Forfatter Emne: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug  (Læst 6198 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:20:36 »
Jeg snakkede med Jarl om det med at hive oliepinden ud og lukke hullet til udluftningen i ventildækslet samtidig, for at se om der er underkompression i min motor. Der pibler ganske rigtigt en lille "fin" stråle ud af olierøret. sådan noget lort...

Næste skridt må så være? flå motoren i småstykker og renovere det hele, eller er der andre veje?

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #1 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:24:05 »
er det slemt dit forbrug?

Min røde bus gør det også, men dens olieforbrug er minimalt.  pr 5000 km.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #2 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:26:09 »
Ca. 1 l. pr. 500-600 km, så jeg vil mene det er mindre acceptabelt :-(

Er bange for det er motoren der trænger til en udskifter eller honing, men den går fandme ellers godt.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:31:08 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Ca. 1 l. pr. 500-600 km, så jeg vil mene det er mindre acceptabelt :-(

Er bange for det er motoren der trænger til en udskifter eller honing, men den går fandme ellers godt.


det gjorde min Whitestar også og tilsidst inden den døede, var det 1liter pr 200km..... :? Der kommer en hel ny motor i nu.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #4 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:39:00 »
Ja, der er nogen der kan hva??? :-D

Måske en 1900 er næste skridt? Så kan den komme i Syncroen når den tur kommer... :-)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #5 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:43:35 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Ja, der er nogen der kan hva??? :-D

Måske en 1900 er næste skridt? Så kan den komme i Syncroen når den tur kommer... :-)


Ja det koster jo lidt og ikke mindst er det et projekt - jeg har ingen anden udvej.....det er også trist og se på en bus der bare står....... :cry:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #6 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:50:29 »
Ja, det duer skam ikke, slet ikke din Whitestar...

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #7 Dato: 09. Marts 2007 kl: 18:48:24 »
Nogen der har et forslag på hvad der kan ske med motoren, den bruger ikke vand og lyder ganke fint og der er heller ikke olie i vandet.

Er det stempel ringe, lejer i blokken der skal skiftes, plejllejer, hovedlejer eller hvad er det der gør at olien bliver brændt af?

Jarl nu må du lige på banen ;-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #8 Dato: 09. Marts 2007 kl: 19:12:39 »
Hmm... det kan jo være så meget. Men lad os tage udelukkelsesmetoden.

Jeg starter med at forudsætte, at de faktisk bruger olien og ikke drypper det væk.

Lejerne kan ikke bruge olie. Hvis de har for store tolerancer, pisser olien bare ned i bundkarret og tager en tur mere. Det ville kunne ses på olietrykket, men ikke på forbruget.

Snarere skal der kigges på stempelringe/stempler/cylindergange. Tit bliver man overrasket over hvor godt en motor har kørt, når man får den lukket op og måler tolerancerne. Det er i hvert fald et godt bud, som kan verificeres/afvises med en kompressionstest/gollertest/lækagetest.

Så er der ventilstyrene og ventilkapperne. Traditionelt har et brugt JX-topstykke så meget slør i ventilstyrene, at ventilerne kan stå på tværs i dem, og så suser der altså temmelig meget olie ind og bliver forbrændt. Det viser sig typisk som blå røg, når man slipper gassen og lader motoren rende i påløb.

Turboladeren er også en lunefuld bandit, der kan være ansvarlig for monsterstore olieforbrug. Symptomerne her er typisk sådan, at en varm motor efter nogle minutters tomgang sender en massiv blå røgsky, når den så får en frisk opspeedning.

Og så de barske realiteter (det er nu du skal zappe væk, hvis du ikke vil høre det...):

Som oftest er det det hele på éngang. Komponenterne matcher nemlig hinanden meget godt i levetid (måske undtaget toppen, der typiske bliver skiftet et par gange inden blokken er død, men ikke grundet olieforbrug - snarere pga. revner). Så hedder det komplet renovering. Dvs.

1) Blok bores/hones til overstørrelse
2) Nye stempler og ringe
3) Nye hoved-, plejl- og mellemaksellejer
4) Nyt/renoveret top
5) Ny/renoveret turbo
6) Nye pakninger/remme/og andre typiske sliddele

Sådan en renovering er ikke gratis - prøv at regne lidt på det:

Stempler 250 €
Top 400 €
Turbo 400 €
Lejer 80 €
Opboring 400 kr/hul
og så alle småtingene.

Selvf. kan man gøre det billigere, hvis man som jeg betragter det at renovere motor som afslappende og sjov yoga for krop og sjæl, men der er nogle forudsætninger for at nå dertil. - I form af tidsforbrug, know-how og halvstore investeringer i det rigtige værktøj.

Hvis det viser sig, at det er det hele på éngang, skulle du måske overveje en renoveret shortblok.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #9 Dato: 09. Marts 2007 kl: 19:18:57 »
Jeg vil mene at din motor er begynt at bruge olie
fordi at den aldrig er over 75 Km/t
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #10 Dato: 09. Marts 2007 kl: 20:58:48 »
Pyyyh det var en ordentlig omgang Jarl... Så kan jeg vist godt begynde at ligge lommepenge i kagedåsen. Men jeg snupper lige en kompressionstest i starten af næste uge, hvis ellers Motordoktoren har grejet til det.

Måske det er nemmere at skifte motor og så gemme den gamle til stumper, det er lidt uoverskueligt at skulle ofre 10000 på den gamle motor nu, og så er den stadig underdimmensioneret i forhold til mine planer, så jeg må nok begynde at kigge efter en aaz eeler 1y. er der noget om at aaz er mere solid end 1y? Min plan er umiddelbart at ligge en diesel i Syncroenog så kan jeg jo godt lede efter en fornuftig 1900 nu her.

Hvorfor skulle den begynde at bruge olie pga morfarkørsel? he he det er jo kun en 4 gears.

Det er spørgsmålet om man er "heldig" det kun er ringene, for så var det jo overskueligt at få det ordnet, men det er vel lidt ligesom gamle huse... hvis man lapper i den ene ende, smuldrer det ned i den anden ende.

Det er rart at få tingene sat lidt perspektiv, men ikke videre opløftende :-(
Jeg tror egentligt også bare den får lov at drikke olie indtil den ikke kan mere...

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #11 Dato: 09. Marts 2007 kl: 21:43:52 »
Ja så er der jo heller ikke grund til at købe den dyre olie, det bliver jo ikke slidt op.

Det der med 75 i 4 gear, var det på grund af lyden fra motoren, eller ville den ikke mere. Jeg har stadig ikke fattet at en 4 gears skal kunne køre 103 Kilometer i timen, med 4200 Omdrejninger.

4200 Omdrejninger på en Diesel, det er sgu synd. Så hellere 75 Kilometer i timen.

KH KHS - Roooo på sig.
Kurt - 25115788

ludvig

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #12 Dato: 09. Marts 2007 kl: 21:48:59 »
Citat fra: "KHSalvesen"


KH KHS - Roooo på sig.



roooo er ok,
men, :!:   jeg har lige hentet ny bil.
knap 70 op af bakkerne..  så rolig behøver det nu ikke være.. :wink:

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #13 Dato: 09. Marts 2007 kl: 22:03:10 »
Så kan du godt få nogle billeder og specs herind.

Det er pga. motorlyden den ikke for lov at køre hurtigere, det er jo synd...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #14 Dato: 09. Marts 2007 kl: 23:58:31 »
Citér
er der noget om at aaz er mere solid end 1y?


AAZ har 26 mm krydspinde, mens 1Y har 24 - der er vist eneste betydelige forskel, og da både CS, KY og JX klarer sig fint med 24 mm, anser jeg forskellen for ubetydelig med mindre man går efter at tune til halvandenhundrede heste...

De har også begge oliesprøjt under stemplerne, så de kan begge håndtere turbovarmen. Jeg tror du skal lade det konkrete tilbud afgøre, hvilken du skal have.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!