Forfatter Emne: Ang konvertering til 1,9 TDI motor  (Læst 9539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tobias

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Dato: 02. December 2014 kl: 11:41:11 »
Hejsa,
Jeg har lige købt mig en dobbeltkabine t3er (gammel millitærbil) Motoren er uden turbo, og har desuden taget en toppakning. Jeg overvejer konvertering til 1,9 tdi.
Jeg har læst her på forummet at AFN 110hk motoren er for momentstærk til gearkassen, men gælder det både for syncro gearkasserne og de 2wd gearkasser?
På forhånd tak
[attachment=18670]h3049806.jpg[/attachment]

Venlig hilsen Jakob

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #1 Dato: 02. December 2014 kl: 13:03:51 »
Fed bil og velkommen til dette forum :-)
Jeg ved kun hvad syncroen efter foreskrifterne kan holde til.
1,9 TDI med 90 hk = 200 nm det er lige det en syncro kan rumme - hvis du vælger er det op til din højre fod - altså undgå at spidsbelaste i lave omdreninger mv
Held og lykke med et godt projekt :-) :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline tobias

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #2 Dato: 02. December 2014 kl: 15:20:26 »
Mange tak. MIn er ikke en syncro, og spekulerede på om denne gearkasse er ligeså stærk/svag som syncro gearkassen.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #3 Dato: 02. December 2014 kl: 15:40:45 »
Du skal ikke regne med at de er stærkere til en 2WD. indmaden er nogenlunde ens... men når du kører 2wd er det stadig muligt at finde gearkasser til en fornuftig pris... så det ville ikke være det som skulle afskrække mig fra at lave sådan et fedt projekt... et gearkasse skift i ny og næ er jo ren hygge.. og klares på et par timer..

Fed bil.. Doka er bare praktisk...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #4 Dato: 02. December 2014 kl: 16:44:16 »
Selv en 90hk TDI er for stærk til gearkassen, ifølge foreskrifterne.
Men du kan snyde lidt på vægten med TDI motoren og så går det fint.

"Snyderiet" går ud på at tage bundtrækket ud af motoren, for det er især det, som dræber gearkasserne.
Ifølge rygters bureau skulle det være under 2.000rpm at problemerne opstår.
Så på den TDI motor at du installerer, skal du sætte en turbo på, som først tager fat ved 2.000rpm eller derover.

Desuden kan du forbedre smørringen i gearkassen med såkaldte Sydafrika plader.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #5 Dato: 02. December 2014 kl: 16:53:07 »
Fed vogn,

Her er en mulighed link

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #6 Dato: 02. December 2014 kl: 22:06:03 »
Citat fra: "Mary" post=116757
Selv en 90hk TDI er for stærk til gearkassen, ifølge foreskrifterne.
Men du kan snyde lidt på vægten med TDI motoren og så går det fint.

"Snyderiet" går ud på at tage bundtrækket ud af motoren, for det er især det, som dræber gearkasserne.
Ifølge rygters bureau skulle det være under 2.000rpm at problemerne opstår.
Så på den TDI motor at du installerer, skal du sætte en turbo på, som først tager fat ved 2.000rpm eller derover.

Desuden kan du forbedre smørringen i gearkassen med såkaldte Sydafrika plader.


det er bare ærgerligt at det jo lige netop er det jeg syntes er det fede ved at køre turbodiesel, altså det lækre bundtræk  :woohoo:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline tobias

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #7 Dato: 02. December 2014 kl: 22:43:53 »
Tak for de mange gode svar!
Verner - du har ret, og der er jo slet ikke plads til ydelrigere optimering før man saver den gearkasse helt over. Vil se hvad jeg kan finde på.
Hinze -  det er et rigtigt godt alternativ med den flance og dermed vende gearkassen om.

Jeg ville jo gerne lave 150hk i den på en tdi motor, men samtidig med en drivlinje der kan holde til det.

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #8 Dato: 02. December 2014 kl: 22:46:38 »
eller porsche 966 gearkasse ;)
Mvh Jason
22644383

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #9 Dato: 03. December 2014 kl: 05:46:17 »
eller automat gear...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #10 Dato: 03. December 2014 kl: 08:29:35 »
Eller Renault UN type gearkasse. Eller Audi 200 kasse med vendt diff. Eller en Subaru diesel løsning inkl. Subarugears gearkasse.

Det er kun økonomien der sætter grænsen.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #11 Dato: 03. December 2014 kl: 08:47:08 »
Her er der nogle links til en fyr der har lavet et per forbedringer til den originale gearkasse

https://beta.groups.yahoo.com/neo/groups/Syncro/conversations/messages/33876

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline tobias

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #12 Dato: 03. December 2014 kl: 19:07:26 »
Mange tak for svarene, kan godt se der er rigtig mange løsninger.
For lige at hjælpe på forståelsen, hvad er motorkoden på hhv. sugediesel motoren jeg har, og den turboladede motor som modellen også fåes med? og er det korrekt at den turboladede model har 95hk?, hvor min har 70hk?
For så forstår jeg ikke hvorfor gearkassen ikke klarer en 90hk 1,9 TDI motor.

På forhånd tak og Vh

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #13 Dato: 03. December 2014 kl: 19:37:22 »
suge... kode CS... næsten ingen hk...
turbo...kode JX (1,6) 69hk så vidt jeg husker..

Det er benzin motor kode MV der har i nærheden af 95 hk.. maks hk originalt er den store DJ benziner... med 112hk... har ikke drejningsmoment som en diesel...

Det er drejningsmomentet, som skader gearkassen... Hvis du sætter en turbo på fra en JX, så tager du noget af bundtrækket væk, og derved kan du spare lidt på gearkassen....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Ang konvertering til 1,9 TDI motor
« Svar #14 Dato: 03. December 2014 kl: 19:39:36 »
Der er for øvrigt flere, som kører helt problemløst med 1,9 tdi... den store belastning opstår typisk, når der køres med fuld last eller tung trailer... hvilket langt de fleste T3ere aldrig udsættes for...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...