Forfatter Emne: manglede køle kapacitet i sommer varmen  (Læst 1854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Dato: 27. Juli 2014 kl: 10:23:43 »
Hej alle sammen.

Jeg er løbet ind i et varme problem med min 1,6 TD (SB 80hk), her i sommer varmen.
Min køler kan slet ikke følge med på grund af manglende køle kapacitet. Altså ude på landevejen og til nød også motorvejen kan den li med, med en lidt højere drifttemp end normalt. Men kører jeg ind på en tank efter en kold sodavand. Så stiger temp kraftigt og det tager ca 5-10 km at få temp nedad igen.

Vandpumpen og termostaten er kontrolleret og virker fint.

Jeg lavede en temperatur måling på køleslangerne og  trykrørerne til intercooleren  i forgårs:

ind på køler:    88 grader
retur fra køler: 65 grader

ind på intercooler:    75 grader
retur fra intercooler: 29 grader

Jeg kontrollerede så begge kølere i går for skidt / fluer. Der var kun ca  15 fluer i ribberne, men blæste dem alligvel igennem med trykluft og noget til min overraskelse væltede det ud med støv / vejsmuds af dem. Når jeg li ramte det rigtig.

Under den efter følgende test tur kunne den sagtens holde drift temp nede på normal, men hvis jeg holdt stille ( tissepause) Så kæmper den stadigvæk for at få temp ned igen.

Fakta:
motor har gået 266xxx km og er taget fra en donorbil, som i sit tidligere liv er blevet udsat for kølertætner (ala sort gummi - snask agtig noget)
inden mont i golf´en fik den sprit ny vandpumpe, termostat, tandrem og div pakninger / pakdåser.

SPØRGSMÅL:

Hvor står jeg..

Yderligere rengøring vask af kølerne udvendigt???
Kan køletætner "vandre" ud og til slamme min køler indvendigt??
I så fald, hvordan får jeg det ud igen??
Kan alm kølerrens fjerne det??
eller skal jeg i gang med en blanding af motorrens eller opvaske taps og citronsyre??

Mvh Allan.

PS: det skal li siges at min orig IC er blevet upgradet en smule, så der er masser af kold luft. selv med 1200 kg efter på krogen. Dog skal li huske at man holde pølserne fra trykrøret ud til IC, når den får lov til at trække sådan.. :pinch:


[attachment=17984]ha41aae1.jpg[/attachment]

[attachment=17985]h240e8eb.jpg[/attachment]

[attachment=17986]h08dc467.jpg[/attachment]

[attachment=17987]h0f81678.jpg[/attachment]


[attachment=17988]hd1e0e23.jpg[/attachment]

Offline Samsø

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 173
    • Vis profil
manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Svar #1 Dato: 27. Juli 2014 kl: 12:26:18 »
hej.
måske din ic "stjæler" for meget kod luft fra din køler.
du kunne evt. prøve at tætne mellem din ic og køler så ikke fart vind slipper ud. så er du sikker på at luften også passere din køler. evt mål luft temp mellem dem mens du kører.
bare nogle tanker.  
virker din el blæser?

mvh tobias
Syncro jx
Caravelle aaz
LT40 4x4 2.4td
og 4 biler til stumper.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Svar #2 Dato: 28. Juli 2014 kl: 09:41:25 »
Er det ikke bare en klassisk forstoppet/gammel som bare skal udskiftes.

Jeg ville sgu ikke gøre så meget med at afkalke systemet, når du har sat din diesel maskine optil ballade :)

Ny på! Især når din IC er så stor.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Svar #3 Dato: 28. Juli 2014 kl: 10:08:16 »
88 65 lyder i mine øre som fin drift temp  det må være uret eller din temp føler der er defekt

Den nemme klister et stege termometer til afgangen på  motoren så kan du heletiden følge hvor
Varm den er og ude lukke instrumenter eller køler / termostat
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Svar #4 Dato: 28. Juli 2014 kl: 17:13:35 »
thermostatet begynder at åbne ved 87°C og er først helt åbnet vet 102°C.
så længe blæseren ikke starter under normal kørsel er alt i orden!

dog kan jeg anbefale en olietemperaturmåler og en oliekøler, så kan den lille godt klare 110-120hk :)
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
manglede køle kapacitet i sommer varmen
« Svar #5 Dato: 31. Juli 2014 kl: 20:38:48 »
Hej alle sammen.

Tak for de gode svar.

Jeg kommet så langt, at køleren er iorden indvendig. Problemet sidder simpelthen udvendigt i ribberne. Jeg har kørt med dette setup i ca 4 år på nuværende køler. Uden nogen former for problemer. Varme problemet begyndte for ca 5 uger siden, da jeg var en tur i Hjørring med trailer. En lille hyggetur på små 514 km, hvor hjemturen foregik med 1200 kg på krogen..


Prøvede lidt for sjov, at lege med vandslangen de steder, hvor jeg kunne komme til og det har hjulpet en hel del.
For at få ram på det sidste. Så skal hele fronten, kølerskjoldet m blæser og batteriet afmonteres.
Vil tro at vandkøleren kun mangler ca 10-20 % for at ha fuld køle kapacitet igen.  

termstat styret oliekøler er på ønskesedlen.