Forfatter Emne: Ventilstyr, er de til at skifte?  (Læst 816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ventilstyr, er de til at skifte?
« Dato: 28. September 2007 kl: 23:06:08 »
Ventilstyret er 12 mm udv. og 8 mm indv. Altså kan man anvende en drivdorn med en lille næse på 8 mm og en udv. diameter nær de 12. Man skal ikke slå styrene ud med mindre man er meget risikovillig på topstykkets vegne. Aluminium er sprødt og får hårrevner, der er usynlige men arnesteder for utætheder. Derimod presses de stille og roligt f.eks. med en værkstedspresse nede fra og op. De nye presses i på tilsvarende vis. Når de så er presset i er de krympede lidt og skal derfor reifes op med en 8,0 mm selvcentrerende reifer. Ventilkapperne presses blot ned overfra eksempelvis med en 12 mm top og hæfter på den lille fals foroven.

Mon ikke jeg har lidt billeder af det på min hjemmeside?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ventilstyr, er de til at skifte?
« Svar #1 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 16:42:35 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jarl"
Ventilstyret er 12 mm udv. og 8 mm indv.
Jeg måtte lige måle ventilstammerne med en skydelærer,
de er ganske rigtig 8 mm, så det er altså et forkert
ventilstyr jeg linker til hos HoVWdiAudi.


Altså kan man anvende en drivdorn med en lille næse på 8 mm og en udv. diameter nær de 12. Man skal ikke slå styrene ud med mindre man er meget risikovillig på topstykkets vegne. Aluminium er sprødt og får hårrevner, der er usynlige men arnesteder for utætheder. Derimod presses de stille og roligt f.eks. med en værkstedspresse nede fra og op. De nye presses i på tilsvarende vis.
Mon ikke det er muligt at konstruerer et eller andet
ud af en skruetvinge, eller bruge en skruestik
med lidt opfindsomhed.

Garanteret - hvis man har tiden til at pusle lidt om det.
Det ser ud til at der ikke er en markering eller et
stop, der fortæller hvor langt ventilstyrene skal presses ned i blokken. På den blok jeg arbejder på
sidder de også flere millimeter forskudt i
forhold til hinanden. At deres position ikke kommer
sig så nøje er vel logisk nok, der er jo en del plads
inde i fjedrene hvor ventilstyr og ventilskaftpakning en kan være.


Ventilstyrene presses ned til kraven ligger an mod alugodset.

Når de så er presset i er de krympede lidt og skal derfor reifes op med en 8,0 mm selvcentrerende reifer.
Ok, et specielt stykke værktøj.


Ja, men kan købes til en hund i f.eks. Mekonomen og drives med an alm. boremaskine  Ventilkapperne presses blot ned overfra eksempelvis med en 12 mm top og hæfter på den lille fals foroven.
I "So wird´s gemacht" gøres der lidt ud af at
ventilklapperne skal beskyttes når de trækkes ind
over ventilstammerne. Der skulle følge et beskyttelses
rør med som vel skal uden om ventilstammen
under indføringen, lidt ala de rør der bruges
ved indføringen af en tampax tampon.


Sådan et rør fulgte ikke med det slibsæt jeg har
købt, eller også har jeg fået det væk.
Det går vel an at linke til det aktuelle sted i
"So wird´s gemacht":

Man skulle ikke tro at et sådant indføringsrør var nødvendig,
da veltilstammen jo køre op og ned i ventilstammepakningen
hele tiden når motoren er i drift.
Selvfølgelig skal ventilklappen trækkes over de 3
riller der er i enden af dem, og det kan måske
beskadige dem?


Mon ikke jeg har lidt billeder af det på min hjemmeside?

Jo, det har du, og det er en god hjælp.
[/list]


Mange slibesæt har en lille plastickappe med, som sættes på som et lille stift komdom over de tre riller. Nogen bruger det - andre bruger det ikke. No worries - det er ikke et problemfelt. - Man behøver jo ikke at flænse ventilens tre riller op og ned gennem ventilkappen masser af gange og med tilsætning af grus og glasskår :wink: . Ventilen indføres velsmurt og forsigtigt, så er det fint.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Ventilstyr, er de til at skifte?
« Svar #2 Dato: 04. Oktober 2007 kl: 22:08:53 »
Hejsa,

Det du skal bede om hos mekonomen, hedder vist en "rival".

Altså det skal udtales lidt anderledes end en rival. Det er ikke en person  man konkurrerer imod, men derimod et værktøj man "river" hullet op med.

Jeg har haft held med en indstillelig rival - drevet med en lille fastnøgle.

Mvh Ulf

PS: De originale ventilstyr har nok ikke den krave, der styrer hvor langt man presser dem i, men det har de nye man køber.