Forfatter Emne: varmeapparat som oliekøler  (Læst 1366 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
varmeapparat som oliekøler
« Dato: 12. April 2006 kl: 13:56:46 »
Nu skal aaz´en i her i påsken. Den skal jo oliekøles. Nu har vi så et meget fint varmeapparat, tør man bruge det som oliekøler ,der er jo både blæser og alting. Så kunne det jo sidde i motorrummet.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Djursland

  • Gæst
varmeapparat som oliekøler
« Svar #1 Dato: 12. April 2006 kl: 19:16:32 »
hej jørn...

ja iden er god nok..

men du skal være 100 % sikker på at de slanger du sætter på er tæt og de ikke falder af..

dvs at hvis du kan lave det med skære ringe på røren ville det være fint men som min 2 spændebånd... for tænk nu hvis du mistet olirtryk pga at du bare hade lavet det med et spændebånd der var hal dårligt...  :twisted:

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
varmeapparat som oliekøler
« Svar #2 Dato: 12. April 2006 kl: 21:56:36 »
Men kan det tage olien, trykket og varmen?

Indløbstemp på op til 140 grader, tryk på op til 4 bar og olie med et vist indhold af aggressive sager, hmm jeg ved ikke rigtig... Men får du det til at langtidsdu, så hører jeg meget gerne mere om det - det er jo en billig og tilgængelig løsning.

Held og lykke
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
varmeapparat som oliekøler
« Svar #3 Dato: 14. April 2006 kl: 11:41:54 »
Peter(4x4) bragte en ide om en kondensator fra et fadølsanlæg(eller lign.) på banen, en dejlig spiral med en mindre blæser. De ville i hvertfald kunne klare trykket.

Umidelbart kunne man også fristes til bare at trække et kobberrør fra indgang til allerede monterede vandoliekøler, ned under bilen, op forbi fronten og tilbage igen til vandoliekøleren. Et rørtræk på en 8 - 10 meter skulle nok køle i sig selv og så kan vandoliekøleren måske fungere lidt som olievarmer, ganske uden videre dikkedarer som termostater og andet nymodens stads. Måske ville der dog gå et par timer før motoren blev driftsvarm. Efterfølgende kunne man eksperimentere lidt med længden for at nå de (under) 100 grader ved alm motorvejskørsel............... Ved nærmere eftertanke kommer man nok ikke udenom en termostat.

En tredie ide kunne også være at montere en ekstra vandoliekøler, men det ville jo bare varme kølevandet yderligere op,så er vi jo nok lige vidt

Det kommer ikke til at ske at jeg investerer 4000kr i en oliekøler, så et eller andet alternativ skal der findes, på den anden side er jeg ikke heeeelt vild med at eksperimentere alt for meget med vores nyindkøbte, nyrenoverede aaz motor.


Ak ja livet er fuld af dilemmaer :roll:

Mht varmeapp. kunne man også forestille sig at det var fuld af nams som man ikke lige ønsker ind i oliesystemet
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it