Forfatter Emne: Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges  (Læst 7480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Dato: 19. August 2009 kl: 08:41:44 »
I forbindelse med konvertering fra AAZ til 1Y har jeg fået et lille problem med olie på bagklappen.

Bilen bruger ikke olie eller vand – og kører fint.

Jeg har skiftet ventildækselpakningen to gange nu – og den er tæt nu ;o)
Olien kommer inde bag ved dækslet bag tandremmen – og fejlen er opstået i forbindelse med tandremsskift.... Den er i hvert fald først begyndt at svine efter tandremsskiftet.

Jeg har ikke pillet tandremmen af endnu, da jeg gerne vil høre lidt kommentarer inden jeg skiller det ad igen.
Var der en pakning jeg skulle have skiftet – eller noget jeg skulle have været opmærksom på?

Evt. andre ting der kan være et tema til oliespild i forbindelse med konverteringen?!?

- og piller I udstødningen af når I skifter tandrem?

Håber på gode ideer...
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #1 Dato: 19. August 2009 kl: 11:39:31 »
mon ikke det bare er en pakdåse eller to?¨
nu er tandremmen vel ik spændt for hårdt?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #2 Dato: 19. August 2009 kl: 13:57:49 »
Citat fra: "verner"
mon ikke det bare er en pakdåse eller to?¨
nu er tandremmen vel ik spændt for hårdt?


Pakdåser?!? jeg er ikke med - er jo begynder ;o)

Tandremmen er spændt er efter svigerfars anvisninger, så det er vel en mulighed! Hvad skade kan der være sket?!? Hvordan kan jeg se om den er spændt for hårdt?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #3 Dato: 19. August 2009 kl: 14:00:04 »
Der sidder en pakdåse omkring knastakslen, inde bag tandremsblikket...

Remmen må ikke være strammere end at du kan vride den 90 grader når du tager ved mellem knasthjulet og pumpehjulet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #4 Dato: 19. August 2009 kl: 23:48:13 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "elmo"

Tandremmen er spændt er efter svigerfars anvisninger, så det er vel en mulighed! Hvad skade kan der være sket?!?


 Der kan ske noget ret træls noget:

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-4858-highlight-mellemaksel.html


ja det var os lidt der mine tanker gik hen, men der er vel ingen grund til at male fanden på væggen endnu :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #5 Dato: 20. August 2009 kl: 11:25:54 »
ahhhh det magter jeg sku ikke...
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #6 Dato: 20. August 2009 kl: 12:27:47 »
Hvis oliespildet kommer "oppefra" - altså fra knastakselregionen - så er det sikkert bare pakdåsen ved knastakslen. Den er såre nem at skifte: Af med øverste tandremsdæksel, stil motoren i OT, fixer tandremmen på pumpehjulet med strips og fixer den ligeledes med strips på knastakslens takthjulet, løsn dette takthjul, slå det fri vha. en drivdorn gennem hullet i bagpladen, tag ventildækslet af, løsn knastakseloverfaldet ved takthjulet (husk, når det skal spændes igen, så skal der en smule flydende pakning i samlingen, og det skal kun spændes 20 nm), lirk den gamle pakdåse ud, sæt overfaldet på igen, sæt ny pakdåse ind vha. en passende top (tips til montering af pakdåser: smør ydersiden med lidt flydende pakning og smør indersiden med siliconefedt - så er de nemme at presse ind, bliver tætte og holder længe). Resten samles bare i bagvendt rækkefølge, MEN TJEK VED AT DREJE MOTOREN MED HÅNDKRAFT (19 mm nøgle på krumtappen), AT ALLE OT-MÆRKER PASSER.

Skulle utætheden være ved mellemakslen, så bliver oliespildet synligt lige under plastdækslet under krumtappens takthjul. Selvom den lækker olie der, så er det langtfra ensbetydende med kvadrede mellemaksellejer - det kan sagtens bare være pakdåse eller O-ring ved mellemakselflangen. Jeg har masser af tillid til svigerfars tandremsspænding, hvis han er fra Varde... De vestjyder - de er sgu født med lidt diesel i blodet  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #7 Dato: 24. August 2009 kl: 08:04:53 »
Det lyder til at det er det der skal prøves. Jeg skal altså have en ny ventildækselpakning og en pakdåse? Er der andet jeg bør anskaffe inden jeg går i gang?
Det kan vel fås hos hovwdiaudi. Tak for de gode svar ;0)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #8 Dato: 01. September 2009 kl: 17:54:25 »
Så har jeg fået kigget til mit oliespild, og efter at have renset af, og monteret remme osv, uden de bagerste skjold, kan jeg konstatere at det kommer ved selve pakningen til oliepumpen.

Det hele er blevet samlet igen, men uden at foretage mig noget, da jeg ikke er klar over hvor omfattende det er at skifte den pakning. Det er ikke så slemt med oliespildet, så jeg tror den får lov at køre et stykke tid inden jeg skal i gang der...

Kan man få et skjold til at sætte under bunden, så jeg ikke pletter på folks fliser  :roll:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #9 Dato: 01. September 2009 kl: 17:56:34 »
Pakning til oliepumpen?? Øh, er det ikke en AAZ du har bag i??

Jeg har endnu ikke set nogen pakning ved oliepumpen...

Mener du derimod mellemakslen, som er den der driver vacuum pumpe og oliepumpe??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Eva

  • Gæst
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #10 Dato: 01. September 2009 kl: 17:59:02 »
Citat fra: "elmo"

Kan man få et skjold til at sætte under bunden, så jeg ikke pletter på folks fliser  :roll:


Aner det ikke, men hvis det kniber må du udstyre dig med en bakke og kattegrus, som du lige sætter under når du parkerer

 :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #11 Dato: 01. September 2009 kl: 18:14:24 »
Citat fra: "BlackChart"
Pakning til oliepumpen?? Øh, er det ikke en AAZ du har bag i??

Jeg har endnu ikke set nogen pakning ved oliepumpen...

Mener du derimod mellemakslen, som er den der driver vacuum pumpe og oliepumpe??


aner det ikke! Jeg har ikke styr på termerne - men jeg må lige fikse et billede, så det er det rigtige jeg snakker om!

Jeg ser hvad jeg kan finde  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #12 Dato: 01. September 2009 kl: 18:15:57 »
Ja bilen er født med et skjold/ dæksel som sidder under motoren. Har du mod på at sætte sådan et på kan du få
et af mig, men det er en selvhenter.
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #13 Dato: 01. September 2009 kl: 18:21:46 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Ja bilen er født med et skjold/ dæksel som sidder under motoren. Har du mod på at sætte sådan et på kan du få
et af mig, men det er en selvhenter.


mod på... er det bøvlet?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliespild på AAZ / 1Y - gode råd søges
« Svar #14 Dato: 01. September 2009 kl: 18:50:44 »
Så - Elmo. Nu skal vi sgu have styr på det drypperi. Vi kan jo kun være enige om, at det er en pseudoløsning at sætte chikaneplade på - sådan lidt i familie med strudsen, der stikker hovedet i busken...

Dine problemer er:

1) At den muligvis lækker fra topdækslet, eller er det ordnet? Løsningen er: Tag dækslet af, læg det på hovedet på to lægter, så det hviler på kanten, tag en top i passende størrelse og bank bolthullerne opad, så der kommer klem på pakningen. 99,9% af alle AAZ/1Y topdæksler er voldspændt og derfor skæve. Dernæst tager du en NY pakning og slasker til i siliconebaseret flydende pakning (vær obs på, at der ikke kommer noget ind i motoren. Spænd dækslet til og afvent et døgn, så er pakningen hærdet og fordeler sig ikke længere rundt i smørekanalerne.

2) Jeg tolker oliepumpen som oliefilterflangen. Det er også klassisk på en 1,9'er. Tag flangen af (3 umbracho'er) Planslib flangens pakflkade (evt. vha. glasplade med vandslibepapir på). Fremskaf ny stålpakning til flangen, rens pakfladerne omhyggeligt (pas på, at der ikke kommer snask ind i oliekanalerne), smør et tyndt lag siliconebaseret flydende pakning på, og spænd flangen på igen (25 nm)

Når det er gjort, så er den tæt - i hvert fald på de steder, og Jønne kan beholde sin sure gamle chikaneplade ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!