Forfatter Emne: Audi 80 1,9 TDi  (Læst 6990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Audi 80 1,9 TDi
« Dato: 25. December 2010 kl: 17:14:34 »
Hej!

Har fået nyt job og skal til at køre de nørrejydske veje tynde i det nye år. I den forbindelse har jeg kig på en "fornuftsbil". En Audi 80 1,9 TDi fra 1992.

Er det en bil der er nogen der har erfaringer med herinde? Hvad skal jeg kigge efter på den? Er der nogle kendte svagheder jeg skal være opmærksom på?

Jeg går ud fra at den er del galvaniseret i 92?

Motoren regner jeg med er en AFN?

Håber der sidder et par audi kyndige derude. :)

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #1 Dato: 26. December 2010 kl: 00:04:05 »
hvorfor en audi 80?
tdi er det ik først fra 94?

audi 80 har jo meget vw teknik i sig, men har f.eks stålrør til brændstof! og de rør ruster!!
hvor vw har plastic!! (allerede fra golf2)

syntes efter at have kørt en audi 80, at vores passat føles som en større bil, og der er meget nappa i en audi 80!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #2 Dato: 26. December 2010 kl: 08:31:34 »
En Audi 80 køre med en 1Z motor 90 Hk
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline birk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #3 Dato: 26. December 2010 kl: 10:37:19 »
Helt sikkert er en Audi 80.(the one to buy)
Min søn har haft en i 4 år km. 100K +.
den har kørt pt. 410k.det har kostet ca kr.3500 at holde den kørende.
Under alle oms. har du kun mekaniske problemer med den,da den er galvaniseret, så ingen rust,med minder den har været skadet?

Mvh. Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #4 Dato: 26. December 2010 kl: 16:37:34 »
når det er en 92er, har den et par minus-punker, især på motoren:
-pumper er udgået og meget sjælden
-kun 182Nm i stedet for 202
-hele motorstyringen er ikke kompatibel med de andre 1Z
-gearkasser er delvist problematisk

i det hele taget skulle man kigge efter en Audi 80 fra de sidste modelår (94/95) hvor den moderne TDi som i Golf3 blev monteret.
alternativ ville jeg kigge på Passat 35i facelift med 1Z/AFN (90/110HK)
De har meget mere plads og deler sig næsten alle dele med golfen
(billige sliddele/brugte reservedele)

hilsen, michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #5 Dato: 26. December 2010 kl: 22:28:13 »
Tusind tak for inputs.

Ok... 1Z.. det er en speciel "Audi 1Z" med special pumpe og speciel styreboks SW? Kan man ikke chippe sig ud af det?

Pyt med lidt lavere moment, jeg skal ikke trække rundt med tunge trailere eller lign.

Jeg tjekker for skader på galvaniseringen og håber der ikke er skjult noget under undervogns snask.

Hvad er problemerne med gearkasserne?

Jeg skal i morgen se på en med 1Z som har fået skiftet toppakningen.. den har kørt 475.000... Er det (generelt ud fra typen) at betragte som en død motor der skal skiftes om 10000 km? Eller kan den sagtens leve længe endnu med omsorgsfuld service og drift?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #6 Dato: 26. December 2010 kl: 22:53:40 »
Hmmm, Jan, hvad er regnestykket? Hvor meget koster en A80 i indkøb, og hvor mange km kan du køre i stjernekrydseren for det beløb?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #7 Dato: 27. December 2010 kl: 00:05:36 »
Min erfaring med A80 B4 begrænser sig til benz.-modellerne. Jeg opfatter det som en særdeles velkørende og robust bil med et meget lavt vedligeholdelsesbehov og en ualmindelig fremragende rustmodstandsdygtighed. For nogle år siden købte jeg en til min gamle mor, og der har absolut intet bøvl været. Aldrig undervognsbehandlet, men stadig ikke antydningen af rust. Eneste anke, jeg kan komme i tanke om, er en lidt blød lak i de første vandbaserede lakker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #8 Dato: 29. December 2010 kl: 09:41:30 »
Tusind tak for de indsigtsfulde kommentarer. Kører ud og ser på en Avant fra 94 i dag.. De andre lig jeg har set på indtil nu har været rustne (klapperne er åbenbart ikke galvaniserede) eller har været ved at tabe fortøjet (er det bare mig der er en gammel sur mand, eller kunne han godt lige have fortalt det inden han sendte mig ud på landevejen på en prøvetur i den). Eller også har der boet en storryger med en hobbykniv fast de sidste 6 år i kabinen. Eller også kunne motoren ikke gå i tomgang og var ved at blæse min sixpence af med oliedækslet da jeg løftede for at teste om den pustede lidt.

Et sminket lig af en Audi kan åbenbart godt koste 25000 kr, så nu skruer jeg lidt op for pris-niveauet og kigger mellem 30 og 40 istedet, håber jeg kan holde mig under 50, for så kan jeg sku ligesågodt købe en Golf4. :(

Jeg tror jeg havde glemt hvilken jungle brugtbilsmarkedet er.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #9 Dato: 29. December 2010 kl: 10:08:09 »
@JJ: Den betaler sig selv hjem i løbet af 1 års tid i diesel og vægtafgiftsbesparelser.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #10 Dato: 29. December 2010 kl: 12:16:38 »
har du handlet?
jeg har ik et sekund fortrudt købet af vores 1994 passat TDI (1Z 90hk) variant GT, købte den for 30k (kørt 290.000km) for 2 år siden, der havde den kørt 4år i dk og stort set ingen rust :)

du burde kunne finde noget tilsvarende for 20-30k :)

og du får alt den plads du skal bruge til familien (kun overgået af T3) og træk til 1500kg er muligt :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #11 Dato: 29. December 2010 kl: 20:44:50 »
Kører ud og kigger på endnu en i morgen.

Har ligeledes kigget Passat. men de billigeste er samme pris som de Audier jeg har kigget på, og har kørt flere km. Så der er ikke noget sparet, og man får ikke Audi buildquality, gensalgspris og galvanisering. Var tæt på at slå til på en Passat 2,5TDi med ALT i udstyr til 40 men den var solgt (og den er jo også lidt mere tørstig så det var nok meget godt)

Har kigget Mercedes og her kan man bytte dieseløkonomi ud med komforten.

Har kigget Golf, Bora, Vento og her er der primært hjemmebaksede, biler med mange km, eller nogle der er lavet af ren platin. Der har ikke været en handel der ha kunnet retfærdiggøre de ting jeg skal undvære på mine 50000 km bag rattet hvert år. (Som man f.eks får i en audi, mercedes eller bmw)

Jeg har kigget BMW, men der er simpelthen ikke en eneste billig veholdt stationsvogn med diesel. Dem der er på markedet er enten de store uøkonomiske modeller ELLER lavet at ren drevet platin.

Jo.. jeg er nærig, urimelig, stiller krav og VIL ha det hele. Det er ikke det bedste udgangspunkt for en hurtig handel.

MEN som noget helt nyt den sidste måneds tid er jeg MÅSKE stødt på en reel, ærlig sælger i nordjylland. Prisen er så lidt over 30, men hvis hans informationer holder stik, har jeg måske en god kompromis vogn på hånden i morgen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #12 Dato: 29. December 2010 kl: 21:38:14 »
Og jeg ved, at jeg nu udstiller mig selv til evig hån og bespottelse her på siden, men har du også Astra i kikkerten? En Astra G ruster ikke slemt, er enormt driftsikker, og hvis du spørger mig, så kører den røven ud af bukserne på enhver VAG fra 90'erne rent subjektivt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #13 Dato: 29. December 2010 kl: 22:18:30 »
@Jarl:

Joeh en bil fra 98 og frem ville da fornuftsmæssigt være en god ide, men så bevæger vi os langsomt op mod de 50000 kr hvis jeg vil have noget der har kørt under 300000 km.  Det er sådan lidt et limbo, for så skal jeg til at financiere til grimme renter, jeg har ikke 45-50 i kolde kontanter i natskuffen. Skal man have en fornuftig rente skal man op omkring minimum de 70-75 tusind, og så snakker vi pludselig 6 årigt lån og en bil der er alt for ny og omkostningsfuld til en bastler som mig.

En 80er er som en kammerat udtrykker det, "tynget af alderen", men jeg kan holde handelen kontant, ikke skylde noget til bank eller ågerkarle, og have en bil jeg kan skrue på 80-90% selv. 1 år, så har den betalt sig selv hjem efter kørselsregnskabet og så kan jeg begynde at spare op til en ny brugt derefter og mon ikke jeg kan få den igennem 2 syn mere uden grå hår. Så kan man håbe på at gensalgs værdien for gamle audier holder .. måske er den endda blevet en klassiker :)

I morgen skal jeg se på en Pumpe Düse (fra en A4 115HK) opgraderet 80er med en masse ekstraudstyr og en rimelig pris...

Nogen kommentarer på de ekstra Nm og en std. 80er gearkasse og kobling uden dobbeltmasse svinghjul?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Audi 80 1,9 TDi
« Svar #14 Dato: 30. December 2010 kl: 00:59:15 »
2,5 tdi v6 i passat kan ik holde!! hold dig langt væk fra den!!!

jeg kan godt se at passaterne faktisk ik er faldet i værdig sidden jeg købte for 2 år sidden :D
men alt kan jo handles ned i pris ;)

hva med den her:
http://www.dba.dk/vw-passat-19-tdi-110-st-car/id-70306751/

ved passat 35i gå efter GL og GT modeller de har mest udstyr :)
så en der havde kørt 637.000km!! til 14k!, så de må siges at være sejlivede ;)

ps. jeg har en komplet ny fartpilot til golf3/passat 35i liggende, hvis du finder en sådan bil og vil have det i :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D