Forfatter Emne: Ang konvertering til 1,9 TDI motor  (Læst 9545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #15 Dato: 03. December 2014 kl: 20:03:01 »
JX - ca. 138NM
AAZ - ca. 150 NM
1Z 1,9TDI - ca. 202 NM
AFN 1,9 TDI - ca. 232 NM

Gearkasserne er maks. begrænset til 178 NM. Ellers er der kun mulighed for South Africa parts med ekstra olieskjold og ekstra beslag til lejer inde i gearkassen. Oven i det lidt ekstra tandhjul heavy duty og krone og spidshjul fra GoWesty, så kommer man hurtigt op på over 4.000 euro til gearkassen.

Så sent som i går talte jeg med Jørg Schæfer - min tyske gearkasseven fra IG 16. Jeg fik oplyst, at de nye pinion (krone og spidshjul) er gearet til heavy duty belastning med V8 motorer ... man skal bare huske at optimere alle sliddele, lejer og skjold i gearkassen ...

De normale gearkasser er hurtigt død med en AFN, især når man trækker på lave omdrejninger. Det klarer de ikke uden optimering.

Alternativt kommer der Subaru i den, men de sluger benzin. En 2,2 Subaru benziner kan kommet op på 17 liter på 100 km, omregnet til ca. 6,5 km på literen ... og en 90 hk tdi med 202NM er måske den ideelle løsning med 8 liter på 100 km svarende til 12 km på literen  ... og mindre risiko uden AFN ...

Jeg kører selv JX i mine 3 busser, begge syncroer klarer 100kmh ... jeg nyder det ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline ronja6

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.627
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #16 Dato: 03. December 2014 kl: 22:05:50 »
Med 17 liter pr 100 km må tanken da være utæt  :whistle:

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #17 Dato: 04. December 2014 kl: 12:00:13 »
Jeg undrer mig over de forskellige udsavn der bombastisk slår fast , begrænsninger på gearkasser  Der er ikke nævnt om dette er Syncro gearkasse eller 2WD gearkasse.

Der nævnes dele fra syd afrika kan gøre gearkasserne  stærkere for belastning, men igen er det udokumenteret og nævner igen ikke om det drejer sig om alle gearkasser Syncro/2wd ?

Jeg  har også hørt om de dygtige folk der findes både i Tyskland og England, der er istand til at udskifte dele og forbedre gearkasserne og jeg er jo bekendt med at  vores egen Holger ligeledes roder med stor dygtighed med gearkasser.

Men ifølge det jeg har kunnet finde ud af og læst er alle udskiftninger foretaget uden dokumentation for belastninger  både før en reparation  men så sandelig også efter.

Jens nævner nogle store tal for dette arbejde det være sig udbedring eller direkte forbedring. Det er her jeg finder det lidt naivt eller måske , mere lidt af et lotto spil, hvilken gevinst  den enkelte får for sine penge.

Når nu der  skal bruges så mange penge ( Jens nævner et beløb på over kr .30.000 ) finder jeg det p sin ret at man får dokumentation får  begrundelsen til reparationen og ligeledes dokumentation for holdbarheden  således at drivlinen er afstemt med den ydelse motoren er istand til at frembringe.

En eventuel garanti er jo udemærket. Men  hvor meget en sådan garanti har af værdi i den virkelige verden er vel så som så.
Dels er den i de fleste tilfælde afgivet af en privatperson uden lovformelig  virksomhed, og skulle der blive brug for garantien skal gearkassen afmonteres sendes over større afstande ventetid og derefter returnering og isætning,  igen med et usikkert resultat af en eventuel udbedring.

Mit indlæg er her er ment som en reminder på at det ville være rart med lidt  dokumentation for eventuelle bombastiske  indlæg, og vi  skal huske at  dette er en hobby når vi går igang med motorkonventeringer  af den ene eller anden slags.  Erfaringer for brug af den ene eller anden dygtige reparatør bør  er altid rigtig rigtig godt  men mindre interessant er det jo hvis vedkommende ikke udfører arbejdet for alle men kun for specielt udvalgte folk der er medlem af en sekt eller klub!

Mange hilsner

Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #18 Dato: 04. December 2014 kl: 13:41:21 »
Fine overvejelse Rabundus. Har de selv samme, for mig selv.

Jeg vil aflægge http://www.bos.dk/ et besøg til næste år inden camperen skal på plader igen, og høre hvad de tænker om vores gearkasser og eventuelle forbedringer.
Jeg tænker selv i retning af oliekøler til gearkassen...

Min aldrende far har brugt dem mange gange, både med gamle gearkasser og nye Tiptronic gearkasser. De ved hvad der gør sig gældende og hvad tingene koster. Det er vores erfaring fra det virkelige liv.


Den tid den glæde.  :)
God jul og godt nytår!  :sick:


-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #20 Dato: 04. December 2014 kl: 15:51:44 »
Tjaeh... det er jo lidt religion det her...

min overvejelse er, at hvis man ikke regner det for noget at skifte en gearkasse i ny og næ, så er det løsningen for mig, at skifte til en anden brugt, når den gamle ikke kan mere...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline tobias

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #21 Dato: 04. December 2014 kl: 23:32:04 »
Jeg har aldrig været bange for at skrue, men tænker modsat altid i den "ideelle løsning" fremfor den billigste.
Mine overvejelser går i retning af en 90hk tdi ahu sammen med en vendt passat gearkasse.
Min ide var lidt at bruge den som carhauler til racerbilen når begge er færdige.
Viser det sig jeg ikke kan lave noget der er solidt nok til denne opgave vil bilen måske være ligeså charmerende med en JX'er?
Jeg går lige i tænkeboks.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #22 Dato: 05. December 2014 kl: 09:48:31 »
Det rækker ikke ind i himlen... MEN min personlige kæphest (som jeg IKKE har tænkt mig at gøre noget ved så længe vægtafgiften på hvide plader er så vanvittig) er at en JX med intercooler som den originale Oettinger (og evt. ekstern termostatstyret oliekøler) Med NY køler, FRISK kølervæske, med dieselfyr for at minimere koldstarter og med en forståelse for motorens svagheder. Den BØR kunne køre minimum 250.000 km uden renovering. Lad den køre i lave omdrejninger 2 mins efter hård belastning for at fordele varmen/køle, skift olie ofte (7500 km), lad være med at presse motoren op ad bakke eller i modvind det laver bare varme og skaber ikke mere fremdrift.

MEN.. det ER altså ikke en 5 cylindret Mercedes støbejerns top/blok.. Det ER et kompromis og en ret lille motor til så stor en bil. Hvis man ikke ORKER at køre med omtanke.. så må man kigge efter en alternativ løsning med de omkostninger det medfører. :)

Jeg tøffer i mellemtiden gladeligt rundt i min bus med den luftkølede simple robuste Type4, kører 10 km/l og har 70 DIN hp @ 4200 rpm & 143 DIN N.m @ 2800 rpm... Det går lige.. så længe det ikke blæser og går ALT for meget op af bakke :D

SPEED KILLS - DRIVE A BUS AND LIVE FOREVER  ;)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #23 Dato: 05. December 2014 kl: 16:39:06 »
Citat fra: "Hr Bæk" post=116790

Mine overvejelser går i retning af en 90hk tdi ahu sammen med en vendt passat gearkasse.


Lyder yderst fornuftigt, glæder mig til at følge med i arbejdet.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #24 Dato: 05. December 2014 kl: 22:10:14 »
Tja ...
I finder fine detaljer med google, jeg har bare prøvet på en kort og knap oversættelse uden for at bruge meget tid til det.
Jeg lever her i en verden af gearkassesnak og ombygningsoplevelser, dette præger detaljetanken og pengepungen.
178 NM gælder for alle ... VW har skrevet en manuel om dette.
200 NM maks gearkasse nævnes omkring sydafrikadele med ekstra olieplader og metallejer i stedet for plastik.
GoWesty kann man også læse sig frem til.
Sandblæste tandhjul og brikwerks heavy duty kommer oven i.

Jeg nyder JX uden alt det fis ... og uden for meget tid til andet.
Go arbejdslyst - et Stammtischbesøg er en oplevelse med al den snak blandt 30-40 busfolk.
Det er for tidskrævende ... og jeg har et eller andet sted allerede nævnt detaljer.
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline tobias

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #25 Dato: 06. December 2014 kl: 17:23:58 »
Jens Flensborg  - Hvilken kurs ligger en nogenlunde sund JX motor i? for ejg ville godtnok gerne have en turbodieseler i så der var en lille smule mere at gøre godt med end der er nu.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #26 Dato: 06. December 2014 kl: 19:53:23 »
Ca 1000 EUR for en ombytter renoveret i Tyskland.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #27 Dato: 06. December 2014 kl: 20:26:22 »
Ikke uden interesse følger jeg tråden, for : Hvad ender det med ?
De bilag vi har fået med da vi købte Gogge viser den første motor kørte 229000 km.
Vi fik bilen da ombytningsmotoren havde kørt 70000 og efter 53000 km. mere var det at den brækkede en ventil lige der hvor "halvmånerne" skal være, resultat : Et par hundrede kilo skrot.
Idag kører vi med jR-motor som findes i Golf 2 og Passat med langs liggende motor, hvor ALT det udvendige fra JX er flyttet over.
I min tråd "motorprojekt" har T3sen lagt et skema over alle anvendelige 1,6. l. motorer, fælles for dem er hydraulisk ventilløft, og der er flere forskellige turbomuligheder, hvilket der kan læses på Wikipedia, blot søg en af typerne, så kommer de alle,

På vores JR-motor er ikke så meget støj som JX, men trækkraften er den samme, (lige god, eller ringe, alt efter temperament) men vi kan jo ikke komme uden om den kendsgerning, som andre steder nævnt, at 70 hk. ikke er meget til at flytte et par tons.

For min kone og mig er det ikke et spørgsmål om et sek. mindre i acc. det er heller ikke afgørende med 5 km. mere eller mindre i topfart.
Gogge er vores eneste bil nu, og derfor betyder det noget at gearkasse (som jeg nok skal lade være med at kloge mig på) fungerer, og motoren er stabil og starter og flytter bilen når vi vil have det.

Håber disse betragtninger kan bruges i overvejelserne.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #28 Dato: 07. December 2014 kl: 09:29:21 »
Tornau Motoren sælger en nyrenoveret JX til ca. 1.400 euro, men så skal man selv samle de andre dele ... De ligger ved Luebeck ca. 150 km fra Flensborg og de har et godt ry:

JX Ebay Tornau Motor

En JX bliver handlet mellem 400 og 600 euro brugt og mest uden garanti ...

EN AAZ bliver handlet til mellem 500 og 700 euro og gerne med en mindre test ...

Her i Tarp er 1,9 sugedisel og Tdi 90 hk den normae hverdagskost. Jeg er hardliner med mine JXere. Normalt købr folk komplette biler med 1,9 Tdi 90hk for at slagte alle vgtige digitale dele til et projekt ...

Så er vi igen ved N M på diesel på de laveste omdrejninger i en syncro og 2WD, gearkasserne kan ikke klare den store spidsbelasting med en 90/110 hk Tdi på de lave omdrejninger .... så skal der skjold til hovedlejer og andet ind i gearkassens opbygning ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #29 Dato: 07. December 2014 kl: 20:17:59 »
Det kan måske lyde lidt "lyseslukker" hvad Jens skriver.
Men det er altså sådan at tingene hænger sammen.
træerne vokser ikke ind i himlen.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk