Forfatter Emne: den springer ikke i gang???  (Læst 2707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

neuchs

  • Gæst
den springer ikke i gang???
« Dato: 02. November 2009 kl: 23:00:49 »
haløjsa! har haft lidt problemer med starter batteriet i bussen, den tabte strøm, eller generatoren var i stykker,, ved jeg ik lige helt... men nu er et nyt batteri helt opladet sat i og stateren trækker da også rundt, men lidt langsomt hvis i spørg mig (selv om det er mig der spørg jer) :lol: ..hehe. det virker som om stateren får for lidt strøm.. men er begynt at tænke i baner af : kan den være druknet?
    : kan den ske ik at få benzin pludselig?
    :er det kulde?

 dette er en gammel boxer motor enten 1,9 el 2,0 med dobbelt kaburator luftkølet. bussen er fra 1980.... :o

er klar over det kan være svært uden at se/høre, men hvis nogen lige skulle ske at ha oplevet det mage tilo, og lige viste hvor der skulle "trykkes" :idea: :-).. så ku det jo bare være fee 8)
   
        mvh neuchs

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
den springer ikke i gang???
« Svar #1 Dato: 02. November 2009 kl: 23:24:27 »
Den er ellers fin , sådan en luftkølet starter ellers altid , har du kigget efter stelforbindelsen , ledningerne til starter , om de er ok , de kan irre , og der skal temmelig meget strøm til starter , der vil jeg nok kigge først , så kan din starter også være slidt op ,hvis den kan starte hvis du trækker den igang er det ikke motoren der er noget galt med .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

ibber

  • Gæst
den springer ikke i gang???
« Svar #2 Dato: 02. November 2009 kl: 23:24:58 »
den trænger nok bare til et service på sine tændingsdele , det syntes jeg tit de CU motoerer gør...

de fleste luftkølede har præcis de samme symptomer når deres bøsning
til starteren i gearkassen er slidt , men jeg mener ikke en 2,0 har denne bøsning , lyder ellers præcis som de symptomer

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
den springer ikke i gang???
« Svar #3 Dato: 02. November 2009 kl: 23:33:39 »
Ja det er sgu rigtig Ib , den æder tændrør som vi andre skifter topstykker  :lol:
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
den springer ikke i gang???
« Svar #4 Dato: 02. November 2009 kl: 23:37:20 »
Som Polle er inde på, så prøv med en god stelforbindelse først.
Træk et startkabel fra batteri-minus og sæt det på en af boltene som holder starteren, det plejer at klare hovedparten af starterproblemerne.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
den springer ikke i gang???
« Svar #5 Dato: 03. November 2009 kl: 07:02:43 »
Et hurtigt tjek på om det er stelforbindelsen:
Drej nøglen og læg mærke til om lysstyrken i dine lamper (med døren åben) dykker...Gør den ikke er det stelforbindelsen...

Troede selv, forleden, at min generator ikke ladede da den pludselig lød somom der ikke var mere strøm da jeg skulle starte, men lyset dykkede ikke og den kunne starte ved at sætte et startkabel fra (-) på batteriet til bag på en af boltene der holder starteren på plads...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline JK

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
den springer ikke i gang???
« Svar #6 Dato: 03. November 2009 kl: 09:52:37 »
Jeg synes også det "lyder" som en slidt starterbøsning.

Af en eller anden uforklarlig grund har de biler jeg har haft med den lidelse alligevel altid kunne starte, når man eksperimenterede med at holde speederen nedtrykket en vis grad under startforsøg.

Men det lyder ikke rart, når de gør det, og alle forbipasserende "mugglere" (kørere af ikke klassiske biler) mener helt bestemt, at den er nok død for strøm..
PT busløs... Har tidligere haft 1965 T1, 1978 T2, 1980 T3 og 1991 T4.
Kører lige nu Xantia HDi m.læder&aircon + BMW motorcykel og har laden fuld af veteranbiler

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
den springer ikke i gang???
« Svar #7 Dato: 03. November 2009 kl: 11:14:36 »
har selv lige været det igennem
og der var det både stel og plus forbindelserne der ikke havde det så godt
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

ibber

  • Gæst
den springer ikke i gang???
« Svar #8 Dato: 03. November 2009 kl: 11:36:15 »
pil polerne af på batteriet , rens med en stålbørste både kabelsko og batteripoler, og rens forbindelserne på starteren , og rens det stelkabel der sidder mellem karossen og gearkassen , og sprøjt det hele ind i WD40 bagefter , så kan den nok lidt igen. det er meget normalt at den slags problemer kommer sammen med kulden og fugten.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
den springer ikke i gang???
« Svar #9 Dato: 03. November 2009 kl: 12:47:50 »
Hvor gammel er det batteri?
Er det mere end 4 år gammel?
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

neuchs

  • Gæst
den springer ikke i gang???
« Svar #10 Dato: 03. November 2009 kl: 16:48:03 »
hejsa,, mange tak for alle de gode svar.. batteriet er ca 4 måneder gammelt, det der sad i fyldte ikke hele "kassen" ud og virkede heller ik så godt, så købte et nyt der lige præsist kan glide ned i hullet:-) kostede 876kræftige i bilka... vil helt klart skifte tændrør lige om snart og så vil jeg da lige prøve det med startkablet ned på starterbolten.. tror da oz lige den får en pudsning rundt ved starteren så det da er udelukket.. mht starterbøsning?? så hvad er det?? er det noget jeg selv kan finde og skifte?? jeg er mere friluftmennesket end mekanikeren..hehe...

123hjemmeside.dk/camperlife  

ovenstående link er bare lidt billed gallery også lidt reklame for anlægsarbejde:-)

ibber

  • Gæst
den springer ikke i gang???
« Svar #11 Dato: 03. November 2009 kl: 17:13:37 »
jeg er ikke sikker på det sidder en starterbøsning i netop din gearkasse , det er over 16 år siden jeg havde sådan en så kan sagtens huske forkert , men der sidder en i alle da andre gamle luftkølede vw'er , som giver præcis de symptomer du beskriver  , men prøv lige det andet først og hjælper det ikke kan vi gå viderer derfra...

på de gamle luftkølede går spidsen af akslen på starteren ind i et hul på flancen af gearkassen , er den slidt oval bliver afstanden mellem kulene inde i starteren uens og starten suger spænding
af batteriet uden at bruge det på at lave den kræfter den skal , sån helt ordinært sagt ...

men da jeg ikke er sikker på det virker sådan på din bil , så læg ikke noget i det før du har prøvet
alle de andre løsningforslag først.

som nævnt er det meget lang tid siden jeg har lavet en bil mage til din - og hukommelsen er ikke
hvad den har været ;0)

de andre forslag er jo ikke noget der skader at få gjort - tvætimod

neuchs

  • Gæst
den springer ikke i gang???
« Svar #12 Dato: 03. November 2009 kl: 22:52:31 »
nej helt sikker:-) den får en tur af de andre ting først, så må vi se om der kommer et nyt " den vil stadig ik springe igang" indlæg fra mig..:-)
den skal meldes af her i vinter, men ville bare godt at den var køreklar enden jeg meldte den af, så den kommer ordenlig i garagen.. den bette vogn!!:)