Forfatter Emne: hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand  (Læst 4754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vwpanelvan

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
    • Vis profil
  • By: 7400 Herning
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Dato: 21. April 2014 kl: 10:02:34 »
Har fyldt vand på og har via t3 nettet læst jeg ska lufte køle systemet ud. Men hvordan kommer jeg nemmest til udlufnings skruen. Er ny på t3 området.   Vil helst ik med autohjælp de 100km hjem.   Den blir hurtigt meget varm igen efter afkøling af motor.

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #1 Dato: 21. April 2014 kl: 10:31:29 »
Hvad for en motor WBX eller JX Mvh Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #2 Dato: 21. April 2014 kl: 10:35:09 »
Luftskruen sidder i øverste højre hjørne på køleren.
Altså af med gitteret, finde en 13 mm. nøgle, nemmest er at få en hjælper til  at løsne og spænde luftskruen, og så at du selv står bagi og holder øje med/efterfylder vand samtidig med du giver motoren ca. 1500-2000 omdr. (uden tæller må du lytte dig tilrette).
Hvergang du skal fylde mere vand på skal hjælperen lige lukke skruen på køleren.
Det skal sikkert gentages 3-4 gange så der ikke mere kommer luft ud af køleren.
Håber det giver mening og der ikke er andre problemer med bilen.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #3 Dato: 21. April 2014 kl: 11:23:13 »
Når du tager frontgitteret af, sidder udluftningsskruen i øverste venstre hjørne (når du står foran bilen og kigger ind på køleren).

For at få en god udluftning skal du åbne helt for varmereguleringen (også bagi, hvis der er varmeapperat dér).

Der er mange krinkelkroge, hvor luften kan gemme sig - og der er ca 16ltr kølervæske på systemet.

Skru dækslet af ekspansionsbeholderen (og efterfyldningsbeholderen lige indenfor serviceklappen). Start motoren og lad den blive varm, så termostaten i motorblokken åbner til køleren. Få en hjælper til at sikre, at der efterfyldes kølervæske i ekspansionsbeholderen hele tiden. Konstant høje omdrejninger på motoren for at skabe ordentlig cirkulation i systemet - åbn luftskruen på køleren og vent indtil den stopper med at fise og der entydigt kommer kølervæske ud af den. Luk skruen og lad omdrejningerne falde til tomgang. Skru dækslet på ekspansionsbeholderen og efterfyld væske i efterfyldningsbeholderen og sku låget på den. Denne beholder skal altid have væske i sig. Når motoren bliver varm, bruges den til overskydende kølervæske, når den udvider sig i varmen - og når motoren bliver kold, suger den selv kølervæsken tilbage i systemet. Derfor skal der være noget væske at suge fra...

Hvis det er en dieselmotor, bør du kontrollere, om der kommer bobler i ekspansionsbeholderen, når motoren kører - det kan skyldes utæthed ved toppakning/topstykke. Af med låget til ekspansionebeholderen og se, om der bobler luft i tutten... Du vil ikke være i tvivl...

Spørgsmål besvares efter bedste evne... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline vwpanelvan

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
    • Vis profil
  • By: 7400 Herning
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #4 Dato: 21. April 2014 kl: 18:06:22 »
Det er en 1, 8 benzin golf motor der ligger i min gipsy.   Den gik på vestkyst tur i går efter  ca 65km kørsel fra 85-110 grader på den universal vand temp måler. På meget kort tid.  Holt ind og holdt en cola pause lod den køle lidt af og så at både beholder i bag og ved motor var tomme.  Hen til det nærmeste hus og få en spand vand den fik ca 5L . Køleren foran var kold igår og mærke på. temperaturen var ok ca 90 de sidste 5 km til havet.  Sov der i nat og vand i beholder ok ved start imorges ved kold bil og kun 9 grader udenfor.   Kørte så ca 5 km hvor den begyndte og varme i kabinen og temp steg jævnt mod de 85 grader.  Fint tænkte jeg nu går det men 2 km mere og den stod på 110g igen og der var ik varmt luft i varme apparatet mere så ind til siden igen og køle lidt af.  Tjekke vand igen i beholderen ved motor den var tom og ku ta ca 3l hvorefter den bare begyndte og spytte lidt ud og derefter og boble lidt i tomgang udluftning var åben i køler.   Køler var stadigvæk kold.    Min tålmodighed slap op og jeg ringede til auto hjælp og fik ca 100km hjem på feje bakken     nu står den hjemme i garagen igen.  Ps jeg var alene på udflugt så ingen hjælper.

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #5 Dato: 21. April 2014 kl: 18:22:07 »
Min  ydmyge mening er at du skal starte fra en ende af, hvad kan gå galt, hvad kan du teste / tjekke før du evt starter med at skifte dele og så tage den den fra, har du selv stået for ombygningen ??

PS: Det kan jo være en simple ting som en uterlig vandpumpe eller en slidt termostat
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline vwpanelvan

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
    • Vis profil
  • By: 7400 Herning
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #6 Dato: 21. April 2014 kl: 18:28:38 »
Købte dyret sidste sommer har kørt ca 1500km uden bøvl ved ik hvem der har ombygget.   Men nu må vi se nu står den i garagen så er det nemmere og løse problemet.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #7 Dato: 21. April 2014 kl: 19:53:58 »
Start med at kigge under bilen fra for til bag. Er gulvet tørt ?  Eller er der fugtige plamager ?  Det er sket før, at samlingerne ved rørene har været utætte. Det kan også, som Tica så rigtigt påpeger være en træt vandpumpe, en mør varmeslange eller noget helt fjerde.
Faktum er, at T3 ikke er nyeste skud på stammen fra vw og dermed er chancen også stor for, at mange af slangerne og rørene er i samme alderskategori. Så ro på, og tag det trin for trin: Et forbrug eller tab på 3 - 5 liter må da være til at få øje på ?

Offline vwpanelvan

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
    • Vis profil
  • By: 7400 Herning
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #8 Dato: 21. April 2014 kl: 21:21:29 »
Nej ang fejl mulighed stiger det jo nyrere en vw blir har en vw t1 og  osse vw t2 men med t3 går det galt nu den ik er luftkølet mere......  har ik  3 campere hæ hæ.     Men luft kølet virker

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #9 Dato: 22. April 2014 kl: 10:38:22 »
Lige en detalje mere :
Er rørene der går langs igennem bilen mellem køler og motor ikke plastrør bør de måske skiftes.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #10 Dato: 22. April 2014 kl: 15:29:22 »
Citat fra: "kh" post=110539
Lige en detalje mere :
Er rørene der går langs igennem bilen mellem køler og motor ikke plastrør bør de måske skiftes.


Er der T3'ere der ikke har rør af det PEX-agtige materiale?

Jeg har nemlig ikke set andet, men har også kun haft JX'ere.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #11 Dato: 22. April 2014 kl: 15:42:43 »
Rørene under biler er ganske rigtigt af plast. Der er i hver ende indskudt en bøsning for at styrke røret dér, hvor man spønder det sammen med gummislangerne i begge ender. Disse bøsninger har en tilbøjelighed til at blive skudt ud af røret, hvorved slangeklemmerne/spændebåndene ikke har samme modhold ved tilspænding - med utæthed til følge. Man kan skifte til et andet og bedre brugt rør - eller til rustfri rør, der fåes i bl.a. VW-shoppen...

Jeg har selv skiftet et rør i den anledning og problemet var løst. Så var det "bare" at fylde kølervæske på systemet og lufte ud som tidligere nævnt...

Uhmmm - dejlige biler, vi har... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #12 Dato: 22. April 2014 kl: 15:53:57 »
Faktisk kørte de første årgange af vandkølede T3ere med stålrør som tærrede, hvorfor man gik
 over til plastrør.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline vwpanelvan

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
    • Vis profil
  • By: 7400 Herning
hjælp min t3 er blevet varm og ska ha vand
« Svar #13 Dato: 19. Juli 2014 kl: 18:21:16 »
tak for råd og vejledning  jeg har for noget tid siden løst prob. der var en kølerslange med en lille revne.

med noget bøvl fik jeg den selv luftet ud så nu kører det bare og i går ved langsom kørsel i byen startede køleblæser osse så nu er den klar til udflugt i sommer vejret......