Forfatter Emne: Min nye T3´er  (Læst 1141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Min nye T3´er
« Dato: 04. Januar 2007 kl: 18:45:46 »
Som nogen måske har læst er jeg kommet til at købe en tohjulstrukket transporter.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1996

Den har har så et par issues...... eller udfordringer om man vil, hvilke ikke er blevet mindre af at jeg ved salget fik oplyst at den holdte syn til 03/2007(på reg.attest stod der sidste synet 06/2007), det passede så ikke :-( sælgeren ringede her til aften og sagde er der lige var kommet en syns inkaldelse......
Har virkede ellers reel, og jeg har ingen grund til at tro at han vidste det på forhånd, så det er vel bare bad-luck.

Der kommer sikkert flere, men her er de umiddelbare problemer:

1)
Nå, men den pladrer olie og kølervand ud over blokken, tæt på oliefilterflangen. Præcist hvorfra vides ikke, så jeg har vasket området og kører en tur i den imorgen tidlig for at se om jeg kan se hvorfra det kommer.

2)
Ekspantions beholderen har jeg haft låget af og den er coated på indersiden med et 2 cm. tykt lag olie.(no buy, tænkte jeg først men sælger oplyste at der var skiftet motor, grundet et revnet topstykke)
Så umiddelbart cirkulerer vandpumpen vel en blanding af olie og vand?, hvordan rengører man kølekredsløbet ? kunne man blande noget i vandet der kunne binde noget olie og så dræne systemet, og fylde rent kølevæske på?

3)
Den ryger kraftigt gråt ved fuld gas, jeg regner med at det er brændstofpumpen der er fejljusteret?

4)
Motoren har en mislyd i et bestemt omdrejningsinterval, desværre har jeg ikke tæller i den, men det er ca. 2/3 oppe i intervallet. Lyden lyder som "en gang sten der bliver rystet i en metal dåse", jeg har læst den beskrivelse før men kan desværre ikke huske årsagen?

5)
olienpindens rør kan jeg trykke ned i motoren, der sidder en grøn o-ring på det. Er der et stop i blokken, eller hvor langt skal den ca. trykkes ned i blokken ?

6)
Motoren er en golf motor med hydraliske løftere, efter 10 min med benzin og en stålbørste kan jeg se at motoren hedder " JP ", så vidt jeg kan finde på nettet er det en suge diesel med 54 HK, men der sidder nu en t3 turbo, esp og bundkar på(sikkert også andre dele)
Er der nogen der har mere info om den motor? boring, slaglængde, hvilken tandrem den kører med ?
Er det problematisk at det er en suge diesel med eftermonteret turbo ?
Mvh. Casper

T3Anders

  • Gæst
Min nye T3´er
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2007 kl: 19:36:06 »
Tillykke med den Casper, så har du da lidt at lave i din fritid. :D

Jeg kigger jo mest med for at lære noget; men: Mht. til olie/vand-problematikken så plejer man jo at vaske olie af med sæbe :roll: ......Om det så lige er sulfo/sæbespåner/eller en anden speciel slags som ESSO eller VW laver, er bedst ved jeg til gengæld ikke. Men der er nok nogen som har prøvet det?
Og så skal det selvfølgelig skylles rigtig godt igennem med vand bagefter, al sæbe er jo basisk. Og gør det nu et sted med olieudskiller, sandfilter etc., på en tankstation f.eks.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min nye T3´er
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2007 kl: 20:27:08 »
Citér
1)
Nå, men den pladrer olie og kølervand ud over blokken, tæt på oliefilterflangen. Præcist hvorfra vides ikke, så jeg har vasket området og kører en tur i den imorgen tidlig for at se om jeg kan se hvorfra det kommer.


Olie OG vand??? (*tænke ved sig selv - hvor er revnen i blokken?*) Hvad med oliekøleren (temperatoren?). Er pakningen til oliefilterflangen gået? Hvad med kølevandsslangernes tilslutning til tempetaroren?

Citér
2)
Ekspantions beholderen har jeg haft låget af og den er coated på indersiden med et 2 cm. tykt lag olie.(no buy, tænkte jeg først men sælger oplyste at der var skiftet motor, grundet et revnet topstykke)
Så umiddelbart cirkulerer vandpumpen vel en blanding af olie og vand?, hvordan rengører man kølekredsløbet ? kunne man blande noget i vandet der kunne binde noget olie og så dræne systemet, og fylde rent kølevæske på?


Jeg ville nok åbne hele kølesystemet og spule det voldsomt igennem med meget varmt vand. - Har du checket for bobler i eks.-beh., når den får lidt omdr.?

Citér
3)
Den ryger kraftigt gråt ved fuld gas, jeg regner med at det er brændstofpumpen der er fejljusteret?


Ja, eller dyser, eller brændstof blandet med kølervæske...

Citér
4)
Motoren har en mislyd i et bestemt omdrejningsinterval, desværre har jeg ikke tæller i den, men det er ca. 2/3 oppe i intervallet. Lyden lyder som "en gang sten der bliver rystet i en metal dåse", jeg har læst den beskrivelse før men kan desværre ikke huske årsagen?


Svært uden at høre den. Det er ikke nogle af chikanepladens efterladenskaber, der rasler med? Hvad med udstødningsophæng? Hvordan lyder dyserne? Hvad med ventiler?

Citér
5)
olienpindens rør kan jeg trykke ned i motoren, der sidder en grøn o-ring på det. Er der et stop i blokken, eller hvor langt skal den ca. trykkes ned i blokken ?


Præcis her adskiller T3-blokkene sig fra de andre. Oliepindsrøret på en Golf er tykkere end på en T3'er. Derfor er hullet i blokken med en større Ø. Du skal have lavet en lille bøsning. - En problematik, som alle AAZ-folkene sikkert også kender. Og lad nu være med bare at vælge den hurtigt løsning med at plaske lidt flydende pakning i i stedet for. - Det er så træls at stå med en strikkepind og kradse pakningsmasse ud af krumtappens smørekanaler, før man skal hen og have den drejet af, fordi den har revet sig på det usmurte plejlleje...

 
Citér
6)
Motoren er en golf motor med hydraliske løftere, efter 10 min med benzin og en stålbørste kan jeg se at motoren hedder " JP ", så vidt jeg kan finde på nettet er det en suge diesel med 54 HK, men der sidder nu en t3 turbo, esp og bundkar på(sikkert også andre dele)
Er der nogen der har mere info om den motor? boring, slaglængde, hvilken tandrem den kører med ?
Er det problematisk at det er en suge diesel med eftermonteret turbo ?


Info - ja, den er i alle indre mål identisk med CS/JX. Boring 76,5 slaglængde 86,4 samme tandrem, samme strammerhjul, samme alting minus toppakning, topstykke og ventilset-up. Turbotryk uden oliesprøjt er no go efter min smag. Imidlertid har jeg mødt flere med sådanne maskiner, som har rundet 200tkm. Var det min, ville jeg nok skrue lidt ned for trykket - 0,5 bar kan alt jo holde til.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Min nye T3´er
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2007 kl: 20:28:36 »
Hvis det er en 1,6 D sugemotor så kan den ikke holde til at
man sætter turbo på den fordi der er ikke smøring op under
stemplerne
det bevirker at krysdpindene bliver for varme og brander
fast og så er motoren kaput
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Min nye T3´er
« Svar #4 Dato: 04. Januar 2007 kl: 20:34:16 »
Hej Jarl

Jeg talte med en klog mand en
han sa til mig hvis ikke at der var smøring
op under stemplerne så skulle jeg ikke
regne med at motoren holdt til at køre
med turbo mere end ca. 50 Km.
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min nye T3´er
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2007 kl: 20:42:43 »
Jamen det er da også klart, at det er har en vigtig kølende funktion. Men der kører faktisk en del motorer rundt med den sammensætning, og det er gået OK i de tilfælde jeg har mødt.

Samtidig har jeg set masser af JX'ere, hvor en eller to at de små rør på oliesprøjtedyserne var knækkede, så olie aldrig kom op til stemplet. Det har ikke betydet noget for de pågældende stempler. Jeg siger ikke, at det er godt, men jeg tror, at det kan gå, hvis man er lidt forsigtig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Min nye T3´er
« Svar #6 Dato: 04. Januar 2007 kl: 21:54:06 »
Citat fra: "DT63"
Hvis det er en 1,6 D sugemotor så kan den ikke holde til at
man sætter turbo på den fordi der er ikke smøring op under
stemplerne
det bevirker at krysdpindene bliver for varme og brander
fast og så er motoren kaput



oliekøler kan vel gøre en del her...

Mvh Djurs  :lol: