Forfatter Emne: motor SKAL skiftes  (Læst 6278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LJensen

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Dato: 04. Januar 2009 kl: 20:42:16 »
hejsa folksen, nu kommer der flere: kan-jeg-det-og-kan-jeg-det-og-det... spørgsmål.

som jeg skakkede om i sidste tråd er vi 3 unge der har anskaffet os en '81er transporter 1600d med westfalia og det hele, om at vi skal gennem europa med.
sagen er den at motoren er stået af fordi  den sidste ejer kørte den uden olie. så den er helt færdig. nu kommer bare alle spørgsmålene

kan jeg tage en 1600 td eller skal der laves mange ændringer hvis der kommer en mølle på?

SKAL det være en transporter motor eller kan der bruges noget fra eks golf, LT eller en gammel passat...

er der nogen gode alternativer som er lovlige mht syn (så en svensker der havde lagt en b23 volvo i)

kan jeg lovligt lægge noget større i? 1900 td/d

kom med alle gode tips, triks, lempfældige bekændskaber og andre krigshistorier

Lars

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motor SKAL skiftes
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2009 kl: 20:59:03 »
Citat fra: "LJensen"
hejsa folksen, nu kommer der flere: kan-jeg-det-og-kan-jeg-det-og-det... spørgsmål.

som jeg skakkede om i sidste tråd er vi 3 unge der har anskaffet os en '81er transporter 1600d med westfalia og det hele, om at vi skal gennem europa med.
sagen er den at motoren er stået af fordi  den sidste ejer kørte den uden olie. så den er helt færdig. nu kommer bare alle spørgsmålene

kan jeg tage en 1600 td eller skal der laves mange ændringer hvis der kommer en mølle på?

Du kan godt bruge en 1,6 TD. Du kan enten montere den op som den eksisterende sugediesel eller tage turboen med over. I princippet må du ikke forøge effekten med så mange hk uden at konsultere Skat, idet du jo overskrider 20%-grænsen, men sandsynligvis ved hverken synshallen eller centralregisteret noget om, hvilken motor, der ligger i, så hvis man undgår, at nogen retter henvendelse til diverse ministerier og direktorater, så går det nok.  

SKAL det være en transporter motor eller kan der bruges noget fra eks golf, LT eller en gammel passat...

Golf, Jetta, Passat, Audi 80 - motorer kan sagtens bruges - så skal der bare byttes lidt rundt på nogle manifolder, bundkar, oliepumpe, svinghjul, kobling og måske en dieselpumpe. LT dur ikke.

er der nogen gode alternativer som er lovlige mht syn (så en svensker der havde lagt en b23 volvo i)

Nej, ikke indenfor realistisk rækkevidde.

kan jeg lovligt lægge noget større i? 1900 td/d

1,9 D/TD kan mekanisk set godt lægges i. Igen er der de samme principielle problemer med 20%-grænsen, som kan gøre sig gældende.

kom med alle gode tips, triks, lempfældige bekændskaber og andre krigshistorier

Find dem selv. Nogle timers læsning vha. søgefunktionen på dette forum vil give dig svar på dine spørgsmål - og mange flere. Samtidig vil de give dig et realistisk billede af, hvad det vil sige at eje en T3.

Lars


Held og lykke med projektet - det skal nok blive spændende :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2009 kl: 20:59:23 »
Hej Lars

Hvis du holder dig til VW´s 4cyl. motorer, så opdager synsmanden aldrig, at du har skiftet til en anden.. eller også er de bare ligeglade.

Du kan roligt sætte en anden 1,6 D motor i. Den har de kræfter den har,, og hvis I ikke har travlt med at komme rundt i verden men er indstillet på at tøffe derudaf med 80 - 90 kmt. så kan den fint klare det.

Du kan godt bruge en 1,6 D motor fra en golf eller passat, men så skal du flytte bundkar, oliepumpe og ophæng over fra den gamle motor.

Det er snydenemt at skifte til en 1,6 td, hvis I har alle stumperne. Der skal bl.a. bruges hele indsugningssystemet lige fra luftfilterkasse til slanger mv. Alt det andet kan bruges fra 1.6-eren incl. ledningsnettet. 1,5 TD har flere kræfter, men lider af hedeture, så planlægger I ture under varmere himmelstrøg, så smid lige 2000 kr. efter en oliekøler. Den er pengene værd.


Hvis du giver dig i kast med 1,9 motorer er der nogle fæller, som I kan få hjælp til at styre udenom, men under alle omstændigheder kræver det lidt mekanisk snilde og flere arbejdstimer.

Vi gælder os til at følge med i motorbytning og ferieberetninger.

med venlig hilsen

Mølle

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2009 kl: 21:00:49 »
Citat fra: "Mølle"
Hej Lars

Hvis du holder dig til VW´s 4cyl. motorer, så opdager synsmanden aldrig, at du har skiftet til en anden.. eller også er de bare ligeglade.

Du kan roligt sætte en anden 1,6 D motor i. Den har de kræfter den har,, og hvis I ikke har travlt med at komme rundt i verden men er indstillet på at tøffe derudaf med 80 - 90 kmt. så kan den fint klare det.

Du kan godt bruge en 1,6 D motor fra en golf eller passat, men så skal du flytte bundkar, oliepumpe og ophæng over fra den gamle motor.

Det er snydenemt at skifte til en 1,6 td, hvis I har alle stumperne. Der skal bl.a. bruges hele indsugningssystemet lige fra luftfilterkasse til slanger mv. Alt det andet kan bruges fra 1.6-eren incl. ledningsnettet. 1,5 TD har flere kræfter, men lider af hedeture, så planlægger I ture under varmere himmelstrøg, så smid lige 2000 kr. efter en oliekøler. Den er pengene værd.


Hvis du giver dig i kast med 1,9 motorer er der nogle fæller, som I kan få hjælp til at styre udenom, men under alle omstændigheder kræver det lidt mekanisk snilde og flere arbejdstimer.

Vi gælder os til at følge med i motorbytning og ferieberetninger.

med venlig hilsen



og så kom Jarl lige først. Håber ikke at vi modsiger hinanden... (for så har Jarl nok ret  :oops: )

LJensen

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #4 Dato: 04. Januar 2009 kl: 21:17:49 »
HOLDKÆFT HVOR ER DET FEDT med et forum hvor folkene gider svare og komme med gode råd.
det her er langt det bedste bil forum jeg har været inde på!!


i styre...

LJensen

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #5 Dato: 05. Januar 2009 kl: 21:37:51 »
SÅ er der indkøbt ny motor til vidunderet! fandt en 1600td hos en hugger den havde 180000 på klokken og gik herregodt! så der er dømt "skralle-weekend" fra fredag eftermiddag! det blir fedt.

jeg drømmer allerede om at sidde på en klippe og se en solnedgang over middelhavet og pimpe rødvin... :wink:

Mølle

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #6 Dato: 05. Januar 2009 kl: 21:40:53 »
Citat fra: "LJensen"
SÅ er der indkøbt ny motor til vidunderet! fandt en 1600td hos en hugger den havde 180000 på klokken og gik herregodt! så der er dømt "skralle-weekend" fra fredag eftermiddag! det blir fedt.

jeg drømmer allerede om at sidde på en klippe og se en solnedgang over middelhavet og pimpe rødvin... :wink:


Og de småting, som du pludselig står og mangler.... Dem har jeg nok liggende i en rodekasse. God fornøjelse.

PARKHAVE

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #7 Dato: 05. Januar 2009 kl: 22:11:37 »
Sådan LJensen - frisk gå-på-mod fra starten.
Det kan vi li', så kan det aldrig gå helt galt.

Mads-kaa

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #8 Dato: 05. Januar 2009 kl: 22:18:51 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Sådan LJensen - frisk gå-på-mod fra starten.
Det kan vi li', så kan det aldrig gå helt galt.


Ja, og husk digicam og opret en detaljeret projekt-tråd :wink:

/Mads

LJensen

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #9 Dato: 09. Januar 2009 kl: 22:53:41 »
er lige nu meget rød i hovet og har flere ømme fingere.
hvad er den nemmeste måde at få en motor ud på?

jeg har fjernet alle slanger, ledninger m.m fået alle boltene rundt på gearkassen nu såtr min kammerat og jeg så og kikker og diskutere om hvordan vi gør.
bilen er løftet op så vi kan komme ind under på er rullebræt og med dunkraft, paller ol.

er vejen frem, at, skrue de to bærende vanger/motor ophæng (de to store vandrøragtige rør der går på langs på hver side af motoren) mens motoren står på en dunkraft, eller er den en anden måde?

der er ikke plads til at få motoren op gennem kabinen da skabet omme bagi rager ud over motorrummet. så den skal ned af...


hvad gør vi???



lars

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
motor SKAL skiftes
« Svar #10 Dato: 09. Januar 2009 kl: 22:57:59 »
Du søger på WWW.T3NETTET.DK der har været om det et par gange.

Der er vistnok noget med at gearkassen skal bindes op.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
motor SKAL skiftes
« Svar #11 Dato: 09. Januar 2009 kl: 23:03:51 »
Hej,

Da jeg tog motor ud af den blå bus, sænkede jeg helt ned til jorden. Kørte en palle ind under motor, og klodsede den op så motor stod på pallen.

Så løsnede jeg motorophænget, og motoren stod på pallen.

Mit problem var nu at jeg for at jeg kunne få motoren ud, måtte løfte bilen meget højt op - det var direkte farligt .

Billeder her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2633&highlight=donkraft

Derudover denne fine tråd om udtagning af motor:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3756&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=donkraft
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
motor SKAL skiftes
« Svar #12 Dato: 09. Januar 2009 kl: 23:05:40 »
Det nemmeste er at sætte en motorbro på tværs over motoren og holde den den. Dernæst løsnes alle bolte og jordledningen på gearkassen. De forreste bolte på motorophængene (dem du mener ligner vandrør).

Nu sænkes bilen ned så motor og gearkasse står på pallen. De bagerste bolte løsnes og det hele sænkes ned på pallen med motorbroen.

Du skal selvfølgelig huske at afmontere alle ledninger, vand, brændstof og trækaksler.

God fornøjelse.

husk at løsne blikket der går ind bagom udstødningen!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
motor SKAL skiftes
« Svar #13 Dato: 09. Januar 2009 kl: 23:09:17 »
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

LJensen

  • Gæst
motor SKAL skiftes
« Svar #14 Dato: 10. Januar 2009 kl: 14:58:21 »
så er vi ved at samle den nye motor og vi mangler et tilspændings tal på koplingen... hvor mange kilo?