Forfatter Emne: \"Dr. Diesel\" søges  (Læst 8170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #30 Dato: 12. August 2011 kl: 22:20:44 »
Jeg undersøgte det da jeg havde Telebussen.

Der er 2 logikker som er vigtige at følge:
1. Typegodkendelsen: Synshallen er interesseret i at vide at bilens tekniske delsystemer, især ophæng, bremser, styretøj er dimensioneret fra fabrikken til at håndtere en given motorstørrelse.
Her er det f.eks god dokumentation at kunne vise at originale reservedele for f.eks bremser og styretøj er ens på tværs af motorstørrelser. (Det giver en udfording med før 84 biler, da dele af styretøjet og forbremser har andre reservedelsnumre (og dimensioner) før 85 (før 112 hk motoren).

2. Afgiften.
Når en bil øger effekten med mere end 20% er der i princippet tale om et skift af afgiftsmæssig identitet.
Derfor skal der betales registreringsafgift på ny. Dette har synsmanden intet at gøre med - det er SKAT der styrer den del. Synsmanden har dog en oplysningspligt overfor SKAT ;-)

Og det er ejerens PLIGT at meddele SKAT hvis bilen skifter afgiftsmæssig identitet - lovkrav....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #31 Dato: 12. August 2011 kl: 22:23:37 »
Citat fra: "Jarl"
 Til dit brug kunne 2,0 med 84 hk fra T4 sikkert være interessant - den har moment, og den har præcis det ønskede antal hk.


Med T4 mener du T4 som i generationen nyere end vores T3ëre eller betyder T4 noget andet???

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #32 Dato: 12. August 2011 kl: 22:49:41 »
Citat fra: "thomasfyn"

Med T4 mener du T4 som i generationen nyere end vores T3ëre?


Jeps.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #33 Dato: 12. August 2011 kl: 22:59:17 »
Citat fra: "Jarl"

Din bil er produceret i maj 1987 i Hannover. Den er leveret med en JX motor (1,6 TD 70 hk) og en firetrins ABH-gearkasse (den "langbenede" dieselgearkasse med et enoooooormt spring mellem 3. og 4. gear).


Men er der nogle ulemper ved den gearkasse?

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #34 Dato: 12. August 2011 kl: 23:15:39 »
Citat fra: "thomasfyn"
Jeg vil bestille diverse filtre til min motor.. men jeg vil gerne være helt sikker på hvilken motor jeg har i bilen nu.. hvor finder jeg motor koden henne på motoren??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #35 Dato: 13. August 2011 kl: 01:43:31 »
@Thomas: Åben topklappen ned til motoren. På motorblokken lige under topstykket ved 3. cyl. er der et lille fladt stykke - der er motorkoden præget ind. Men hvis det er for besværligt, så vil jeg æde min gamle hat på at det er en AAZ.

@Brian: Nej, ABH er da en fin gearkasse - kun skal man lige vænne sig til det lange spring mellem 3. og 4.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #36 Dato: 13. August 2011 kl: 17:02:29 »
Nu du skifter filtre, olie og alt det andet du har i tankerne, er det en god ting at rense "paddehatten" på ventildækslet og ånderør for slam.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #37 Dato: 14. August 2011 kl: 08:16:09 »
Har lige fået en mekaniker til at kigge på motoren, Hurtigt..

Dommen er at med det olieforbrug og driftrøg, så mener han beskemt at stempelringe skal skiftes..

? ØV... Nymotor?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #38 Dato: 14. August 2011 kl: 08:32:57 »
Og den mekaniker kender til T3??
Stol ALDRIG på en  mekaniker der ikke kender til en T3...

Ud fra din video vil jeg sigee turbo burde skiftes og så få tjekket din pumpetiming og dysetryk som Jarl er inde på...Før det er gjort er der nonsens at gætte på andet, for det kan også forårsage sådan motorgang og røg på selv en ny motor...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #39 Dato: 14. August 2011 kl: 08:42:18 »
Ikke kendskab til T3, men til Golf (som min motor er fra)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #40 Dato: 14. August 2011 kl: 09:18:19 »
Tjah, som skrevet, tjek timing og tryk og så tager man den derfra..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #41 Dato: 14. August 2011 kl: 09:22:13 »
Og nej, det er ikke for at sætte mekanikeren i dårligt lys, men har hørt SÅ mange dårlige oplevelser, fra brugere herinde, med mekanikere der ikke har forstand på sådan en bil..

Desuden er det ikke så længe siden jeg selv var der med ca. samme symptomer og det var dyser der skulle renoveres og så timing af pumpen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #42 Dato: 14. August 2011 kl: 15:24:45 »
OK...

Jeg poster lige lidt billeder i håb om at nogen af jeg kan genkende motoren og fortælle mig præcis hvad det er for en... Kan nemlig ikke finde motor koden..

Spg::  Hvorfor den ekstra vandbeholder???

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #43 Dato: 14. August 2011 kl: 16:05:42 »
Det er i hvert fald en AAZ pumpe, på undersiden af blokken, under manifolder osv. står der sikkert 1.9TD støbt ind i blokken...

Den ekstra beholder har alle T3'ere, men ikke sådan som din sidder...

Normalt sidder den ved servicelugen bag i bilen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #44 Dato: 14. August 2011 kl: 17:19:30 »
Pumpen til en 1,6 td golfmotor ser også sådan ud.. Jeg gætter på 1.6TD