0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Er det muligt at beholde ky motorens dieselpumpe, eller skal man bruge jx pumpen når der skal turbo på ky? Olie pumpen med oliekøleren skal vel bruges fra jx for der går det rør til turbo med nedkølet olie(ikke?).
Hvordan flyttes turboen fra jx til ky? Sidder turboen på manifolden eller er den monteret på blokken eller topstykket?
I forbindelse med mine planer om isætning af aaz hørte jeg at der skulle laves et specielt beslag til turboen, er der også den forhindring når man skal sætte den på en ky? Der var også noget med en vakuumpumpe som skulle flyttes med fra jx til aaz - skal man også det når det er en ky-motor som skal bruges? Passer ky sammen med min 5 trins gearkasse fra jx (kode aas) CitérI forbindelse med mine planer om isætning af aaz hørte jeg at der skulle laves et specielt beslag til turboen, er der også den forhindring når man skal sætte den på en ky? Der var også noget med en vakuumpumpe som skulle flyttes med fra jx til aaz - skal man også det når det er en ky-motor som skal bruges? Ja, AAZ motoren har en slaglængde på 95,5 mm. Derfor er blokken lidt højere og det omtalte støttebeslag skal forlænges et par cm. Det er 5 min med en svejser. Både CS, KY og JX har slaglængde på 86,4 mm. Deres blokke er derfor nøjagtigt lige høje = plug'n'playAAZ har en anden fortanding på mellemakslen og vacuumpumpen end de tre andre. Derfor skal en AAZ altid beholde "sin egen" mellemaksel og vacuumpumpe. Som sædvanlig "deler" CS, KY og JX samme mellemaksel og vacuumpumpe.CitérPasser ky sammen med min 5 trins gearkasse fra jx (kode aas) Monteringsmæssigt passer alle 2WD dieselgearkasser efter '82 sammen. Diskussionen kan være om gearingen passer. AAS er en 5 trins beregnet til en JX - altså 70 hk. Måske vil du synes, at gearingen er lige i underkanten til en KYJX - så kan du kigge lidt i tråden her på siden om større dæk.Du kan sagtens undvære intercooler, hvis du ikke vil have mulighed for at hente de 85-90 hk, som din motor indbyder til Seriøst: KY er den koldeste motor i serien. Det betyder ikke, at den er kold - den klarer det bare lidt bedre end de andre. Den termiske belastning er meget høj i T3'erens dieselmotorer. Alligevel klarer mange 300.000 km ved fornuftig kørsel. Forsigtig højre fod og hyppige olieskift - max. 4000 km intervaller og ingen lange fuldgasepisoder - så går det fint. Men så fornuftigt er det jo kun os i slutningen af 30'erne der kører Vil du give den en spand kul med god samvittighed, så er det 80 graders termostat, intercooler og oliekøler.Tak for de pæne ord!
I forbindelse med mine planer om isætning af aaz hørte jeg at der skulle laves et specielt beslag til turboen, er der også den forhindring når man skal sætte den på en ky? Der var også noget med en vakuumpumpe som skulle flyttes med fra jx til aaz - skal man også det når det er en ky-motor som skal bruges?
Passer ky sammen med min 5 trins gearkasse fra jx (kode aas)