T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Herr_Jensen efter 15. September 2009 kl: 14:15:48

Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Herr_Jensen efter 15. September 2009 kl: 14:15:48
Hey alle,

[ OK, omskriver lidt, da jeg ikke lige fik det ud af det, jeg havde håbet : ). ]

Hvis man er Diesel mand, hvad ville så være den frækkeste drøm af en motor at have i sin T3'er.

Go nuts : ).

En Landy 300Tdi. Den har 270nm ved 1800rpm. Eller en Toyota 1HZ som giver 290nm ved 2800rpm. Begge motorer er ikke særlig dyre, men sikkert skide svære at få plads til.

Hvad vil være den vildeste Diesel upgrade tror i?



Håber i vil lege med : )
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. September 2009 kl: 14:24:39
Hvis AAZ er nul, så når du ikke særlig højt op på skalaen...

V6 TDI fra en Audi vi jeg mene er det bedste bud, men husk gearkassen! Husk også at mange af de motorer kræver udvidelse af motorrummet opad.

/Mads
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Herr_Jensen efter 15. September 2009 kl: 14:30:12
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvis AAZ er nul, så når du ikke særlig højt op på skalaen...


En AAZ yder 110nm ved 2800rpm. Det er dårligere end min WBX'er : ). Der skulle da være rig mulighed for at skubbe den grænse ret så kraftigt.
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: subwoofer efter 15. September 2009 kl: 14:35:43
For dem med mye penger og god tid: Subaru Boxer Diesel. Burde være midt i blinken ytelsesmessig, men girkasse kan bli en utfordring.
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. September 2009 kl: 14:48:12
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvis AAZ er nul, så når du ikke særlig højt op på skalaen...


En AAZ yder 110nm ved 2800rpm. Det er dårligere end min WBX'er : ). Der skulle da være rig mulighed for at skubbe den grænse ret så kraftigt.


There is your answer! Behold WBX'en.

/Mads
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Herr_Jensen efter 15. September 2009 kl: 15:02:08
Citat fra: "Mads-kaa"

There is your answer! Behold WBX'en.

/Mads


Jo, jo Mads. Vær nu en god dreng og lege med... : ). Du skrev at hvis AAZ var '0' kunne man ikke nå særlig højt på skala'en. Det tolkede jeg som om du mente AAZ var rimelig bad-ass, og meget få motorer ville overgå den. En Toyota VD kan klare 650nm. ved 1600rpm. Det er en V8'er så pladsen er nok et issue igen.

Jeg kender ikke specs på Subaru Diesel motoren, men ved den først kommer på markedet i 2009 (i USA).

Har Ford lavet nogle gode Diesel maskiner?
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: subwoofer efter 15. September 2009 kl: 15:16:29
Den har vært til salgs i Norge i et eller to år, så det må snart begynne å finnes totalvrak som kan slaktes.

110kW/150hk (DIN) @ 3600 o/min
350Nm @ 1800-2400 o/min
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: casper efter 15. September 2009 kl: 15:48:40
Jeg skal der gerne trimme en AAZ´er til dig der laver ståluld ud af tandhjulene, og vil du over og leje med direkte indsprøjtning så er det svært at fåe en TDI fra VW/Audi der heller ikke splitter din gearkasse ad.

Når du kører syncro, så skal du starte med at tænke gearkasser først, og motorkonvertering bagefter
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Jarl efter 15. September 2009 kl: 16:05:25
Skal vi nu ikke lige være ordentlige over for AAZ. Den yder i std.trim 75 hk ved 4200 rpm. og et moment på 150 nm i spændet mellem 2400 og 3400 rpm.

Men nu er der vist ingen, der kører AAZ i std.trim i en T3. Alle jeg kender med AAZ i T3 kører med JX-pumpe & JX turbo - enkelte endog med intercooler. I min ungdom - før jeg var vokset fra turbo - kørte jeg selv AAZ, og den havde dokumenterbart 103 hk målt på rullerne på min gamle arbejdsplads med det flotte nye navn "Autoteknisk Center Danmark". Momentmæssigt har jeg svært ved at forestille mig en så udbrændt AAZ'er, at den ikke kan levere 200 nm.

Alt det her er imidlertid bare tal på et stykke papir. Det, det handler om, er køreoplevelsen. Og nu bliver jeg lige subjektiv og påståelig et øjeblik: Enhver veltrimmet AAZ'er kan køre rø... ud af bukserne på en DJ'er, når det handler om rå power i bunden. Jeg tror ikke, jeg er den eneste her, der har oplevet en AAZ'er med 2t trailer bagefter. Det er bare så arrogant, at sidde og vippe lidt med speederen og så trække ud til overhaling op ad Gudenåbakken...

Men jeg fornemmer, at du er efter hardcorepower. Så er svaret da Christians eksempel. Audi 2,5 TDI. Vi skeler ikke til bagateller som omkostninger, men er den trimmet rigtigt, så smider den let 170 hk og et moment på 350 nm. Og allerede halvvejs deroppe er gearkassen blevet til ståluld... ;-)
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Herr_Jensen efter 15. September 2009 kl: 16:05:35
@subwoofer
Ah, der kan man bare se : ). Den lyder cool. Nogen som har gjort det endnu?

@Casper
Hvad kan en AAZ da trimmes til?

 Gearkassen er ikke interessant her. Desuden står jeg heller ikke og skal til at have en ny motor. Jeg spørger af interesse. Der er praktisk talt ingen som leger med Diesel i T3'ere - ud over at 'trimme' de eksisterende små standard motorer (jo, der er også Audi, men ellers ikke mange). Der er jo som bekendt mange som bytter benzin motorer. Jeg kan ikke forstå hvorfor : ).
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: POLLE955 efter 15. September 2009 kl: 17:25:22
Det har noget at gøre med hvor langt man køre hver dag , det er klart , hvis man køre 2-300 km om dagen , er det billigere at køre diesel , men hvis man kun tøffer rundt i nærmilijøet ,så er benzin fin nok.
hilsen poul
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: ibber efter 15. September 2009 kl: 17:27:53
også af interresse - hva gør tyskerne så med deres gearkasser ? - det er da ikke helt unormalt at en T3 har feks 150 hk plus dernede ?
en T2 2 ltr gearkasse kan nemt holde til feks 150 hk - hva er det der gør at man laver ståluld på en T3er , hvori ligger svagheden ?

kommer selv til at køre med ca 125 hk i min T1 , og der er bare brugt
en nyerer type1 gearkasse , ingen svagheder der , men er en T3er så svag , eller er det bare kørestilen der skal anvendes med omtanke ?

jeg havde en forestilling om at den evt var mere solid end feks en T2
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Jarl efter 15. September 2009 kl: 18:10:52
Forskellen ligger i i momentet og ikke i effekten. En AFN (1,9 TDI) smider 235 nm ved 1900 omdr. Det kan kvase enhver T3 gearkasse, dels fordi momentet er højt, og dels fordi det kommer ved et vildt lavt omdr.tal. Dens moment er langt mere dræbende end en 2,8 V6 Ford, der har masser af flere hk, men som leverer et svagere moment og gør det ved et meget højere omdr.tal.

En T2-gearkasse er præcis ligeså svagelig som en T3-gearkasse (de er nemlig stort set ens inden i), men en T2 vejer ikke så meget, har mindre modstand og customiseres altid med benz.motorer, så der oplever man aldrig problematikken.
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: ibber efter 15. September 2009 kl: 18:25:07
et meget brugbart svar , og især det med T2 gearkassen - findes der dele at købe så det evt kan forstærkes , ikke at jeg skal ud og køre lyskrydsrace i sådan en ,  men alligevel , findes der iøvrigt også
højerer gearinger men kan eftermontere på T3 gearkasse hvis man vil ha et lidt længerer 4 eller 5 gear ?

jeg spørger fordi jeg ved det findes i mange variationer til eks vis type1 gearkasser , men er lign dele
også muligt på T3 gearkasser ?
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Herr_Jensen efter 15. September 2009 kl: 19:54:52
Hov, Jarls første svar var lige røget under radaren. Ja, jeg er ude efter hvad det vildeste Diesel show man kunne forestille sig vil være.

Min personlige våde drøm er en Subaru EJ33'er, men den er vel mere race end terrain... Jeg har været ude at køre med nogle Land Cruiser drenge og de kunne fandme trække igennem på et niveau jeg slet ikke kunne følge med. Jeg har også talt med en, som har prøvet en Diesel T3'er som kunne trille op af en bakke i første gear uden speeder. Disse ting fik mig bare til at tænke hvad 'Motor Swap' udviklingen egentlig var mht. Diesel.
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Solow efter 16. September 2009 kl: 08:20:10
Ibber.. du kan finde gearkasse upgrades hos Winkler, men sælg lige din splitbus først, for de ved godt hvad det skal koste ;-)
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: Solow efter 16. September 2009 kl: 08:24:32
PS.. størrelsen på Subaru´s diesel med turbo, ser da ud til at passe lige ned i hullet ;-)

OG....The boxer diesel produces 148 horsepower at 3,600 rpm and 258 pound-feet of torque at just 1,800 rpm
Titel: En Diesel mands våde drøm
Indlæg af: jankjerbye efter 16. September 2009 kl: 10:32:58
Jeg vil helt sikkert sige 2,5 TDI med forstærkede gearkassedele evt. med tryksmøring ligesom Herman fra Canada har lavet.  Prøv at læse hans blog igennem han har nogle seriøse mods til syncro kørende: http://vanagonsyncroproject-herman.blogspot.com/

Men.. mens man sparer sammen.. så tror jeg en let hævning, nogle seriøse og velvalgte dæk til underlaget, en trimmet 1,9 diesel og masser af køling var et fint sted at starte for en terræn syncro. Det er nok det som jeg umiddelbart vil gøre ved min panel syncro hvis den ikke er for rådden til at bygge på.

/Jan