Forfatter Emne: Ventil klapren  (Læst 4341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ventil klapren
« Dato: 18. Maj 2007 kl: 10:56:04 »
Hey,

Da jeg købte bussen bankede/klaprede det noget fra motoren. :(  Det skulle der gøres noget ved eller en anden motor. Jeg har ikke kørt i bussen siden den blev købt. Jeg har ventet "længe" på at christian skulle trylle sin seje syncro om til diesel, men det er ikke sket endnu og solen skinner, såå hva så :idea:
Efter et par gode råd fra Rasmus og Mads på "Mølledagen" (TAK), gav jeg mig i kast med at skifte hyd løftere. Varen er bestilt (hos CSP tyskland), men dog ikke ankommet endnu. Imens kunne jeg da skille lidt ad.

Startede med den store vasketur for herefter at afmontere ventildækslerne. Til min store forbavselse, er der noget rivende galt med justeringen. Se nærmeere på denne lille video http://fragreve.dk/wmv/Ventil.wmv

Så er det måske ikke en hyd løfter alligevel :shock:

Nu har jeg løsnet alle justerskruer og retteligt grundjusteret alle 2 omgange ind da de "lige" rørte ventiltoppen. Kontrabasserne var spændt, men jeg undre mig noget over fænomenet. Eneste grund kan være at "dem" der tidligere har grundjusteret ventiler har "fumlet" lidt i det. Jeg synes selv at det kan være lidt tricky, idet man kan få stødstangen til at hænge på "kanten" af hydløfteren ved montering.

Sælger fortalte at den lyd havde den altid haft, og det var boxer lyden!! :twisted:  Han ville også af med bilen så prisen blev derefter :D

Nå, vi får se når den bliver startet op; skal nok følge op på indlægget.

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #1 Dato: 18. Maj 2007 kl: 11:10:08 »
Arrghh..   Jeg tror også Mads og jeg understegede flere gange at grundjusteringen er 1/4- 1/2 omgang ind og ikke 2 som der stå i manualen  :shock:

Problemet er at vippetøjsgeometrien bliver forkert hvis du bare justere på "flade" løfter....

Prøv at tjek geometrien inden du starter !
Prøv at søg lidt på vwnettet vedr. vippetøjsgeometri
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ventil klapren
« Svar #2 Dato: 18. Maj 2007 kl: 11:17:12 »
Citat fra: "WBX Manden"
Arrghh..   Jeg tror også Mads og jeg understegede flere gange at grundjusteringen er 1/4- 1/2 omgang ind og ikke 2 som der stå i manualen  :shock:

Problemet er at vippetøjsgeometrien bliver forkert hvis du bare justere på "flade" løfter....

Prøv at tjek geometrien inden du starter !
Prøv at søg lidt på vwnettet vedr. vippetøjsgeometri


Opps  :shock: , sorry jeg ikke hørte ordentlig efter... synes ellers jeg søgte herinde og der poppede da et indlæg op med 2 omdrejninger, men anyway, tak for hurtig response. :D

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #3 Dato: 18. Maj 2007 kl: 11:27:20 »
Citat fra: "Hinze"

synes ellers jeg søgte herinde og der poppede da et indlæg op med 2 omdrejninger


Vi lærer alle hen ad vejen  :wink:

Kan du ikke linke til den tråd hvor der står 2 omg. så retter jeg det !?  :P

(går ud fra det er mig der har skrevet det ?)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Ventil klapren
« Svar #4 Dato: 18. Maj 2007 kl: 12:45:48 »
Jeg har lige justeret mine ventiler ud igen, det hjalp en hel del på motoren villighed. Den tager noget nemmere omdrejninger!
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor har du bestilt nye løftere? Man kan sagtens fylde de gamle op hvis de ikke har olietryk! Nå skidt, det skader nok ikke :wink:

/Mads

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ventil klapren
« Svar #5 Dato: 18. Maj 2007 kl: 13:27:51 »
@WBX Manden: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1046&highlight=ventil

@Mads-kaa: Husk, der findes kun dumme svar  :P , hmm så godt bagefter i "bogen" at man kunne fylde dem op, var måske lidt hurtig på bestilleraftrækkeren, men nu har jeg da et sæt liggende.

Der må da være noget pakningsvæsen inde i løfteren der bliver slidt eller hva?

Pakken er iøvrigt kommet, forsøger nu at justere først og starte op, og så gemme det nye grej lidt i posen

Hinze

Mads-kaa

  • Gæst
Ventil klapren
« Svar #6 Dato: 18. Maj 2007 kl: 14:37:36 »
ingen pakning! som du også kan se på tegningen i haynes, så er der kun en kugle, som er fjeder påvirket! Jeg tror ikke det er den konstruktion som giver først op. Men derfor kan løfteren jo godt blive slidt, hvis ikke der er smøring nok mellem knast og løfter!

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #7 Dato: 18. Maj 2007 kl: 15:03:00 »
Det er ikke altid løfteren bare kan kan fyldes op igen, der er jo en grund til den er blevet flad :idea:

Hvis den er så slidt, at den ikke kan fylde sig selv op i løbet af få min. kørsel, hjælper det ikke at fylde den op mamnuelt, så skal den skiftes.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ventil klapren
« Svar #8 Dato: 28. Maj 2007 kl: 23:40:14 »
Valgte nu alligevel at skifte dem alle 8, nu da jeg havde investeret lommepengene :)

Lidt stemningsbillder  :D

Om det hjalp på bankelyden, JA, den lyder dejligt  8)  

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #9 Dato: 29. Maj 2007 kl: 15:42:12 »
Sådan, godt gået!   :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #10 Dato: 29. Maj 2007 kl: 18:09:18 »
øhm bare li af nysgerrighed? er det ikk kun de små dimser i poserne der er hydra løftere? er de andre rør til stødstangen? hva koster stumperne?
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ventil klapren
« Svar #11 Dato: 29. Maj 2007 kl: 20:32:22 »
Citat fra: "opelhaj"
øhm bare li af nysgerrighed? er det ikk kun de små dimser i poserne der er hydra løftere? er de andre rør til stødstangen? hva koster stumperne?


Yepper, varen i posen er hyd løfterne, rørene er stødstangsrør med teleskop virkning, dvs et 2 delt rør med fjederbelastning. De benyttes hvis man ikke ønsker at pille topstykkerne af.
Uha priser, jeg gav ca 25 euro stykket for teleskoprør og ca 15 euro stykket for hyd løftere. Det hele er købt hos www.csp-shop.de.

Det er lidt pebret; jeg startede med en kompressionstest der viste 10 bar på alle 4 cylindre og resonerede så, at motoren var værd at arbejde videre på.

Forholdsvis enkel operation, kræver en magnet på spiral til at hive hyd løfterne ud. Jeg havde måske for mange tommelfingre, men stødstangen kan "hænge" på kanten af hydløfteren når det hele monteres; det skal man lige være obs på.

@WBX Manden: det var ikke gået uden din diagnose og pebtalk, TAKKER :D

Har i dag kørt en længere tur uden oliespild eller andre problemer; det tegner til at blive en succes.

Hinze

Bo

  • Gæst
Ventil klapren
« Svar #12 Dato: 30. Maj 2007 kl: 05:37:30 »
Godt gået Hinze  :D

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #13 Dato: 30. Maj 2007 kl: 19:33:45 »
hmm laver sku en kompressions test imorgen og ser om det kan betale siig. så vi kan blive fri for den klapren.. vil det ikk oz gi en bedre motorgang og måske minimalt mere træk nu den får det rigtige løft? Nu er der jo ikk for mange heste og rutte med i forvejen...     :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ventil klapren
« Svar #14 Dato: 30. Maj 2007 kl: 19:43:54 »
Citat fra: "opelhaj"
hmm laver sku en kompressions test imorgen og ser om det kan betale siig. så vi kan blive fri for den klapren.. vil det ikk oz gi en bedre motorgang og måske minimalt mere træk nu den får det rigtige løft? Nu er der jo ikk for mange heste og rutte med i forvejen...     :D


Du kan sku' da ikke bestemme om ventilerne skal stilles ved at lave en kompressionstest  :roll:
Kun hvis de er stillet for hård, så ventilen aldrig lukker, men så er der ikke ventilstøj og der går nok heller ikke længe før de brænder af.

En bil med stødstænger skal larme lidt  ! :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."