Forfatter Emne: varm motor  (Læst 3178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lunde1975

  • Gæst
varm motor
« Dato: 19. Oktober 2008 kl: 11:46:19 »
jeg står med det problem at motoren bliver hurtigt varm men ikke køleren der er det nærmest lunkent og der er gennemgang. vandpumpen, temperaturfølere og termostat er blevet skiftet

lunde1975

  • Gæst
varm motor
« Svar #1 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 11:59:50 »
den skulle være helt udluftet

Mølle

  • Gæst
varm motor
« Svar #2 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 12:02:10 »
På det lavpraktiske plan, kan du starte med at tjekke om køleren er fyldt, ved at løsne udluftningsskruen på køleren når der er tryk på kølesystemet.

Hvis du meget forsigtigt løsner skruen vil du på et tidspunkt enten se at der pibler lidt vand ud, eller at du kan høre, at køleren lufter ud/fyldes med vand. -men pas på, for nu er skruen så langt ude, at den er lige ved at hoppe af. - så omhyggelighed her.

Hvis det er en wbx-er du har, skal du lige tjekke at de små haner i motorrummet er lukkede (mener jeg at de skal være??)

god fornøjelse.

Eva

  • Gæst
varm motor
« Svar #3 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 12:04:25 »
Citat fra: "lunde1975"
jeg står med det problem at motoren bliver hurtigt varm men ikke køleren der er det nærmest lunkent og der er gennemgang. vandpumpen, temperaturfølere og termostat er blevet skiftet


Biver motoren FOR varm?

Der kan være luft i anlægget, som kloning27 skriver, et anlæg på en T3 skal altid udluftes når  der af en eller anden årsag har været tappet vand af....men så vil det være noget med vekslende mellem varm og kold luft der kommer fra varmeapparatet når du kører i bilen, og temperaturmåleren vil periodevis falde og stige.

Men det er også normalt, at hvis det eks. er når bilen står stille (tomgang) at motoren er varmere end resten af anlægget, for det kræver et vist antal omdrejninger før cirkulationen er optimal.

Dernæst er der de grimme ting som defekt toppakning eller revnet topstykke, der  kan bevirke at motoren bliver overophedet  (koger) mens resten af anlægget nærmest er koldt.

Eva

  • Gæst
varm motor
« Svar #4 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 12:04:41 »
Slettet, da det var dobbeltindlæg

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
varm motor
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 19:46:46 »
Da jeg skiftede termostaten  her i sommer, troede jeg faktisk,
at jeg havde undgået luft i systemet, men jeg chekkede det for
en sikkerheds skyld. Heldigvis.
Fyldte ekpansionsbeholderne, som man skal, til maks. mærke.
Pillede kølergrillen af. Forsigtigt. Det er nogle mærkelige klemme-
skuer. Startede motoren og kørte bilen op ad to ramper, ca. 40-50 cm op.
Løsnede FORSIGTIGT luftskruen nogle gange og spændte til igen.
Stadig med motoren igang, så det kan blive rigtigt varmt. 10-15min.
OG ja, hver gang piftede der faktisk luft ud. Indtil det til sidst var
rent vand,

Men PAS PÅ med den varme køler og det varme kølervand!!
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
varm motor
« Svar #6 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 19:48:37 »
Og husk forøvrigt. ( Det gør jeg ihvertfald) At åbne for
alle varmeapparater. Er det ikke rigtigt,folks??
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Mads-kaa

  • Gæst
varm motor
« Svar #7 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 21:25:10 »
Citat fra: "Harald"
Og husk forøvrigt. ( Det gør jeg ihvertfald) At åbne for
alle varmeapparater. Er det ikke rigtigt,folks??

Det er vidst lidt lige meget.
En wbx'er behøver heller at udluftes med varm motor, læs evt. vejledningen i ABC'en.

/Mads

Eva

  • Gæst
varm motor
« Svar #8 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 22:02:43 »
Citat fra: "Harald"
Og husk forøvrigt. ( Det gør jeg ihvertfald) At åbne for
alle varmeapparater. Er det ikke rigtigt,folks??


Jo, i hvert fald på en diesel, og går ud fra det er det samme på en benzinmodel.

Derudover er det ikke nok at løsne luftskruen nogen gange og spænde til...bilen skal også gives gas når luftskruen løsnes, op til ca 2500 r/pm  (dieselmodel) , for ellers cirkulerer vandet ikke nok.

M.h.t. at  hæve forenden på bilen, foreskrives det kun for benzinmodeller....ikke for diesel.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
varm motor
« Svar #9 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 23:20:23 »
ja og så skal man vente til termostaten åbner, og lukke det sidste luft ud, men man bliver overrasket over hvor meget luft der faktisk kan være i en t3's kølesystem, det har jeg ikke oplevet på andre biler.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Eva

  • Gæst
varm motor
« Svar #10 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 23:36:43 »
Citat fra: "verner"
ja og så skal man vente til termostaten åbner, og lukke det sidste luft ud, men man bliver overrasket over hvor meget luft der faktisk kan være i en t3's kølesystem, det har jeg ikke oplevet på andre biler.


Næ, men det er jo logisk nok, for det første er det et stort anlæg med køleren i den ene ende og motoren i den anden ende...derudover er køleren lukket og sidder højere end motoren og vandbeholderne, så ikke noget at sige til, at den kan stå fuld af luft , når anlægget har været tømt og man bare fylder på beholderen.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
varm motor
« Svar #11 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 23:50:26 »
man kan faktisk godt skifte en vandstuds på topstykket uden den store udluftnings procedyre, men man skal som i alt andet være vågen og vide hva man laver :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D