Forfatter Emne: Udluftning af kobling  (Læst 8164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Udluftning af kobling
« Svar #15 Dato: 02. April 2007 kl: 13:32:06 »
Citat fra: "xploader"
Og den låner du så ud, eller fortæller hvor du har fået den fra ?


Ja da, kom bare forbi :)

Købte den hos den lokale autopusher for en 100 krone, (mener jeg).
http://www.brdr-autodele.dk i Greve til de "lokalkendte"

Lavede selv en for længe siden, gammelt bremsedæksel, bore hul så det passede til en cykel ventil (en brugt slange jeg skar af ved "roden") og skruede i hullet. Cykelpumpen på og ja, det giver ikke det store volume, men det virkede. I den nye dims har man jo volumen i dækket/slangen.

Kan tage et billede af herligheden hvis det ønskes 8)

Iøvrigt er jeg enig, Biltema er din ven nummer 2 (nummer 1 er din T3)  :D

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udluftning af kobling
« Svar #16 Dato: 02. April 2007 kl: 14:18:17 »
Citér
Vi havde samme problem med whitestaren, pludselig gik pedalen i bund, faktisk næstens nemmere end speederen. Og den har kun stået stille i 2 måneder ?


Det er en klassiker. Når man skifter motor får udrykkerlejer "frit løb" og får sig skubbet så langt frem, at der suser luft ind i slavecyl. Man bemærker intet selv - når man sætter den nye motor ind igen, så bliver udrykkerlejer presset pænt ind på plads. Og første gang man så jokker på koblingen, er den død.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Udluftning af kobling
« Svar #17 Dato: 02. April 2007 kl: 14:33:01 »
Citat fra: "Jarl"

Det er en klassiker. Når man skifter motor får udrykkerlejer "frit løb" og får sig skubbet så langt frem, at der suser luft ind i slavecyl. Man bemærker intet selv - når man sætter den nye motor ind igen, så bliver udrykkerlejer presset pænt ind på plads. Og første gang man så jokker på koblingen, er den død.


Du mener at stemplet ryger ud over kanten eller? Hvis ja skal man vel passe på at gummikanten på pakningen ikke bliver klemt?
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udluftning af kobling
« Svar #18 Dato: 02. April 2007 kl: 15:30:03 »
Ja og nej.

Typisk er den nederste del af koblingscylinderen træls snasket og rusten, fordi stemplet aldrig kommer i den del i normal drift. Når så gummilæben kommer ned i det område, kan den ikke længere slutte tæt, og der suser luft ind. Selvf. risikerer man også, at stemplet ryger helt ned, så gummilæben kommer ud af cyl., men så skal den godt nok langt ud. Og er det tilfældet, har du ret i, at den skal føres behændigt ind igen. Tit vil det så være en god ide, at tage stemplet helt ud og rense cyl. og evt. montere et renoverings kit. Samler man så med en knivspids siliconefedt, så glider det lige så fint på plads og holder tæt igen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Udluftning af kobling
« Svar #19 Dato: 02. April 2007 kl: 21:20:52 »
Så kom der en ny slavecylinder på, 440 kroner på www.gordetselv.dk - noget billigere end HoVWdiAudi...

En feltspade på mellem kobling og rat og en slange på udluftningsskruen, åbne skruen, lukke skruen, slippe spaden, spaden på igen, åbne skruen, lukke skruen, klar  :D

Nøøøj den virker godt sådan en kobling med nye rør og ny cylinder. Jeg droppede i øvrigt slangen - der er lavet en aflastningsspiral i kobberet i stedet, så nu er der en samling mindre at bekymre sig om.
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Udluftning af kobling
« Svar #20 Dato: 02. April 2007 kl: 21:24:43 »
Skulle alligevel have udluftet bremser, så jeg knipsede et par billeder af "udstyret".

Hinze

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Udluftning af kobling
« Svar #21 Dato: 03. April 2007 kl: 20:14:28 »
Den koster 139 plus moms hos Mekonomen, så lige de havde den hængende derinde da jeg var inde efter pakningspapir...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Udluftning af kobling
« Svar #22 Dato: 15. April 2007 kl: 20:54:15 »
Multicool. Her er der 3 eksempler på gør-det-selv varianter:

http://scirocco.dhs.org/cheapassron/CheapassPressureBleeder/index.html


http://www.bmw-m.net/TechProc/bleeder.htm


http://bworks.net/vw/bleeder/info.htm


The master cylinder reservoir cap is 45mm and they are available new
from places like BusDepot.  I've not found one on the shelf at a FLAPS
but you might get lucky.  Another source is a wrecking yard as other
vehicles use a 45mm cap too, such as, Alfa Romeo, Audi, BMW, Fiat,
Mercedes, Peugeot, Porsche, Renault, SAAB, Volkswagen, and Volvo.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."