Forfatter Emne: TD1.6 og mange småture?  (Læst 5393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #30 Dato: 03. September 2008 kl: 17:16:40 »
Der er også kommet skilte op ved Hans Knudsens Plads.... Så det er faktisk hele kbh. der er i en zone der
Mvh. Casper

T3Anders

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #31 Dato: 03. September 2008 kl: 17:26:35 »
@Mads-Kaa:

Citér
Euro 3 - 1,6 JX TD 2WD/4WD

Die Auslieferung des Oxi Kats/Partikelfilter wird sich etwas verzögern, da noch einige aufwendige Messungen gefahren werden müssen!

Bitte haben Sie noch etwas Geduld!
.......
Preis:

720,-


Er det som jeg forstår det, lige til at få monteret på en standard JX for €720 + montering, og så er man helt fremme i euronormerne med grøn plakette?  :P

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #32 Dato: 03. September 2008 kl: 17:52:41 »
Citat fra: "jensjakob"
@Poot: Ida siger at det ikke drejer sig om at hun skal give lov (for det har hun gjort - AV AV AV - fjern den kagerulle), det drejer sig om at jeg skal tage mig SAMMEN og finde ud af hvad jeg vil køre i (og det er sgisme svært..........)

Hvad vil jeg køre i?


Jens Jakob


 :lol:  :lol:  :lol:

Ups det var ikke så godt.  Nu er det dig der har bolden. -- og hun forventer self. Du vælger den rigtige løsning( set i hendes øjne)  :?  :?  :?


[size=9] Har hør man kan få en 10 pers bus i diesel endda i mærket citroen, den skulle efter sigende gå omk 10 -11 km/l. billig vægtafgift. [/size]


Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #33 Dato: 03. September 2008 kl: 18:01:27 »
Hjulstørrelse:

Jeg griber bolden - selvom jeg har kendskab til mindst 2 mere, der kører samme dækdimension - altså fuldprofil ***. Hvad sidevind angår, så er de mindst ligeså stabile som 205/70 eller fuldprofil 185. No worries i den retning. De store hjul har gigantisk stive karkasser og med det rette loadindex og et gavmildt lufttryk er de - efter min smag - suveræne at køre på. Hvor lavprofile synes i iøvrigt at F1 bilernes dæk er...? Lavprofildæk er for mænd med et påtrængende behov for at kompensere for noget andet (sorry - jeg dukker mig :wink: )

Fremmedgjorthed:

Jeg har faktisk ikke en GPS. Få selvstændige ting er tilbage i dette liv. Én af dem er at finde vej - en anden er at være i stand til at sammenholde aflæsningen på triptælleren med reflekspælene i vejkanten. På strækningen fra Padborg til Hobro N giver det tilstrækkelig præcision for mig, og resultatet viser, at triptælleren viser et par procent for lidt med ***'ere, men helt ærligt - who cares?

Realitetssans:

Hvorfor er det, at vi evig og altid skal bruge tid på at diskutere og udfinde forklaringer på hvorfor den ene bil kører 11,83, mens den anden kører 11,86? Forklaringsmodellerne og fejlkilderne er uudtømmelige. Lad mig blot opridse nogle få:

a) Tyngden af højre fod
b) Udstyr, vægt og vaner med el-forbrug
c) Dækdimension og mønster samt dæktryk
d) Hvor mange kg udefinerbart skrammel ligger og flyder i bilen?
e) Hvordan er styretøjsvinklerne justeret?
f) Hvor meget hænger bremserne?
g) Hvor omhyggelig er chaufføren med at overholde energivenlige kørselsstrategier?
h) Bor du i et kuperet område eller er din omegn flad som en pandekage?
i) Hvor gavmildt er din dieselpumpe og din turbo justeret?
j) Hvor meget diesel forlader motoren uforbrændt gennem forskellige utætheder?

Og vi kunne blive ved. Det er i mine øjne en ørkesløs vandring at afklare alle de forhold. Og jeg tror endda, at 2 identiske biler med identiske kørselsmønstre ville variere i forbrug, for der er altid et eller andet parameter, der ikke er synkronisteret. Og helt ærlig: Jeg er fu..... ligeglad med om min bil kører 11,2 eller 13,5. Det betyder så uendelig lidt i årsbudgettet sammenholdt med de andre driftomkostninger - også selv om jeg kører +40 tkm i min gamle kasse om året. Det er langt mere udslagsgivende, om det er et af de år, hvor jeg skal skifte et topstykke eller om den smider en plejlstang ud gennem siden. Millimeterfokuserende estimater over brændstofforbruget er spændende læsning, når man har en Kia med 7 års garanti og servicekontrakt. I en T3'er ved man at en diesel går en 10-13 km/l og det er alt, hvad man behøver at vide. Man må prioritere tingene i en rækkefølge efter vigtighed. Først og fremmest handler det om at komme fra A til B. Dernæst handler det om at komme det på en rimelig måde. Til sidst på min prioriteringsliste står, at når alle andre potentielle fejlkilder på bilen er udryddet, så kan jeg over en strækning på nogle tusind km forholde mig til brændstoføkonomien. Men hvor mange af os når dertil? Derfor er mine beskedne 11,8 km/l inkl. alles. Selvfølgelig kunne man sagtens få den til at gå mere, hvis man går efter en optimal måling. Giv mig lidt medvind, så kører jeg 14. Hvis jeg bestemmer mig for aldrig at accelerere frisk, og altid kline den op i røven af en lastbil, der trækker vinden for mig, så måske endnu bedre. Men det er jo ligegyldigt, for sådan er virkeligheden ikke. Min virkelighed er, at jeg om sommeren har blæseren på fuld knald non-stop. Hvis en af tvillingerne har leget chauffør i carporten, så er el-bagruden tændt indtil jeg opdager det en uge senere. Og når fruen kører i den, så kan den fint tilbagelægge de 90 km til Århus med 110 km/t i fjerde gear (har 5!). Alle de ting er ikke ligefrem økonomiske, til gengæld er de realistiske - sikkert også for andre end mig. Derfor er jeg yderst tilfreds med 11,8 km/l - det ville jeg såmænd også være med 10 - det ville bare indikere, at tvillingerne også har fundet håndbremsen, mens fruen ikke har det.

Så summasummarum: Fokuser ikke blindt på, om den hævdes at gå lidt mere eller mindre. Find fremfor alt en rustfri bil med en god fast undervogn og en bil, som ikke har været "forbedret" af en masse bilkonstruktørwannabees, der i egen selvforståelse har betydeligt dybere indsigter end VW's tusindtallige ingeniører.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #34 Dato: 03. September 2008 kl: 18:08:08 »
Citat fra: "T3Anders"
@Mads-Kaa:

Citér
Euro 3 - 1,6 JX TD 2WD/4WD

Die Auslieferung des Oxi Kats/Partikelfilter wird sich etwas verzögern, da noch einige aufwendige Messungen gefahren werden müssen!

Bitte haben Sie noch etwas Geduld!
.......
Preis:

720,-


Er det som jeg forstår det, lige til at få monteret på en standard JX for €720 + montering, og så er man helt fremme i euronormerne med grøn plakette?  :P


Der står at JX kræver yderligere målinger og er ikke klar, men du kan købe et partikkelfilter til din T3 hvis den har monteret en AAZ motor, prisen dertil er 720,- leveringstid ukendt
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #35 Dato: 03. September 2008 kl: 20:28:13 »
@JJ - Må give Jarl helt og holdent ret i antagelserne om km/l.

Det er fuldstændig hamrende ligegyldigt - også for en fattigrøv som mig!!!

Det handler i bund og grund om KØREGLÆDE.

Ligemeget hvad man kører i.

Hvis du vil have plads - langt på literen - minimale omkostninger, så køb en NY 7 personers diesel med betaling over 8 år, includerede service og forhandler financieret forsikring.

Jeg vil personligt gerne betale 7000 i benzin for at slæbe min campingvogn til norditalien med 120 km/t op af kassel - for det er køreglæde for mig.
Jeg stoppede for mange mange år siden med at tænke på km/l for det gjorde mig altid deprimeret.
Nu nøjes jeg med at glæde mig over ..... køreglæden :lol:  :lol:  :lol:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #36 Dato: 03. September 2008 kl: 20:36:18 »
Citat fra: "Jarl"

Derfor er jeg yderst tilfreds med 11,8 km/l - det ville jeg såmænd også være med 10 - det ville bare indikere, at tvillingerne også har fundet håndbremsen, mens fruen ikke har det.


tihi

Men ellers enig med din observation ang variabler.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #37 Dato: 03. September 2008 kl: 21:17:57 »
Citat fra: "PARKHAVE"

Hvis du vil have plads - langt på literen - minimale omkostninger, så køb en NY 7 personers diesel med betaling over 8 år, includerede service og forhandler financieret forsikring.


Uh uh uh - jeg tror at det er udenfor budget...

Samt, hvilken ny 7 personers diesel har plads i samme omfang som en T3?

Samt - jamen, bare for værditabet det første år kan man jo købe 5 T3'ere i god form?

Mht brændstoføkonomi - ja, jeg har hidtil set igennem fingre med det, fordi jeg troede jeg lå på 5000 km om året.

Men jeg kan se at jeg er oppe på omkring 10.000 km om året - og så er en JX'er bedre økonomi (på papiret) end en DG'er - selv med den grimme vægtafgift.

Jo, jeg ville da smile øre til øre over en JX'er under 1501 kg - men hvor finder man lige dem - jeg har ikke fundet nogen....

Og gad vide, om ikke, det at køre JX'er også kan indeholde en stor del køreglæde, med det rette trim på dyser og pumpe...

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
TD1.6 og mange småture?
« Svar #38 Dato: 03. September 2008 kl: 22:42:05 »
Citér
Jo, jeg ville da smile øre til øre over en JX'er under 1501 kg - men hvor finder man lige dem - jeg har ikke fundet nogen....


-min står fx. til 1400kg, men det er jo så også en doka.  
Måske tegner der sig et erspektiv i at få importeret et dieselkøretøj med en sund karosse og få det vejet ind under 1500kg??

Ellers kan man jo også leje biler i Flensborg relativt billigt når man skal langt sydover på ferie.......

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #39 Dato: 03. September 2008 kl: 23:42:18 »
Jo, jeg ville gerne låne en megafon, så jeg i lynfart kunne forstå mere om diesel og muligheder - jeg læner mig op af en stejl læringskurve og en verden langt fra de flygtige opløsningsmidler som flyder i Telebussens årer - beklager min spørgelyst, det er research-genet der går i overdrive.

Jeg kigger en gang i biblioteket...

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
TD1.6 og mange småture?
« Svar #40 Dato: 03. September 2008 kl: 23:50:41 »
Næ - holdt - den med megafonen var - hvis jeg kender Thøgersen ret - bare en lille intern ting, der slet ikke angår din tråd. Spørg du bare løs!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!