Forfatter Emne: Dysser???  (Læst 1546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
Dysser???
« Dato: 31. Oktober 2007 kl: 00:18:15 »
Er der nogen der ved hvad for nogle dysser man skal bruge til en  1Y 1,9 som bliver med turbo nu..  
 Dem fra den gamle 1.6 TD, eller dem fra 1Y  uden turbo . Hvad er best?????

  Vh, Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Djursland

  • Gæst
Dysser???
« Svar #1 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 09:48:11 »
hej hej med dig

da der kommer turbo på en 1,9 d bliver den jo til en 1,9 TD og så ville jeg sætte dyser i til en AAZ motor...

men tjek op ved dieselsend.de hvilken der skal bruges til en AAZ 1,9 TD

Mvh Djurs  :lol:

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Dysser???
« Svar #2 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 10:17:56 »
HUSK ny motor - NYE dysser............gå aldrig på kompromis......Det kan gå galt!

Det er jo en filosofi hvilke dysse indsatser, man vælger at montere. Diesel send har linket til standard dysserne. Men man kan også smide 294´ere i som er en rigtig god dyse til raps og ikke mindst diesel.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dysser???
« Svar #3 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 11:02:50 »
1y uden turbo .. der ville 293 nok være fine..

294 er også gode.. hvor højt tryk har du tænkt dig de skal stilles til? Og hvilken pumpetiming planlægger du at køre med?

Har du noget der kan måle temperaturer i dit topstykke og din udstødning? En 1,9 med turbo i røven af en transporter bliver VARM!! 120-130 graders olietemp!

Du HAR tænkt dig at montere ekstern oliekøler og "wasserkit" når nu du propper en 1,9 med turbo i.. ikke? Og også gerne en Ladeluftkøler.. UDEN at skrue meget mere op for pumpen...

Ellers risikerer du 20.000 sjove kilometer i med din nye dejlige kværn og så er det slut..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dysser???
« Svar #4 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 13:11:59 »
NYE dyser, NYE dyser, NYE dyser, altid NYE dyser.

Jeg har været udsat for et motorhavari til 30k grundet to defekte dyser, så det kan ikke siges nok, dyser og pumpetiming skal være være 400% iorden.

Og så er de billige så der er bestemt ingen grund til at gå på kompromi med dem. Skal du have nye kan CM Dieselservice levere dem til under 1/4 af hvad Bosch tager.

Og så tilbage til aaz projektet. Jeg kører med 80 grader thermostat og 80 grader elkontakti i blæseren og olien bliver alt alt at for varm, selv ved moderart kørsel og nuværende ude-temperatur. Så nu kommer oliekøleren på inden den kører én kilometer mere.
Mvh. Casper

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Dysser???
« Svar #5 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 17:46:55 »
Jeg køre med 297 dysser i min 1Y med Turbo
Og et tryk på 180 bar
Og jeg har 28000 Km med det set op
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
Dysser???
« Svar #6 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 19:46:42 »
Tak for de hurtige svar og de gode råd. :D

 Min tanke var at bruge både dyser (nye) og pumpe fra den gamle 1,6 TD,og ikke ændre på pumpe trykket,netop for ikke at komme ud i noget helt vildt... Lyder det helt vildt???

 men kan jo godt se at det bliver svært at undgå, det er også tanken at monterer en intercooler fra en T4 2.5 TDI.

  Det med varmen har jeg aldrig haft noget problem med,og det er efter ca. 350.000 med diverse T3`er, og altid gear skift ved 3800 til 4200 RPM.(bare heldig måske) ??

 Lige en ting mere. er der nogen der ved hvordan man løser problemet med det,alt for store hul til oliepinden.??

  Vh. Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Dysser???
« Svar #7 Dato: 01. November 2007 kl: 00:46:02 »
JX pumpe og dyser(nye) kører særdeles glimrende på en aaz, så det er der ikke noget galt i. Dog er det vigtigt hvilke typer thermofølere du har i vognen. Hvis det er den gamle type med en metalstuds på topstykket ved vandudtaget, så passer JX pumpen på. Hvis dit ledningsnet er af den nye type hvor du har en plaststuds på topstykket, så passer JX pumpen ikke på. Her taler jeg af "bitter" erfaring ;-) Har du den "nye" type ledningsnet, så kan jeg bygge en custom indsprøjtningspumpe til dig hvis du er interesseret(så kan du frit vælge hvor meget motoreffekt du vil have :-)).

Nu vi er ved det, så findes der til aaz motorene:
7 forskellige pumpebeslag
12 forskellige pumper med forskellige næselængder
3 forskellige tandhjul med forskellig indpresningsdybde.
(igen halv/hel bitter erfaring her........)
Så noter lige reservedelsnumrene ned inden du monterer pumpebeslaget på blokken.

En intercooler lyder som en glimrende ide, thermisk set.
Ellers så er oliekøler ABSOLUT essentielt på en aaz i en T3. Llavere kølerthermostat, answer jeg også som must, og en kølerkontakt er en god ide.

At du ikke har haft varmeproblemer med en 1,6 motor, kan ikke sammenlignes med en 1,9 motor. En 1,9 uden oliekøler, std.kølerthermostat osv. graver sin egen grav med lynest hast. Jan´s antagelse om maks 20k km passer nok meget godt.
Mvh. Casper