Forfatter Emne: Arnold skal ikke have forspil.  (Læst 1488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Arnold skal ikke have forspil.
« Dato: 09. April 2014 kl: 13:49:52 »
.........men et efterspil er ikke nogen dårlig ide :P

Et spil ser smaddergodt ud på en syncro, men Arnold er ikke en doka, der skal I ekstrem terræn, med stor mulighed for at sidde fast, så  det ville være overkill at montere et frontspil.

Alligevel kan der være situationer, hvor det kunne være godt med lidt ekstra muligheder for at komme fri.

Derfor har jeg, inspireret af en engelsk, artikel, investeret I et Brano håndspil.

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Brano-hand-winch.pdf

Spillet må løfte 800kg. Det svarer til et træk på ca. 1500 kg. Hvis man synes at det er for hårdt at trække, kan man jo altid sætte en trisse imellem, så har man et træk på op til 3 tons.

Den er gedigent og enkelt lavet og kan også bruges til kontrollerede nedfiringer af f.eks meget mudrede skrænter.

Som nævnt I artiklen har håndspillet en række fordele frem for et elektrisk frontmonteret spil, Bl.a. kan du trække bilen baglæns eller rette den op, hvis den er sunket I og læner sig om af et træ mm.

Indrømmet.. der skal knokles, men som de siger; man vil gøre alt for ikke at køre fast, hvis man er afhængig af et håndspil :P


[attachment=17340]hf6dc84a.JPG[/attachment]


[attachment=17341]hdfccafb.JPG[/attachment]


[attachment=17342]hb20662f.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Arnold skal ikke have forspil.
« Svar #1 Dato: 09. April 2014 kl: 15:43:09 »
Det ser godt ud :-) Jeg leder efter sådan nogle danmarksflag som du har på din hvor kan man købe dem ? Mvh Frank :-)


[attachment=17343]ha7ca244_2014-04-09.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Arnold skal ikke have forspil.
« Svar #2 Dato: 09. April 2014 kl: 16:29:01 »
De er bestilt her: http://www.marinefolie.dk/

Husk at købe den bedste kvalitet. Den skulle holde 5 år+

Jeg havde tidligere købt nogen lignende hos en campingforhandler. De var næsten væk efter 1½ år.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Arnold skal ikke have forspil.
« Svar #3 Dato: 09. April 2014 kl: 21:05:56 »
Hej Kim

Tak for indlægget, som er meget nyttigt. Jeg havde fuldstændigt glemt den slags spil, vi brugte dem jo af og til da jeg var i Kongens klæder for 40 år siden, det hed et TIRFOR spil :P
Her på Falster, har jeg en gammel fjernsyns antenne, der er på en hulens høj mast (uagtet at jeg bor 12 meter over havets overflade).
Den mast vil jeg have lagt ned, og afleveret hos skrothandleren. De eneste der har glæde af masten og antennerne, er svalerne og stærene.
Stærene æder alle mine kirsebær og skider på mit tag, svalerne skælder mig ud når de laver reder, og jeg nærmer mig f.eks i min carport, og de skider også på mit tag. :woohoo:
Jeg har tænkt mig "at fælde" masten som "et træ" ved hjælp af en vinkelsliber. Det kan i mit objektiv sagtens lade sig gøre, jeg skal blot sikre mig, at den ikke rammer mit drivhus eller værksted. Det kan jeg gøre med et sådant spil og et jordanker  :)

Super indlæg

Venlig hilsen

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Arnold skal ikke have forspil.
« Svar #4 Dato: 09. April 2014 kl: 22:44:29 »
Ja, Bent. Sådant et spil kan bruges til meget.

Bodil væltede en del træer I min skov, og rødder, der står op I luften, ser ikke pænt ud. Desuden er de irriterende, at komme uden om.

Derfor har jeg savet de væltede træer over ca. 2 m over roden, og så rejst træet op med Arnold.

Derefter har jeg så fældet de resterende 2 m.

Der er bare nogen steder hvor Arnold ikke kan komme, og det er der spillet har hjulpet mig godt. Jeg har rejst adskillige træer op med det, og også træer, der læner sig op af andre, har jeg trukket tilbage til lodret, hvorefter jeg har kunnet fælde dem normalt. :cheer:


Du kan måske også tage masten ned sådan:


[attachment=17346]h70acfaf_2014-04-09.JPG[/attachment]

Det skulle Dokaen sagtens kunne klare, selv om den ikke er en syncro.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Arnold skal ikke have forspil.
« Svar #5 Dato: 10. April 2014 kl: 02:39:23 »
Fine billeder og tak, Kim.

Sikkerhedsafstanden er  stort set målt ud.
 Ps: Guldklumpen..er en syncro


[attachment=17347]h0574453_2014-04-10.jpg[/attachment]






Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Arnold skal ikke have forspil.
« Svar #6 Dato: 10. April 2014 kl: 06:54:38 »
Nååe ja.

Alt efter den ønskede faldretnng, kan du skære 2 eller tre af benene på bagsiden over, og så trække den ned, med det eller de sidste som hængsel.
På den måde vil den falde langsomt I starten, og med et konstant og behersket træk fra Guldklumpen vil den lande præcist, hvor du vil have
den.

Det er sådan jeg lægger træer rned, når de ikke må ramme noget der gerne skulle forblive I hel tilstand. I dette tilfælde lampen og rhododendron'en  :)


[attachment=17348]h542b84b_2014-04-10.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen