...det er jo lige denne årstid man rigtig har brug for varmeblæseren, og det er nu man finder ud af at den larmer og hyler,
og det er netop også nu at man overhovedet ikke gider at skille det halve af bilen ad for at skifte blæser, især hvis det skal foregå udendørs...
Min dovenskab sagde mig at det må kunne lade sig gøre at smøre bøsningen i blæseren, og det kan det så.....
Jeg lavede et forsøg med en fastsiddende blæser først, for ikke at ødelægge både bil og blæser.
Det kræver at man er villig til at lave et lille hul i bilen, som efter processen skal tildækkes med et stykke 3M tape,
eller tilsvarende stærktklæbende og tæt materiale, ellers får man fyldt blæserhuset med vand.
Der skal bare bruges nogle rørstykker, trykluft til rengøring, en lang rundfil eller lignende til at skubbe på blæserakslen for at arbejde olie ind omkring den,
en éngangssprøjte, en lille diode-cykellygte på et stykke tape så den kan hænges ind over kanten foran blæserhuset, lidt olie og WD40.
Når lygtegrillen alligevel er taget af, kan man jo lige give de lodrette kanter ved lygterne, en dosis tynd Tectyl, og fjerne lidt insektdrab fra køleren.
Det er måske ikke optimalt at smøre frem for at skifte blæseren, men jeg har før gjort det med den bagerste blæser, og det holder rigtig længe.
Og det er jo let at smøre igen, når "smørehullet" er lavet.
Alt det overskyende WD40 og olie samler sig under blæseren, og kan suges op ved at skubbe en lang klud op over kanten ved luftindtaget,
og skubbe den ind i blæserhuset med en lang ting igennem det nye "smørehul.
I forhold til hullet, sidder blæsermotoren skrå opad og ind mod midten af fronten, placeringen af hullet blev valgt for at kunne sprøjte WD40 hen over blæsermotoren og for lettest at kunne skubbe på akslen.
Kig billederne og brug lidt fantasi, så slipper du for hyl og larm vinteren igennem, ihverttilfælde fra blæseren..... :wink:
Tony