0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Når man kigger på spidsen af en dyse, så er der den lille nål der stikker ud i spidsen. Rundt om den erder et rundt felt som er blottet gennem hulleti flammeskiven. Når jeg kigger på de dyser jeg har,så er der forskellig grad af "tæring" rindt om nålen,men kun på det blottede område.Kan man tolke noget om dysens tilstand uf fra hvordybt der er "tæret" ned omkring nålen?Tidens tand huler ud i det blottede område, og dermed kan man sikkert gætte lidt mere kvalificeret på dysens km.-tal ved at betragte hulningen. Men det er dog et noget usikkert udtryk for dysens tilstand. En egentlig vurdering kan kun foretages med en dyseprøver. Der er nemlig mange andre forhold, der spiller ind på dysems funktion end blot km.-tal. Små urenheder kan klemme dysenålen fast og svækkede fjedre kan forandre åbningstrykket.Man må ikke få snavs ned der hvor dyserøret skruespå dysen. Men man behøver vel ikke at være så forsigtig med de små rør til returløbet, for der løberdieslen vel tilbage til tanken?Det er sandt, men alligevel behøver man jo ikke ligefrem tilstræbe at hælde snavs ned i returrørene. Et stykke staniol om hele toppen, så har man gjort lidt for at gardere sig.