer du, at den cirkulerer i den store kreds til køleren for tidlligt, så er termostaten under mistanke. Kog den med et termometer og se, om den virker. Vender den rigtigt?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Ghost

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #10 Dato: 10. Januar 2008 kl: 22:04:43 »
tja min termostat er jo helt ny så jeg går da ud fra at den virker..  men det kan være den lige skal ha en tur i en gryde med varmt vand...

termostaten kan vist ikke vende forkert - der er ik plads..

jeg har planer om at smutte ud på værkstedet i weekenden og gennemgå hele kølersystemet  evt. skylle det rent først..  

hva ligger jeres temps på ved normal kørsel?  midt i dioden? ell. lige i kanten af det hvide felt?..

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
probs. med varmen.
« Svar #11 Dato: 11. Januar 2008 kl: 17:30:47 »
vores bus led af det samme , ny termostat vand på dyret lidt op i omdrejningerne , så blev der luftet ud ....... og så kunne vi holde varmen ( lidt noget bøvl at skifte )
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Ghost

  • Gæst
probs. med varmen.
« Svar #12 Dato: 12. Januar 2008 kl: 01:48:11 »
Citat fra: "basseogco"
vores bus led af det samme , ny termostat vand på dyret lidt op i omdrejningerne , så blev der luftet ud ....... og så kunne vi holde varmen ( lidt noget bøvl at skifte )

det er jo lige det jeg har gjort...


hvorn er varmen i jeres biler generalt?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
probs. med varmen.
« Svar #13 Dato: 12. Januar 2008 kl: 01:54:31 »
4-5 minutters drift fra kold, så kan man begynde at mærke varmen i kabinen, 10 minutter mere og du bliver stegt hvis ikke du skruer ned :D

Sådan ca. sådan er beskrivelsen på min, det er dog ikke helt så slemt her hvor det er slæde-hunde-koldt udenfor...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
probs. med varmen.
« Svar #14 Dato: 12. Januar 2008 kl: 08:50:52 »
Har du set om hanen til varmre apperatet er lukket op
kablet kan være defekt
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746