Forfatter Emne: Projekt offroad caravan "Efternøleren".  (Læst 40333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #60 Dato: 06. Marts 2018 kl: 17:34:51 »
Ser super godt ud. Er det muligt at se den "live" på et tidspunkt?
ME

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #61 Dato: 07. Marts 2018 kl: 07:30:29 »
Ser super godt ud. Er det muligt at se den "live" på et tidspunkt?

Tak.
Det kan vi helt sikkert godt finde ud af.
Ud fra dit postnummer, ser det jo ud til, at vi næsten er naboer. Jeg vil dog gerne have den helt brugsklar først, så kontakt mig efter første maj, så finder vi ud af noget. :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #62 Dato: 09. Marts 2018 kl: 11:34:46 »
Når man vælger at montere en Webasto varmer i en campingvogn, er man i sagens natur, nødt til også at montere en brændstoftank.
Det normale ville nok være at montere den under vognen, men det ville ødelægge den fine frihøjde, der på Efternøleren, svarer til en godt hævet syncro.

Jeg valgte som bekendt, at anvende en Jerry can som tank, og da det er rigtigt godt at vide, hvor lang tids varme man har brændstof til, var jeg nødt til at have en form for brændstofmåler.

Jeg kunne selvfølgelig have monteret en elektrisk tankmåler i den.

Jeg var også hen over tanken om, at montere en gennemsigtig måleslange udenpå, med fittings i top og bund, men erkendte, at det ville nok være lettere at bygge et skib i en flaske, end at få monteret fittings nede ved bunden af en Jerry can.

Det endte med at jeg valgte en stabil lavpraktisk løsning i form af en pejlepind, alla en oliepind.
Da den helst skal være ved hånden nær tanken, og i hvert fald ikke skal ind i vognen, pga. diesellugten, har jeg så lavet en holder til den, som jeg popnittede på reservehjulsholderen, mellem tanken og reservehjulet.

I en fuld 20L Jerry can, er der nok brændstof til et sted mellem 80 og 160 timers varme, så der er ikke brug for hele tiden at holde øje med dieselbeholdningen

[attachment id=1 msg=131385]

[attachment id=2 msg=131385]
« Senest Redigeret: 10. Marts 2018 kl: 07:44:27 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #63 Dato: 10. Marts 2018 kl: 19:51:00 »
Man kunne vel bare svejse to gevindbøsninger i Jerry can, så kunne alt montage af niveauslange foregå udvendigt...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #64 Dato: 10. Marts 2018 kl: 20:10:23 »
Man kunne vel bare svejse to gevindbøsninger i Jerry can, så kunne alt montage af niveauslange foregå udvendigt...

Det kunne man selvfølgelig, men så havde malingen både udenpå og indvendigt i tanken, været ødelagt, hvilket havde krævet en ny gang maling, ihvertfald udenpå.

Med pejlepinden, topmonteret sugerør og udluftning i toppen, er alle huller over væske niveauet, til hver en tid, og det er ikke så sårbart, som en niveau slange kunne være. :)
« Senest Redigeret: 10. Marts 2018 kl: 20:12:39 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Kkrogsgaard

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 55
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia Multivan, AAZ 1990
  • By: Løgstør
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #65 Dato: 21. Marts 2018 kl: 20:59:13 »
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?
Westfalia Multivan, AAZ 1990

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #66 Dato: 22. Marts 2018 kl: 23:06:15 »
Har du gjort noget for at lydisolere fyret?

Som nævnt tidligere i tråden, har jeg lagt et "gulv" med et lag af 3 mm gummi, over fyret i kistebænken, som jo også er under madrassen.
Det gav lidt dæmpning, men ikke meget, da det meste af lyden, fra fyret kommer ud sammen med den varme luft. Derfor er det, der giver den bedste dæmpning, at montere en luft lyddæmper på indsugningssiden af luftgennemgangen.

Men som sagt, synes jeg egentlig ikke at lyden fra fyret udgør et problem.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #67 Dato: 30. Marts 2018 kl: 14:26:23 »
Der er nu kommet permanent lader i.

Jeg har hidtil holdt mit 120Ah Exide gel batteri opladet med en 7A CTEK lader, der fulgte med Eribaen.

Men når den arbejdede, var der et relæ i den, som konstant sagde tik tik, og det ville gøre mig vanvittig, hvis jeg skulle dele soveværelse med den, så jeg havde besluttet at sætte en mere avanceret lader i. 
Jeg havde desuden været en anelse skuffet over, at batteriet ikke holdt hvilestrømmen, så godt som de Exide batterier, jeg havde i Arnold og i Ulven.

Da jeg havde fastmonteret min trofaste gamle Tystor WP lader, troede jeg først at der var sket noget med den. Den ladede med de 14,4V som den skulle, men da laderen gik over på grønt lys, som indikerer et fuldt opladet batteri, forblev voltmeteret på 14,4V i stedet for at gå ned på 13,8V vedligelholdsladning.

For ikke at risikere at ødelægge batteriet, koblede jeg ladningen fra midt på aftenen, og da jeg kiggede til det næste formiddag, havde det stadigvæk en hvilestrøm på imponerende 13,3V efter en nat med minusgrader.

Jeg besluttede mig til at lave et lille eksperiment, så jeg ladede batteriet helt op og frakoblede laderen. Derefter tændte jeg for Webasto fyret, som jo er en af de større strømforbrugere. Efter at fyret havde kørt i næsten 3 timer, viste voltmeteret stadigvæk 12,8V under belastning. Jeg slukkede for fyret og ventede en time. Derefter gik jeg ud og checkede hvilestrømmen. Den sagde 13,0V, og det gjorde den stadigvæk et døgn efter. Et virkeligt imponerende batteri.

Min konklusion er selvfølgelig, at CTEK'en ikke har kunnet lade batteriet optimalt op, og at det godt kan betale sig at investere i ordentligt kram


[attachment id=1 msg=131471]

« Senest Redigeret: 31. Marts 2018 kl: 21:51:27 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #68 Dato: 10. April 2018 kl: 19:31:02 »
Efternøleren har fået et superfladt 100Wp solcellepanel monteret, så nu skulle den gerne være selvforsynende med strøm, ihvertfald i forår- og sommermånederne.
Ulven klarer sig fint med 100Wp på taget, men den har et dobbelt så stort batteri og så får den jo også ladning fra generatoren, når vi kører.
Når jeg får den T4 syncro eller T5 allrad, som skal være den fremtidige trækbil, vil jeg kunne lade på Efternølerens batteri under kørsel, og hvis det ikke er nok er der, som det ses, rigeligt plads til et 100Wp panel mere på taget.

Solcellepanelet er limet på med Sikaflex 291, og den opmærksomme læser, vil kunne se ledningen, der kan følge med hævetaget op og ned, ca. midt på teltdelen.
Selv med det blege sollys i dag, viste voltmeteret hurtigt 14,4V.


[attachment id=1 msg=131509]

[attachment id=2 msg=131509]
« Senest Redigeret: 10. April 2018 kl: 19:35:48 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #69 Dato: 23. April 2018 kl: 18:48:31 »
Så er har Efternøleren været på jomfrutur efter ombygning.
Turen blev en én overnatningstur til "Indelukket" i Silkeborg, desværre trukket af en kedelig 2WD.
Alligevel fik vi et begejstret thumbs up, da vi passerede et sted, hvor der stod adskillige offroad biler.

Trods det, at alt ikke har fået deres faste pladser på hylder og i skabe, fungerede den fint og den var også let, at komme rundt i trafikken med.

Strømsystemet fungerede også tilfredsstillende. Der var rigeligt med strøm. Vi var ikke under 12,7V på noget tidspunkt, selvom vi også brugte Webastoen lidt om natten. Det lader til at "Elefanten", som vi har døbt vores store grå Waeco køleboks, er mindst lige så strømøkonomisk, som de Isotherm køleskabe jeg plejer at montere.
 
Det skal dog lige nævnes, at solen skinnede begge dage, så der var masser af ladning.

Nu mangler der bare nyt betræk på ryghynderne, nye gardiner til erstatning for de originale laksefarvede, montering af cykelstativ bagpå og så 1000 små fikse detaljer, som kommer til hen ad vejen :)

[attachment id=1 msg=131562]

« Senest Redigeret: 23. April 2018 kl: 19:24:39 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #70 Dato: 02. Maj 2018 kl: 11:29:31 »
Af en campingvogn at være, er Efternøleren nem at bakke med. Den er ikke væsentligt bredere end bilen, så man kan se hvor siderne er. Den har en god længde, og afstand mellem aksel og krog, så den knækker behersket og er nem at rette op.

Men Efternøleren er bygget til, at kunne komme dér, hvor andre ikke ville turde slæbe deres normale campingvogne op, eller igennem. Det kan meget let komme til at indbefatte bakning i blødt eller kraftigt bulet terræn.
Alle der har bakket med en trailer med påløbsbremser ved, at for megen modstand aktiverer bremsen, og så er den onde cirkel i gang.

Derfor har jeg konstrueret et lille beslag, der nemt kan sætte påløbsbremsen ud af kraft. Så har jeg mulighed for at bakke mig ud af eventuelle problemer, uanset terrænet.
Det kraftigt orange skaft, gør forhåbentligt, at jeg ikke glemmer at fjerne blokeringen, når jeg igen skal ud på vejen.

Jeg har helt bevidst tiltet vinklen lidt på den bolt, som skal blokere, da den så bliver selvlåsende og ikke skubbes opad

[attachment id=1 msg=131610]

[attachment id=2 msg=131610]

[attachment id=3 msg=131610]
« Senest Redigeret: 02. Maj 2018 kl: 11:42:44 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #71 Dato: 09. Maj 2019 kl: 13:13:41 »
Nu, godt et år efter sidste indlæg er det vist på tide med en opdatering og slutning på tråden.

Der er sket en del i projektet siden sidst: Den 100Wp solcelle som jeg monterede på taget virkede fint hele sommeren, men da solen begyndte at stå lavere på himlen, kunne den til sidst ikke åbne lade controlleren og dermed lade på batteriet.

[attachment id=1 msg=132592]

[attachment id=2 msg=132592]

[attachment id=3 msg=132592]

[attachment id=4 msg=132592]

[attachment id=6 msg=132592]

Først troede jeg at det var controlleren det var galt med, men efterhånden gik det op for mig at det var solcellepanelet.
Jeg købte et 150Wp af et andet fabrikat, og så har den ladet fint og rigeligt hele vinteren også når det var meget mørkt i vejret. Moralen: Køb ikke flade solceller fra Viva energi. Deres kinesere laver dårligere kvalitet end de andres kinesere.


Der er nu kommet friske mørke gardiner i, og der er hygget lidt med forskellige detaljer. Bl.a. har den køleskabslignende indgangsdør, fået lidt polstring og lidt mere anvendelig plads. Der er også kommet betydeligt flere ledninger i el skabet siden sidst

Der er monteret trådløst bak camera, som sammen med bilens bak camera, vises på Garmin navigatoren, når der sættes i bakgear. Man kan så vælge hvilket camera man vil se billede fra.

Det medfølgende cykelstativ er blevet modificeret og monteret igen.

Alt i alt har Efternøleren fungeret rigtigt fint på mange kortere ture i 2018. En ting som vi havde stor glæde af under den hede sommer 2018, var hævetaget. Det gav et rigtig fint og luftigt klima i vognen.

Nu da den T4 Syncro, som jeg havde planlagt at anskaffe mig som trækbil, er færdig udvendigt, er vi klar til lidt længere ture i 2019.

T4 syncroen, kaldet Vanessa, er mit nyeste projekt. Det er en tidligere tysk politibus fra 2001, helt uden rust og med en 2,5 TDI AXL motor i. Endnu kun med 102hk, men grundmotoren er den samme som i 151 hk udgaven, så den skal nok hen af vejen friskes lidt op.

Det er meningen at Vanessa skal indrettes med køkken, toilet, seng og oliefyr, så den både kan fungere som selvstændig camper eller gøre vores lille optog til en toværelses. Der skal dog ikke være ståhøjde, da vi skal have vores havkajakker med på rejserne.

[attachment id=5 msg=132592]

[attachment id=7 msg=132592]

« Senest Redigeret: 10. Maj 2019 kl: 06:51:52 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 86
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990, Multivan 1988
  • By: 7100
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #72 Dato: 10. Maj 2019 kl: 17:43:05 »
Fedt:-)
Kan du informere om de gode solceller; jeg er på udkik efter noget der kan være mellem de to tagluger på en Westfalia Hochdach.

Mvh
Morten
ME

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #73 Dato: 10. Maj 2019 kl: 18:33:52 »
Hej Kim

Vi har købt en Hymer Eribelle som kan huse vores familie. Vi er ved at bygge køjesenge hvor den lille siddepladser er. Mit spørgsmål er; hvad maler/behandler du finér pladerne med? Det skulle gerne ligne lidt det som resten af interiøret er lavet i.


Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #74 Dato: 12. Maj 2019 kl: 13:44:27 »
Hej Morten.

Tillykke med vognen.
Hvis du går lidt baglæns i tråden, vil du se at jeg har revet alt ud af vognen og bygget helt nyt interiør i min vanlige stil, så jeg er ikke den rette at spørge.
Overskabene er betrukket med en slags plastictapet, der ligner træ. Jeg har haft det hele ude, og givet det to gange resedagrøn metalmaling + to gange matlak ovenpå, så det nu slet ikke ligner det originale.
« Senest Redigeret: 12. Maj 2019 kl: 13:54:15 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen