Forfatter Emne: Gearkasse skift  (Læst 17646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #45 Dato: 21. December 2006 kl: 20:45:30 »
Okay...

Ellers noget jeg skal være obs på??

Den kommer ikke på lift da jeg ikke har en sådan til rådighed, så det bliver noget med et par jackstands under bagenden, så håber jeg bare de er høje nok de 2 3 tonnere jeg har, til at jeg kan få gearkasse ud/ind når den er oppe på dem...

Kan se på et af Jans billeder at i havde en snor omkring motoren, er det nødvendigt hvis man lader en dunkraft støtte under den imens man skifter om??

Har selv en dunkraft, men i det værksted hvor skiftet skal stå er der 2 andre til rådighed også...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Gearkasse skift
« Svar #46 Dato: 21. December 2006 kl: 21:18:12 »
Hej Blackchart,  


Skrev en lang smøre..... men opdager at du kører i Syncro..... så der er nok ikke møj der passer ha ha.... Sorry.....



En rar lille omgang skrueri……  Jeg har taget min ud nogle gange på samme måde og det går fint hvis du ellers kan få den så højt op at du kan hæve karossen 40 cm.  Husk at tage skiftearmen der sidder på kuglehovet af og smid den til side før du sænker noget ned, lad den endelig sidde oppe foran, den ligger fint på gulvet uden at være for meget i vejen ellers hæng den i en strip ude til siden. Jeg hang også motoren op i starten med en talje, men hvis der er lydpotte på vipper de ikke mere ned en hvad der er passende for hele operationen, men kig lige efter hvilke ledninger og slanger der evt. kan komme i klemme eller blive for korte ( dieselslanger, køleslangen for enden af topstykket m.m. samt gaskablet der går igennem den lodrette plade ) Måske skulle du lige købe en ny pakdåse til krumtapakslen bag svinghjulet når du nu er der nede for det tager kun et kvarter at skifte den med og ofte er den utæt og smider olie her. Der er to typer af pakdåser her… den ny er med hele svineriet bygget sammen incl. aluminiumbeslag, lidt pebberet så hvis du ellers er lidt fingernem og har en af de der kroge til at trække pakdåser ud med er det udmærket kun at skifte selve ringen med gummipakning i og trække den ud uden at skifte hele mollevitten som man gør med den ny type pakdåse. Husk lidt Locktite når du spænder svinghjulet på igen og også gerne lidt på de der bolte der holder selve trykpladen. Til sidst skal du lige huske at hente et pilotleje (det lille nåleleje i midten af svinghjulet plus en pakdåse til den indgående aksel (højgearsakslen) i gearkassen, det koster en hund hos VW og du finder det ikke i samme kvalitet ret mange steder. Så skulle du kunne køre i evigheder uden problemer.  
Hvis du kommer til at rive kanterne ud af Inbus boltene der holder akslerne på gearkassen skal du ikke gå i panik.... du kan komme til med en af de små Bacho rørtænger på omkring   tyve cm. længde... jeg anbefaler dig stækt at have en ved hånden. Til sidst .... pas på med ikke at hive og vride for meget i det hydrauliske koblingsrør der går gennem tværvangen foran baghjulene, hvis det knækker er det 450 kroner ud af skabet... tag koblings slavecylinderen af gearkassen uden at skille systemet ad, at det så har godt af at blive luftet og få frisk bremsevæske er en anden sag... men vent til den sidder fast på den ny kasse du.

God arbejdslyst….og gode Hjul…..
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #47 Dato: 23. December 2006 kl: 09:30:30 »
Æv, det var lige sent nok...

Kan jo ikke nå at få fat i sådan nogle inden jeg skal have skiftet kassen...

Har ikke så meget tid til hverdag, og store dele af mine weekender er booket også, så eneste mulighed er nu på mandag/tirsdag, og der er jo ikke lige nogen VW lagre der har åbent idag :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Niels Erik Thing

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #48 Dato: 23. December 2006 kl: 10:37:39 »
Hvad mangler du - jeg kører til jylland i morgen formiddag og kan tage noget med.
      Venlig hilsen - Niels erik alias sydfyns autocamper - 63 61 80 16.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #49 Dato: 23. December 2006 kl: 11:06:15 »
Mangler tilsyneladende flg.:

Ny pakdåse til krumtapaksel
Pilotleje
Pakdåse til højgearsaksel på gearkassen

Loctite mener jeg at jeg har lidt af endnu ude i værkstedet.

Hvad skal du have for de par ting??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Niels Erik Thing

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #50 Dato: 23. December 2006 kl: 14:41:50 »
Jeg skal lige vide om din motor er en diesel eller benzin - nålelejet og pakdåsen er nemlig forskellige.
hilsen net 63 61 80 16.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #51 Dato: 23. December 2006 kl: 15:27:49 »
Det er en 1.6TD :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #52 Dato: 23. December 2006 kl: 18:20:15 »
Hmmm...Heller ingen loctite :( Hvor pokker kan man finde sådan noget på denne tid?! Bilka har vel ikke sådan noget?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #53 Dato: 23. December 2006 kl: 18:25:22 »
Saved by the bell...

Min far har noget stående :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Gearkasse skift
« Svar #54 Dato: 24. December 2006 kl: 01:35:57 »
Hej Morten,

Det der lille pilotleje har en Oring i den ene ende, husk at vende den ud af når du presser lejet ind i svinghjulet, den slutter tæt om akslen så du undgår at få møj i lejet  med tiden....  

Knæk og bræk.....
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #55 Dato: 24. December 2006 kl: 15:16:13 »
Nå, det lader til at jeg må satse på at det holder tæt det der sidder der nu :?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #56 Dato: 25. December 2006 kl: 17:22:01 »
Enten var jeg heldig ellers sad der 12.9 på min bil ;)

11 af de 12 bolte der holdt trækakslerne fast på gearkassen kunne jeg uden de vilde problemer få af (javist, der skulle ligges lidt kræfter i, men de blev ikke runde i kærven) :)
Den 11. ville ikke rokke sig derfra før den blev motioneret lidt af en rørtang ;)

Til gengæld måtte der vinkelsliber på de 2 af de 4 der holder kadanen mellem gearkasse og foraksel da de sad uhjælpeligt fast...

Ellers har jeg ikke mødt anden modstand end at røret ikke vil komme af min lydpotte :( Det er simpelthen for langt til at jeg kan vride det ud uden at skulle afmontere potten helt, vil det blive et problem??

Når ja, og så lige den forpulede slave cylinder :( Men det har jeg lavet en helt anden tråd om...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #57 Dato: 25. December 2006 kl: 22:46:48 »
:) Potten blev afmonteret MEN MEN MEN!

I (Jarl ;)) skriver vip motor og gearkasse ned...
Når jeg lænder trykket på donkraften under motoren sker der ikke en pind andet end at den slipper taget i motoren :(

Alle aksler og forbindelser er afmonteret samt de 2 ophæng i forenden af kassen er afmonteret...

Der er KUN 2 ophæng der skal af, ik'??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Gearkasse skift
« Svar #58 Dato: 26. December 2006 kl: 03:30:47 »
Du skal jo have løsnet beslaget der holder den fast i den forreste ende og donkraften under midten af gearkassen ...... når alle skruer er ude hele vejen rundt om svinet mellem den og motoren skulle du begynde at kunne se dem skille ad og så holder du det niveau så gearkassen ikke hænger på akslen men hviler på donkraften i den rigtige vinkel i forhold til motoren... og her begynder du så med lidt god musik i radioen at rokke dem fra hinanden lige så stille og roligt...... ikke noget med rå vold før alt andet er prøvet .....

M.v.h.  Leif

Starteren er ude på dette tidspunkt ikk´.....?
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gearkasse skift
« Svar #59 Dato: 26. December 2006 kl: 10:43:21 »
Nej starteren sidder stadig i lige nu, der er ingen der har nævnt noget om at den skal ud først...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan