Forfatter Emne: Enormt olie forbrug :(  (Læst 747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

panzerwagen

  • Gæst
Enormt olie forbrug :(
« Dato: 08. Juni 2010 kl: 18:16:53 »
Hejsa.
Jeg er den lykkelige ejer t3 med en 1,9td motor fra en gammel passat.
Den har i det år jeg har ejet den, hele tiden brugt den ene liter olie pr. 1000 km de også foreskriver i instruktionsbogen.
Dog er den på det seneste begyndt at bruge væsentligt mere olie og ligeledes ryger den en tæt grå røg når jeg gasser op.
På en 3000 km´s tur til schweiz, tur/retur, brugte den ca. 8 liter olie.
Jeg har ladet mig fortælle at det kan være turboen. Men turboen spinner som en mis når den rammer de 2000 rpm.
Den har enormt svært ved at starte når motoren er varm, har læst mig til at det måske kan skyldes en knækket stempel ring eller noget i den dur.
Håber at der er nogle af jer gæve boys der har en ide om hvad min panzerwagen fejler.
Mvh Nicolai.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Enormt olie forbrug :(
« Svar #1 Dato: 08. Juni 2010 kl: 19:28:33 »
Det er svært, at spå, men .....  som du selv er inde på, kan det være knækkede ringe, eller regulært slid. Den skal ialtfald ikke lægge røgslør, men første skridt ville være en kompressionstest, hvis det var min. Jeg ville ikke køre så meget som en meter mere end absolut nødvendigt, da det KAN medføre "vold" mod cylindervæggene, såfremt "noget" måske medfører unødigt skraben. Der er nok ingen vej udenom en grundig inspektion, adskillelse og udbedring / udskiftning.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Enormt olie forbrug :(
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2010 kl: 20:20:23 »
NU kører jeg kun med min om sommeren, men min AAZ starter bedst når den er kold. I varm tilstand bruger jeg tit koldstarten, og så starter den med det samme.
 Men olieforbrug er der ikke noget af.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Enormt olie forbrug :(
« Svar #3 Dato: 08. Juni 2010 kl: 20:33:40 »
Olieforbrug på en 1,9 TD skyldes enten defekter i cylinder-/stempeltætningen eller turboen eller en kombination af begge. At turboen spinder som en mis er ikke et udtryk for at den er tæt for olie. Selvom en turbo bruger en liter olie pr. km, så kan den stadig sagtens levere ladetryk. Den rigtige rækkefølge er kompressionstest/Gollertest, og hvis det falder positivt ud, så er det tid til at kigge på turboen.

At den ikke starter godt som varm har ikke umiddelbart noget direkte link de beskrevne problemer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

panzerwagen

  • Gæst
Enormt olie forbrug :(
« Svar #4 Dato: 08. Juni 2010 kl: 22:35:58 »
tusind tak for hjælpen.
Jeg vil prøve at få den kompressions testet og se hvad den siger.
Det kan være at jeg beder om jeres hjælp igen senere i processen  :D .
Hilsen Nicolai