Jeg tror, at vi skal stikke piben ind og skille tingene ad.
Der er to ting i spil her:
1) Konstruktive ændringer og
2) Vurdering af importbiler/ombyggede biler, der har mistet deres afgiftsmæssige identitet og derfor skal toldbehandles påny.
Konstruktive ændringer kan være småting såsom fælge, fjedre og andre bagateller. Det kan også være større og væsentligere forhold som ombygninger, udskiftning af motor eller ændret optik. Enhver synshal kan på et veldokumenteret grundlag godkende en konstruktiv ændring, men hvis synshallen er i tvivl om, at forandringen er så stor, at bilen har mistet sin afgiftsmæssige identitet, så skal de henvise bilen (ejeren) til Skat. Der er visse faste retningslinjer for, hvornår en bil skal henvises - et eksempel er en effektforøgelse på over 20%, men det kan også være, at bilen optisk er kommet til at fremstå som en anden (nyere eller større) model. Endvidere kan det være en kombination af ting, der hver for sig ikke berettiger en fornyet toldbehandling, men når de ses samlet skal bilen afgiftberigtiges igen. Når vi snakker om ombygning til R4, så er gøres det jo typisk ikke for at få en masse flere hk, men for at få en mere driftsikker motor. I mit tilfælde har jeg udskiftet en 1,9 l WBX med 90 hk med en 1,8 l R4 med 90 HK - altså en effektførøgelse på 0,0 % Intet andet på bilen er udskiftet, og den fremstår optisk som den gamle trætte Carat, den har været siden 1985 - nu bare med rustpletter, og de er afgiftfrie.
Når det gælder biler, som mister deres afgiftsmæssige identitet (og det gør en T2 jo, når den bliver forsynet med 175 hk, fordi man er way beyond 20% forøgelse af effekten), så bliver man i sagens natur henvist til Skat. Jeg kan i øvrigt supplere med, at Skat har hele 4 motorcentre, beliggende i Høje-Taastrup, Odense, Aarhus og Aalborg.
Men alt dette besvarer ikke CSwenderbys spørgsmål, for hans oplevelse vedrører ikke Skat, men udelukkende synshallerne, og hvad det angår fastholder jeg, som tidligere udtrykt, at når jeg har sat kryds i feltet "konstruktiv ændring" på anmeldelsesblankettet og synsmanden har gennemgået og godkendt ændringerne og det er noteret på registreringsattesten, så er jeg som borger fuldtud lovligt kørende.