Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 113434 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #390 Dato: 04. November 2010 kl: 16:00:28 »
Citat fra: "Jarl"
Og her er de første spæde forbrugstal: 283 km (målt på triptælleren med 185/80R14) med et forbrug på 25,4 liter benzin (målt på Jet-standeren på Egerisvej Skive ;-)) 11,1 km/l


Så lyver du her  ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #391 Dato: 04. November 2010 kl: 18:21:16 »
For lige at bidrage til km/l diskussionen. begge mine T3 har en triptællerfejlvisning på under 1% ! med dæk der hedder 185 80 (eller måske 82) 14.
Begge biler er målt over en 10km strækning via kantpælene på motorvejen, som i øvrigt er den eneste sande måde at kalibrere en triptæller på.  Gps'er  tager ikke ikke alle højde for bakker og opdaterer ikke hurtigt nok til at kunne slå en reel måling på landevej.
Jeg kan ikke forestille mig at andre T3 med samme dækmontering skulle måle anderledes på triptælleren.
Speedoen viser min 5% for meget
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #392 Dato: 04. November 2010 kl: 18:41:44 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Jarl"
Og her er de første spæde forbrugstal: 283 km (målt på triptælleren med 185/80R14) med et forbrug på 25,4 liter benzin (målt på Jet-standeren på Egerisvej Skive ;-)) 11,1 km/l


Så lyver du her  ?


Jeps. Jeg er en løgnhals af rang.... ;-) Når jeg skriver 185/80, så er det for at undgå ørkesløse diskussioner om, hvorvidt mine dæk er er i 75, 70, 65, ....... profil. I almindelig tale snakker man jo om 80 - eller også udelades det helt som i 185R14. Det er vist mest feinschmeckere, der er opmærksomme på, at dæk i serie 80 i virkeligheden er 82...

Nå anyhu, nu har jeg lige rykket oliekøleren af og kylet koldstarterkablet op i affaldstraileren ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #393 Dato: 04. November 2010 kl: 19:01:52 »
Køre uden luftfilte??????+ Hvor gammel er man så?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #394 Dato: 04. November 2010 kl: 19:08:20 »
43 og uden tid til at gøre sine projekter helt færdige... ;-) På den anden side - hvor gammel er man, når man har ejet en bil i flere år og stadig kører med K&N... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #395 Dato: 04. November 2010 kl: 19:09:44 »
29 ;) Sorry :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
I håb om tilgivelse...
« Svar #396 Dato: 04. November 2010 kl: 19:46:42 »
Med eller uden kat, kan sikkert nemt betyde  1 til 2 km. mindre på litteren.
Jeg er så gammel, at jeg kan huske at folk der fik ny bil omkring 1992, mukkede over at den nye bil gik kortere på litteren en den måske 2 år ældre bil af samme størrelse gjorde.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #397 Dato: 04. November 2010 kl: 20:21:12 »
K&N lyder da supergeil :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #398 Dato: 05. November 2010 kl: 16:02:52 »
Jeg bomber lige tråden igen:

Den her ser da ud til at passe:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #399 Dato: 05. November 2010 kl: 16:13:32 »
Nu er en ADZ en 1,8'er på 90 hk og ikke en 1,6'er.... og jo den burde passe
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #400 Dato: 05. November 2010 kl: 16:19:54 »
Citat fra: "Fynboen"
Med eller uden kat, kan sikkert nemt betyde  1 til 2 km. mindre på litteren.
Jeg er så gammel, at jeg kan huske at folk der fik ny bil omkring 1992, mukkede over at den nye bil gik kortere på litteren en den måske 2 år ældre bil af samme størrelse gjorde.

Hilsen Fynboen


Det fænomen du beskriver kan også skyldes, at de første katalysatorer ikke var så glade for "lean burn" (mager blanding) da den magre blanding hæver temperaturen.
Heller ikke "rich burn" (fed blanding) var så godt, dvs. 90'er biler kører meget støkiometrisk (kemisk/teoretisk perfekt forbrænding) for at skåne katalysatoren.
Det resulterede i dårligere brændstoføkonomi og mindre effekt. (udledt af den manglende magre- og fede blanding.)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #401 Dato: 05. November 2010 kl: 18:41:30 »
Det kostede både i effekt og brændstoføkonomi. Eksempelvis havde de gamle Escorter med 1,6 cvh motor 90 HK Din i karburatorversionerne. Da den samme motor fik indsprøjtning og kat var effekten dalet til 75 HK og pludselig gik de op til 2 kilometer mindre på literen.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #402 Dato: 06. November 2010 kl: 01:45:25 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg har bare stillet min tænding med en almindelig tændingspistol med blink ned på mærket på svinghjulet. Er det ikke fint? Forudindstillet pistolen på 6 grader og så justeret, så mærket passer spot on. Og det hele i varm tomgang. Desuden er der ny rotor, nyt dæksel, nye kabler og nye rør. Det var altid sådan, man lavede tænding, dengang jeg var dreng - ja bort set fra, at man også skiftede platiner ;-)



der kan teoretisk godt være lidt forskel i hvordan plastdæksel og remskive med hakket i sidder, derfor har vw nok lavet den tester med induktiv giver i ? :roll:

men jeg købte den nu mest fordi jeg manglede en ny tændingspistol og så var den her over liret og til en 500mand ku det godt gå  ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
I håb om tilgivelse...
« Svar #403 Dato: 06. November 2010 kl: 01:53:02 »
Citat fra: "wilson"
Nu er en ADZ en 1,8'er på 90 hk og ikke en 1,6'er.... og jo den burde passe


jeg har oftest oplevet ADZ'eren i årgang 95 og nyere.. nogen der ved hvornår den kom?

umiddelbart er der ik den store forskel på ABS og ADZ motorene hva jeg kan se, mener dog at ABS har 4ben stik på tomgangs motoren hvor ADZ har 6ben stik!
og så er motorstyringen nok os anderledes!

nogen der kender fordele og ulemper de 2 motore imellem?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #404 Dato: 06. November 2010 kl: 08:56:41 »
Citat fra: "verner"


der kan teoretisk godt være lidt forskel i hvordan plastdæksel og remskive med hakket i sidder, derfor har vw nok lavet den tester med induktiv giver i ? :roll:



Det er klart, men min ABS ligger jo i en T3 og har et T3-svinghjul/kobling på, så jeg finder jo OT på præcis samme måde som var det en diesel, og der er altså ikke mange halve graders afvigelse, når diameteren er så stor, og samtidig er koblingsklokkens vinkel i forhold til motoren temmelig præcis.

Men anyhu, så ja - det er garanteret en fin tændingspistol.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!