Forfatter Emne: skæv bremsetromle? eller nav?  (Læst 5505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Dato: 07. November 2011 kl: 17:31:52 »
min ene bremsetromle bag er begyndt at skrabe på bremsepladen på ca 1/4 af omkredsen, jeg har prøvet at rense begge dele og bukke pladen lidt tilbage men den skraber stadig på.

kan det være selve tromlen der lige pludselig er blevet skæv?

og er det normalt at sådan noget kan ske? den virker ellers rimelig massiv syntes jeg :roll:

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #1 Dato: 07. November 2011 kl: 22:17:59 »
det lyder da mere som dit leje der er gået
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #2 Dato: 07. November 2011 kl: 23:07:41 »
Det er mere sandsynligt, at tromlen bliver oval. Det kan du mærke hvis bremsepedalen hopper op og ned ved opbremsning. Ellers tyder det på rustgrater - enten på tromlen eller ankerpladen. Men få lige kigget på baghjulslejet. Hvis du letter bilen og der er mærkbart slør i hjulet, kan du godt belave dig på et lejeskift.

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #3 Dato: 07. November 2011 kl: 23:19:50 »
Citat fra: "Aran"
Det er mere sandsynligt, at tromlen bliver oval. Det kan du mærke hvis bremsepedalen hopper op og ned ved opbremsning. Ellers tyder det på rustgrater - enten på tromlen eller ankerpladen. Men få lige kigget på baghjulslejet. Hvis du letter bilen og der er mærkbart slør i hjulet, kan du godt belave dig på et lejeskift.


fy fan, men bremsepedalen hopper ingen vegne og rust fik jeg vist fjernet det meste af da jeg kiggede på det sidst.

nå, jeg checker lige for slør i morgen og krydser fingre

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #4 Dato: 07. November 2011 kl: 23:27:46 »
hvordan er det iøvrigt at skifte hjullejer på en T3?

kan det lade sig gøre selv eller skal man have fat i en stor aftrækker eller presse for at gøre det?

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #5 Dato: 08. November 2011 kl: 16:55:22 »
nu fik jeg checket det igennem, og udover at centermøtrikkerne godt kunne have været strammet mere og højre baghjulsleje vist skal skiftes, så opdagede jeg lige at man kan rykke nav/tromle i begge sider ret meget når det bare sidder løst ind over akslen, altså før centermøtrikken er strammet.

er det normalt med lidt slup der, eller skal det sidde fuldstændigt stramt før man spænder centermøtrikken?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #6 Dato: 08. November 2011 kl: 17:54:17 »
Tit vender det omvendt. Man spænder centermøtrikken som foreskrevet med de 500 nm, og så kører man glad afsted. Men, fordi nogle andre engang for længe siden glemte at spænde centermøtrikken ordentligt, så har akselstub og navflange fået slør i forhold til hinanden, og det kan en spændt centermøtrik ikke holde igen på. Hvis der er slør mellem de to dele, så er det mit bedste råd, at skifte begge dele, for det bliver aldrig godt igen, selvom du spænder vanvittigt hårdt. Og man skal ikke lege med centermøtrikken - falder den af, så er hjulet væk lynhurtigt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
skæv bremsetromle? eller nav?
« Svar #7 Dato: 08. November 2011 kl: 18:12:55 »
Citat fra: "Jarl"
Tit vender det omvendt. Man spænder centermøtrikken som foreskrevet med de 500 nm, og så kører man glad afsted. Men, fordi nogle andre engang for længe siden glemte at spænde centermøtrikken ordentligt, så har akselstup og navflange fået slør i forhold til hinanden, og det kan en spændt centermøtrik ikke holde igen på. Hvis der er slør mellem de to dele, så er det mit bedste råd, at skifte begge dele, for det bliver aldrig godt igen, selvom du spænder vanvittigt hårdt.


ak ja det vidste jeg jo egentlig godt, men det havde bare været rart hvis der lige var nogen der kunne sige "sådan er det på alle T3'ere, det hele skal sidde løst og flagre rundt". men ja, jeg må nok hellere få punget ud og få det hele skiftet. lyspunktet (udover at hjulene bliver siddende på bilen) er så at jeg forhåbentlig får en del mindre støj fra bagenden når det er klaret, den rumler nemlig en hel del nu og har gjort det siden jeg fik den. det bliver jo det rene luksus. :)

nåmen tak for hjælpen.