Forfatter Emne: Flakkende olietryk  (Læst 9553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #15 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 20:39:25 »
Tjaaa. Nu skal du jo ikke bare rykke tandremmen af på en mistanke. Jeg vil først vide, om olietrykket er blevet målt troværdigt med en ikke-elektronisk instrument. Er det det, hvad???
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #16 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 20:43:39 »
Nej det er det ikke...Har ikke lige umiddelbart adgang til det, men den meget kraftige skurrende lyd bryder jeg mig ikke om...

Den var der ikke på vej derned :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #17 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 21:06:03 »
[size=18]HOOOOOOOOOOOLDT!!![/size]

Kørselsforbud, hvis det var min bil.

Skurrende lyd? Fortæl mere. Detaljer tak. Beskrivelse af lyden. Observasioner af, hvor den kommer fra. Følger den omdr.-tal? Er den afhængig af om, der bremses eller ej? Har du et motorstetoskop? Er det fra vacuumpumpen? Er der slidspor på bagsiden af tandremmen?

Hvis noget er galt med vacuumpumpe eller oliepumpe, som forhindrer mellemakslen i at rende frit rundt, så er der overhængende risiko for tandremsbrud! -> Kapital Motorschaden!

Jeg kan ikke, vide, om det er det, der er på færde, men jeg tør ikke andet end at lufte mistanken. Hvis det viser sig bare at være en elektrisk fejl med din olietryksmåler og så noget andet ubetydeligt, der frembringer en lyd, så kan vi alle sammen grine af mig bagefter, men det er vist også bedre, end at du rister tandremmen.

I morgen, når lyset kommer igen, så kigger du alvorligt på din tandrem og vurderer om der er alvorlige slidspor på bagsiden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #18 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 21:22:40 »
Jeg havde Britta med ude, og hun kunne bekræfte en underlig lyd der holder takten ifht. omdrejningerne, jeg har desværre ikke noget stetoskop, og jeg har heller ikke en skruetrækker der er lang nok til at lytte efter i det område lyden, for mig at høre, kommer fra...

Umiddelbart vil jeg sige at det stammer fra et område mellem dieselpumpe og vacuum pumpe, men er ikke 100% på om det er der...Britta mener at det kommer fra forsiden (tandrems enden) af motoren, men er heller ikke helt sikker...

Jeg har lidt svært ved at beskrive lyden, den er ikke decideret metallisk, nærmere somom der er et eller andet der skraber op af en anden del...

Lyden kan umiddelbart kun høres med dækslet over motoren afmonteret, men tilgengæld kan man mærke vibrationer der følger den skumle lyd i karossen bare ved håndspålæggelse på karossen omkring motoren...

Bilen ER blevet groundet indtil jeg ved mere om hvad det er, den skulle være brugt som flyttebil for de gamle i weekenden, men de må sq finde andet transportmiddel da jeg tvivler på at jeg har Højben på vejen inden da...

Når jeg kommer hjem imorgen tager jeg lige en kigger på tandremmen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #19 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 21:43:03 »
Jeg kunne ikke vente til imorgen :)


Er de mærker den har hvad du mener med slidspor??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #20 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 22:45:44 »
Der er slidspor, men vist ikke mere end man normalt ser. Næste skridt er stetoskopet, så du kan lokalisere fejler 100%. Alternativt kan man jo bare skille ad indtil man finder årsagen, meeeeen det er jo lidt upraktisk. Jeg ville stadigvæk enormt gerne vide, om olietrykket faktisk er stabilt eller ej.

Mellemakslen ligger selv i to lejebøsninger. Den forreste har det med at smadre, hvis tandremmen spændes alt for hårdt. Mellamakslen trækker vacuumpumpen og oliepumpen.  Er der defekter på en af dem, så vil det muligvis bremse mellemakslen preiodosk og olietrykket dykker. Mellemakslen selv drives af tandremmens bagside (det var derfor jeg ville se slidspor). Hvis noget bremser mellemakslen, så glider tandremmen på dens hjul - indtil den springer...

Hvis det altså er korrekt at olietrykket flakker, og hvis den skurrende lyd hart noget med sagerne at gøre (og ikke bare er noget ligegyldigt halløj, der f.eks. vedrører udstødning, vandpumpe, generator eller andet perifært), så samler opmærksomheden sig om vacuumpumpe, oliepumpe(særligt returventilen i sugesnablen) og mellemaksellejerne. Bed til din gud om, at det ikke er det sidstnævnte, for så skal motoren ud...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #21 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 07:13:53 »
Det slog mig lige mens jeg var i bad...

Måske er der en yderligere forklaring:

Er din generator ved at dø? Måske er den fuldstændigt smadret (det ville forklare lyden), så spændingen pendler op og ned (det ville forklare dine instrumentudsving).

Jeg ved det ikke, men check det lige.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #22 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 10:17:23 »
Tjekker generator når jeg kommer hjem, men hvis det var den, ville de andre instrumenter som tank måler vand temp osv. Så ikke også fejle?

Hvor finder jeg et manometer der kan bruges til olie tryk? Kan et fra en gammel kompressor bruges såfremt gevindet passer?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #23 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 13:12:58 »
Jo, det har du ret i, men i modsætning til eftermonterede instrumenter, så har de originale indbygget træghed, så de reagerer langsom. Prøv f.eks. at se når du drejer næglen, så reagerer tankmåleren laaaaangsomt.

MEN derfor kan min teori jo sagtens være noget ævl - men vi må jo teste alle muligheder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #24 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 16:39:56 »
Er faktisk kommet til at tænke på at jeg kan se ændringer i olietrykket når jeg hhv. aktiverer blinklys og bremselys, det kan jeg jo heller ikke i de andre instrumenter...

Går ud og måler lidt på den nu...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #25 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 17:00:46 »
Hmmm...Stabilt 14,6 volt :?

Kunne jeg bruge et manometer fra en kompressor til at tjekke olietrykket??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #26 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 17:14:27 »
Det kunne være interessant at se nogle af olietrykshoppene samtidig med at du måler spændingen på selve instrumentet.

Ja, du kan bruge et hvilket som helst manometer med et fornuftigt interval til at teste trykket. Gevindet i enden af topstykket er M10x1.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #27 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 17:22:40 »
Jeg har lyttet lidt vidre (jeg har desværre ikke en skruetrækker der er lang nok ej heller et stetoskop), og jeg synes at have lokaliseret lyde til lige omkring vacuumpumpen...Den er i hvert fald kraftigst i den ende...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #28 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 18:01:34 »
Den har udsving på 0,5 bar til begge sider ved 4000 RPM, bag på topstykket, lidt mindre end el instrumentet viste, men alligevel...

Instrumentet viste ca. 0,7 bars udsving...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flakkende olietryk
« Svar #29 Dato: 09. Oktober 2007 kl: 20:40:30 »
Vil næste logiske skridt her være at hive oliepumpen ud af bilen??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan