Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 114033 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #375 Dato: 03. November 2010 kl: 08:29:01 »
Jeg mødes gerne ved rastepladsen, men endnu hellere mødes jeg over en sild og et par af de klare, og ind i mellem kan vi så lytte på gangkultur og dreje på gasspjæld ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I håb om tilgivelse...
« Svar #376 Dato: 03. November 2010 kl: 14:02:32 »

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #377 Dato: 04. November 2010 kl: 09:21:19 »
Så der lidt økonomital igen. Det hurtige resultat skyldes, at der lige var billig benzin på Jet...

245 km og 22,13 liter = 11 km/l

Der er næsten på decimaler det samme som min tidligere 1Y. Kørselsmønsteret har været blandet - 2 dage kørt frem og tilbage til job (36 km hver vej) lidt småture med ungerne til fritidsaktiiteter en enkelt gang på genbrugspladsen med den lille trailer og lidt småindkøb i Viborg.

Endnu har jeg ikke tilsluttet forvarmet indsugningsluft eller sat strøm på pindsvinet i manifolden, hvad der ellers burde forbedre økonomien marginalt.

Summasummarum: Hvis det mønster holder - og hvorfor skulle det ikke det - så er der for mig masser af økonomi i at køre med ABS. For på den måde, så er regnestykket egentligt meget enkelt - besparelsen i vægtafgift skal betale differencen i literprisen på diesel og benz. Det kan den meget let - og at jeg tilmed så forhåbentligt undgår at skifte top hvert år og desuden har meget mere lydløs og potent lkraft i bilen - ja det er jo så gratis bekvemmeligheder. Alt i alt et aldeles tilfredsstillende projekt - jeg tror, at mange ville få betydelig mere køreglæde og driftsikkerhed i deres T3 på den måde, men det alt for tidligt at kunne dokumentere driftsikkerheden endnu, så lad os nu se...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #378 Dato: 04. November 2010 kl: 09:36:18 »
Citat fra: "Jarl"
Så der lidt økonomital igen. Det hurtige resultat skyldes, at der lige var billig benzin på Jet...

245 km og 22,13 liter = 11 km/l

Der er næsten på decimaler det samme som min tidligere 1Y. Kørselsmønsteret har været blandet - 2 dage kørt frem og tilbage til job (36 km hver vej) lidt småture med ungerne til fritidsaktiiteter en enkelt gang på genbrugspladsen med den lille trailer og lidt småindkøb i Viborg.

Endnu har jeg ikke tilsluttet forvarmet indsugningsluft eller sat strøm på pindsvinet i manifolden, hvad der ellers burde forbedre økonomien marginalt.

Summasummarum: Hvis det mønster holder - og hvorfor skulle det ikke det - så er der for mig masser af økonomi i at køre med ABS. For på den måde, så er regnestykket egentligt meget enkelt - besparelsen i vægtafgift skal betale differencen i literprisen på diesel og benz. Det kan den meget let - og at jeg tilmed så forhåbentligt undgår at skifte top hvert år og desuden har meget mere lydløs og potent lkraft i bilen - ja det er jo så gratis bekvemmeligheder. Alt i alt et aldeles tilfredsstillende projekt - jeg tror, at mange ville få betydelig mere køreglæde og driftsikkerhed i deres T3 på den måde, men det alt for tidligt at kunne dokumentere driftsikkerheden endnu, så lad os nu se...


Ja. Det bliver spændende at høre når du har hentet dit første læs koks. Mon ikke også en2E kan få varmen når der skal bestilles noget??? Vi venter spændt... :roll:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #379 Dato: 04. November 2010 kl: 10:20:06 »
11 km/l lyder rigtig godt. Jeg må se på dit trim.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #380 Dato: 04. November 2010 kl: 11:06:44 »
Ja, 11 km/l det lyder rigtig godt. Går ud fra det mest er på landevej ?
Hvis du når over 10 km/l med 110-120 km/t på motorvejen, så bliver jeg meget imponeret.

Jeg kunne med min gamle 1,9 WBX nå 10-11 km/l med 90 km/t og et råddent æg på speederen.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #381 Dato: 04. November 2010 kl: 12:07:47 »
9,75 km/l kommer jeg op på for tiden ved normal kørsel, blandet by og motorvej under 120.

Hjul er ikke optimalt justeret, der er en bremse som slæber indimellem - og jeg har ikke justeret tænding nogensinde.

Måske jeg skulle tjekke op på motoren en gang.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #382 Dato: 04. November 2010 kl: 12:10:20 »
245 km og 25,12 liter istedetfor 22,13 liter ville give 9,75 km/l.

Så der er en vis statistisk unøjagtighed i Jarlens målinger pt?

Jeg plejer at køre til bilen går konsekvent ud ved højresving, så har jeg en rimelig præcis gentankningstærskel :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #383 Dato: 04. November 2010 kl: 12:11:15 »
Ja, det er småveje og landeveje - ikke noget "højhastighedskørsel". Men det er samme vilkår, 1Y'eren arbejdede under, og den gik næsten præcis det samme, og desuden var den heller ikke særligt økonomisk, når den skulle lave topydelse. Jeg er indtil videre fuld af fortrøstning og glæder mig rigtig meget over sidegevinsterne. Håber meget, at det vil fortsætte sådan...

Nu vil jeg så igang med at kigge på småtingene - min elendige Valeo-generator vræler i lejerne, som om, der var skovlet grus derind, og Valeo er verdens mest elendige generator at skifte lejer på, for man skal lodde diodebroen fri af statorvindingerne for at komme ind til lejerne, og desuden, så er slæberingene så små i diameter, at de er slidt op på nul komma fem. Jeg må se, hvad jeg kan finde ud af, men det er dælme fristende at kyle en 120 A Bosch på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #384 Dato: 04. November 2010 kl: 12:41:44 »
Citat fra: "jensjakob"
245 km og 25,12 liter istedetfor 22,13 liter ville give 9,75 km/l.

Så der er en vis statistisk unøjagtighed i Jarlens målinger pt?

Jeg plejer at køre til bilen går konsekvent ud ved højresving, så har jeg en rimelig præcis gentankningstærskel :-)


... også giver hans dæk (185/80-14) mindre omkreds end std. dækkene (185(/82)-14C), som i forvejen giver ca. 5% misvisning på speedometeret.
Kender ikke misvisningen på km-tælleren, mon ikke den er det samme ?  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #385 Dato: 04. November 2010 kl: 12:44:59 »
11km/l det er tæt på golf3 tal!

i min gamle sorte skamsænkede vento lå forbruget målt efter trip tæller (altid korrekt str. hjul mht. rulleomkreds) mellem 11 og 13 km/l
om vinteren kørte den altid med el-bagrude tændt! om det har noget at sige ved jeg ik men forbruget steg altid med gennemsnitlig 1km/l.
har ved enkelt lejlighed (fra vejle til nibe og se på en T3(før vi købte den første) med 80-90km/t på landevej og retur) kørt 16km/l!
ellers var forbruget aldrig under 10km/l uanset hvordan min (dengang unge) højrefod kløede ;)
trailerkørsel tog også ca 1km pr.l.

summasumarum så syntes jeg at 11km/l i et 2 Tons tungt fartøj med en CW værdig lig en åben kummefryser! (citat: en af mine gamle svende),
 er UTROLIGT FLOT :D


btw: så er generatoren til en golf3 med multiriprem væsentlig dyrere end til en T3, men søg på Ebay :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #386 Dato: 04. November 2010 kl: 12:53:52 »
til info har jeg invisteret i en org. VAG 1367 tændings-tester sidst der var stumpemarked.  (prøv at google den)

den har både tændings-pistol og indktivgiver til placering i proppen ved svinghjullet, dette skulle give en mere præsis måling og dermed justering.
og jeg tror på at 2grader forkert tænding har noget at sige mht. forbrug.

jeg kan på opfordring tage den med til træf eller lign.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #387 Dato: 04. November 2010 kl: 13:28:24 »
Opfordret!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #388 Dato: 04. November 2010 kl: 14:05:47 »
Citat fra: "jensjakob"
Opfordret!


du kender adressen, så du kigger bare ind når du er på disse kanter :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #389 Dato: 04. November 2010 kl: 15:35:46 »
Jeg har bare stillet min tænding med en almindelig tændingspistol med blink ned på mærket på svinghjulet. Er det ikke fint? Forudindstillet pistolen på 6 grader og så justeret, så mærket passer spot on. Og det hele i varm tomgang. Desuden er der ny rotor, nyt dæksel, nye kabler og nye rør. Det var altid sådan, man lavede tænding, dengang jeg var dreng - ja bort set fra, at man også skiftede platiner ;-)

Desuden tror jeg, at lambdasonde og termostat er meget afgørende for økonomi. Begge dele kan forårsage for fed blanding og det koster. Jeg har nyt af begge i.

Endelig tror jeg, at jeg tjener nogle km/l på ikke at have kat og luftfilter på endnu, men begge dele kommer der. Og ender den så på 9 km/l, så vil jeg smile fra øre til øre over at have en usædvanlig velkørende, støjsvag og forhåbentligt driftsikker bil.

I øvrigt ER mine dæk serie 82 - Toyo H09 med næsten nyt mønster, og lige om lidt kommer pigdækkene på (ikke med "k") ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!