Ja, der skal være et luftfilter inde i dåsen. Det finder du f.eks. hos Hovwdiaudi til småpenge.
Ang. turboen, så kan du jo overveje at spare et par tusinde ved at renovere den du har. Som du ser på min hjemmeside, så er det ikke nødvendigvis et uoverkommeligt projekt. Afbalancering er ikke noget problem.
Og jeg kan se, at du har en fin og lækker bil, så det ville da næsten være for kedeligt at bygge den om til en sugediesel med 50 hk. - Tro mig, 50 hk i en T3 gør den ikke til en raket!
Diskusionen for eller imod turbo bølger stærkt ved enhver lejlighed. Jeg kan se sympatiske argumenter i begge lejre. Sugedieselfraktionen får meget langlivede motorer uden de T3-typiske varmeproblemer. Dog ville jeg selv - hvis jeg skulle leve uden turbo - have noget mere volumen - måske i form af en 1,9'er. Men skal man have acceptabel effekt ud af en 1,6'er, så er der i min optik ingen vej uden om turbo. En turbomotor er langt mere levende og sprælsk end en sugediesel, og har man fra tid til anden brug for at flytte større trailere, så er det ulideligt med 50 hk. Ingen tvivl om, at turbodieselerne er mere sårbare, når noget går galt, men personligt vil jeg gerne betale den pris for det.
Og skulle du fristes til at pille turboen af, så lov at du - som Blackchart skriver - monterer motoren op med de passende sugedieselmanifolder - ellers får du end ikke de tilbageblevne 50 hk ud af stalden.