Forfatter Emne: WBX.Olie lampe lyser/brummer?  (Læst 2640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Dato: 27. September 2009 kl: 07:36:56 »
Hej

 Min 2.1 DJ motor som køre rigtig godt,har dog et problem.
Olie lampen begynder at lyse/brumme efter ca. 10 min.
Det er kun mellem 65 og 100 km/t,Olietryksfølerne er lige skiftet.
Kan også tikke lidt i ventilerne,men ikke hele tiden.
Nogle som kender til dette,og hvad problemet kan være.

  Mvh. Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #1 Dato: 27. September 2009 kl: 09:19:59 »
Om oljelampan tänds när motorn har blivit varm kann det vara 2 fel.
Fel 1 dålig oljepump
Fel 2 dåliga lager i motorn

Dessa fel brukar vara på låga varv och försvinner på höga varv.

Hur många km har motorn gått?
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #2 Dato: 27. September 2009 kl: 10:36:23 »
Den har kørt 300 000, bruger kun minimal olie.og der er nyt olie / filter

 Lampen slukker ved høje omd. men tænder ikke i tomgang.
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #3 Dato: 27. September 2009 kl: 11:13:43 »
Hej Birk

Det magiske punkt er 2000 omdrejninger pga den dynamiske olielampeelektronik.

1. Brummede den før følerne blev skiftet?
2. Har du målt kablerne igennem hh lavet logisk test af ledninger og følere?
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-4803-highlight-olietryk.html
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #4 Dato: 27. September 2009 kl: 21:56:06 »
Det er netop det der sker.men har jo ikke nogle omdrejningstæller,men passer meget godt med de 65-70 km/t,så starter den med at brumme.
 1. Og ja den brummede også før de blev skiftet.
 2.  Nej,men kunne tyde på at det er der problemet ligger.
 Må lige have det set efter.
 Mvh.Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #5 Dato: 27. September 2009 kl: 22:27:58 »
Sakset fra den gamle tråd (Tænkt på en TD motor - dvs skal rettes til til at passe med hvor de 2 følere sidder på en WBX):
Mulige fejlkilder:
1. Olietryk i motor
2. Olietryksmålere
3. Ledningsnet
4. Elektrinik i speedometer
5. Signal fra generator (W-klemmen)
6. Spænding fra generator

Kontakten i topstykket bør have kontakt til stel, når motor er slukket eller olietryk er under 0,3 bar, og bryde forbindelsen når der kommer tryk på.
Det kan vi prøve at måle.

Dvs. at hvis vi tager kabelskoen af og lægger til stel, skal olielampen blinke, hvis vi tager kabelskoen af og holder den frit i luften, skal olielampen slukke.

Når der kommer tryk på olien, skal kontakten bryde kontakten til stel - det kan vi måle med motoren i tomgang.

Den anden kontakt, den på flangen, er åben når trykket er under 1 bar, og lukker (skaber forbindelse til stel) når trykket er over 1 bar.
Den styrer summeren, og hænger sammen med omdrejningerne.
Dvs hvis vi gasser motor moderat op, uden at kabelskoen er på den grå kontakt, skal summeren gå igang (tjekke at den virker) over 2000 omdrejninger.

Og igen, vi kan måle på kontakterne.

SÅ ovenstående måleri, sammenholdt med manuel måling med et manometer i hullerne - skulle gerne give klar ide om olietryk og sensorer er OK?

Og hvis olietryk og kontakter er OK, så er det vel bare at være glad, og på et eller andet tidspunkt montere en olietryk-sender og et olietryk-ur oppe foran?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #6 Dato: 27. September 2009 kl: 22:31:06 »
JJ det er vidst noget du har sakset fra en diesel tråd. Principperne er fine nok, men det er ikke alt der nødvendigvis er det samme i en WBX.

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #7 Dato: 27. September 2009 kl: 22:47:13 »
Ja, det er sakset fra en Diesel-tråd dengang jeg kiggede på TD som mulighed :-)

Udover at sensorerne sidder forskelligt på en WBX og en Diesel - så er elektronikken vel den samme?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

carat245

  • Gæst
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #8 Dato: 28. September 2009 kl: 14:28:47 »
jeg kender turen. mine biler har reageret nøjagtigt som beskrevet - fordi jeg ikke havde været omhyggelig nok ved olieskift og havde hældt en deciliter for meget olie på. efter udtømning af overskud ophørte problemet.

Eva

  • Gæst
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #9 Dato: 29. September 2009 kl: 02:44:07 »
Da min T3 gjorde det samme,  var det en fejl i printfolien i instrumentpanelet ;-)

Ved ikke om det kan være det samme med en benzinmodel, min var en TD

Så snart motoren kom over et par tusinde omdrejninger begyndte olielampen at lyse og "advarselssirenen" startede...så kunne man få den til at stoppe med det i få sekunder hvis man tændte eller slukkede lyset m.m.   :-)

En ting er i hvert fald sikkert...motoren smøres godt nok, ellers kørte du ikke særlig langt før det fik en ende ;-)

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #10 Dato: 21. December 2009 kl: 13:46:25 »
Min kile rem sprang igår, jeg havde en lidt for lang ekstra på lager som kom på. Da jeg så skulle køre hjem tænder olielampen og en summer starter.  Jeg mistænkte straks den sprungen rem for at have revet en ledning over!

Så jeg kørte de 8 km. hjem da jeg var sikker på der ikke manglede olie tryk, den havde vel ikke klaret turen uden olie tryk?

Jeg har søgt lidt på emnet, kan det passe olie lampen kan lyse og summer hvis der er for meget olie på?
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
WBX.Olie lampe lyser/brummer?
« Svar #11 Dato: 21. December 2009 kl: 15:23:08 »
En ny rem og lidt kontakt rens klarede problemet.
Carsten