T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: claus efter 31. August 2013 kl: 13:01:11

Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 31. August 2013 kl: 13:01:11
Hej

Jeg vil her lave en tråd om min motorombygning fra JX til AAB (2,4D fra T4). Deraf navnet VW T3½.

De første dele er hjemkommet til mig!

[attachment=15408]h71b6eea.jpg[/attachment]

Dejligt!

More to come...

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Jeppe Holm efter 31. August 2013 kl: 21:58:38
Det lyder som et spændende projekt, det glæder jeg mig til at følge. Er det i omegnen af 175 nm en 2,4d har?
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 04. September 2013 kl: 18:41:12
Hej igen

Tja, en 2,4D har omkring 165nm, men ved 1800 omdr.

Flere dimser og dutter!;
[attachment=15451]h1788311.jpg[/attachment]


[attachment=15452]h7efc560.jpg[/attachment]


Næste skridt er at køre AAB-motoren klar til montering i T3.

mvh
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: vw_madsen efter 04. September 2013 kl: 20:06:44
Motor
Detaljer
Motorkode   AAB   
Motorkode placering   Venstre side af blok   
Ventiler, antal   10, OHC   
Kompressionsforhold   23,0: 1   
Slagvolumen (boring/ slaglængde)   2370 cm³ (79,5/ 95,5)   
Cylinder, antal   R5   
Max ydelse kW (din HK)/ omdr.   57 (78)/ 3700   
Max. drejningsmoment Nm/ omdr.   164/ 1800 - 2200   
Tomgangsomdrejninger   850 ± 50   
Motordata


Det bliver lækkert følger med med spænding
Har du kun købt SA klokken eller motor bøjlen også
Er det fra Winkler  
Flere billeder
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 06. September 2013 kl: 15:59:11
Jeg både købt koblingshus, motorbøjle og nogle andre dimser og dutter der er rare at have...


Flere billeder skal nok komme.


mvh
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Jarl efter 06. September 2013 kl: 16:32:27
Spændende projekt - bliver godt at høre erfaringer. Skal den sættes op som sugediesel, eller som turbo?
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 06. September 2013 kl: 16:34:26
Som sugediesel. Ikke så meget bøvl og indstilling. Og glimrende bundtræk.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Jarl efter 06. September 2013 kl: 16:46:51
Og evigt liv. God beslutning. Held og lykke med det.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 06. Oktober 2013 kl: 21:53:10
Så kom jeg lidt videre med projektet;


Audi 100 udstødningsmanifold, da T4 manifoldens udsgangsrør sidder lige hvor det nye motorophæng skal sidde.
[attachment=15786]h958815c.jpg[/attachment]

Derefter Audi 100 indsugningsmanifold. muligvis kunne T4erens manifold bruges, men den synes meget stor.
[attachment=15787]hd6dc93c.jpg[/attachment]

Således ser opstillingen ud indtil videre;
[attachment=15788]hf0cf815.jpg[/attachment]

Og et nåleleje med adapter blev det også til;
[attachment=15789]hbb54dc6.jpg[/attachment]

Næste skridt er gearkasse-ombygning.


mvh
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 08. Oktober 2013 kl: 08:13:44
Så kom gearkassen ud uden de store problemer


[attachment=15793]h9ffa1fd.jpg[/attachment]

Med afmonteret koblingshus

[attachment=15794]h88df314.jpg[/attachment]

[attachment=15795]ha6bf02b.jpg[/attachment]

Med det "rigtige" koblingshus;

[attachment=15796]hfdaf038.jpg[/attachment]


[attachment=15797]h1d22fda.jpg[/attachment]


Mvh
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 06. December 2013 kl: 18:58:13
Så skete der nogle ting;
Det hele er monteret og første prøve tur kørt. Alt i fineste orden. Så nu kan julen komme an...

[attachment=16195]hd6d1bef.JPG[/attachment]


[attachment=16196]h85ea9e6.JPG[/attachment]


God (h)jul!

bh
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: vw_madsen efter 06. December 2013 kl: 19:33:15
Nøj hvor ser det godt ud  ,hvad med pladsen i højden er det lige til øllet eller ser det  bare sådan ud
Mvh Mads
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 06. December 2013 kl: 19:40:30
Det var i dén grad til øllet. Der skulle skæres lidt væk under "hullet", så tandremsdækslet kunne være der. Ellers var pladsen helt fin.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Rabundus efter 06. December 2013 kl: 19:55:18
Det er bare lækkert hvad med topfart og omdrejninger ??
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Mort_K efter 06. December 2013 kl: 20:04:07
Rigtig lækker projekt du har gang i der :D
Glæder mig til at høre lidt mere om holdbarhed, hvordan den køre, tempoet, km/l og generalt hvordan den er er i forhold til en JX'er
Kunne selv godt finde på det projekt du har gang i, så bliver spændende at høre hvordan dine resultater bliver :) Hvad med syn, tror du der bliver nogle problemer der? :)
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: buddha_uffe efter 07. December 2013 kl: 11:17:18
Lækkert motorbyt...
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: buddha_uffe efter 07. December 2013 kl: 11:17:55
Lækkert motorbyt... 8-)
Men et lille tip, pas på med haveslangen på vacumrøret, den kan sagtens suge den flad og så er bremsen meget hård.. Har set det ske..
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: kh efter 07. December 2013 kl: 13:00:06
Hvordan har du lavet smøring, er der andet bundkar og oliepumpe.
Og kan den 2,4 motor klare sig lige så godt som R4 og JR motorerne ved at få undersiden vendt opad ?

Jeg kan i hvert fald se, at en del servicearbejde på motoren er noget nemmere end når den sidder i en T4, og der vil nok ikke være så meget svineri når der skiftes olie, med filteret nedad.
Udstødning, kunne du forme noget JX lignende noget ?

Det ser rigtig godt ud, men pladsen er også udnyttet.

Mvh. KH.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 07. December 2013 kl: 18:29:25
Hej Alle.

Jeg skal forsøge at besvare alt hvad jeg kan.
Mht. smøring, så anser jeg det ikke som noget problem, da samme blok og til dels topstykke osv. også bruges i den vinkel i Audi bilerne.
Bundkarret og sugesnabel er direkte fra Audi 100.

Udstødningen er en blanding af Audi 100, Biltema og JX. Forrøret er Audi og derfra JX potten det ligger på langs under bunden af bilen og derefter nogle 90 graders rørbøjninger og et langt rør efterfulgt af en rørbøjning ud til siden foran baghjulet. Lidt á la de gode LT'ere. Lyder RIGTIG GODT!!!

Mht. haveslangen er jeg klar over, men jeg havde ikke lige andet på hånden, da vacuumslangerne er af hånd plast og umedgørlige.

Indtil videre er det kun blevet til en køretur... MEN i forhold til JX'en er der et væsentligt bedre bundtræk fra starten af, ikke først ved ca 2300 omdr. Derefter bliver trækket bare ved, indtil næste gear lægges ind, og det igen, dejligt, starter forfra med bundtræk. Det bliver man ikke træt af!
Jeg har ikke været på motorvej endnu, men regner ikke med at tophastigheden er meget højere, da gearingen bestemmer temmelig meget. Den vil nok ikke hive efter vejret ligesom JX til tider gør. Mere herom senere...

bh
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: verner efter 07. December 2013 kl: 20:14:12
hvor er det bare et fedt projekt :)

er spændt på hvordan forbrug og præstationer ser ud :)

jeg kan se at du bruger en del audi100 dele. er det fra 2,4d ??

en hurtig google siger at audi 100 også fandtes som 2,4d
http://da.wikipedia.org/wiki/Audi_100_C3

er det er model der er/var udbredt i DK? og vil den så være en oplagt donor til et lignende projekt??
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: kh efter 07. December 2013 kl: 20:56:53
Passat fra -85-88 findes som en 5-cyl. benzin og diesel, også med turbo.
Måske er det der der skal søges, hvis der mangles ting til ombygning,  jeg kan ikke lade være med at få den tanke, om den 5-cyl. dieselmotor uden turbo fra Audi 100 fra -78-83 vil passe direkte i T3-eren, d.v.s. klokke, højgearaksel passer, og jX-kobling monteres.

Bare en tanke ! Men måske også en mulighed.

Mvh. KH.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Mort_K efter 07. December 2013 kl: 21:27:04
Alle Audi's 5 cylle motorer, deres V6 og V8'er skulle vist bruge samme bolt mønster til gearkassen, og nogle porsche motorer skulle vist også kunne bruges:
http://www.vwkd.co.uk/bb/viewtopic.php?p=23525&sid=178977fa9f8732eec1f5adc6fd34596a


@Claus: Kan vi ikke få lov til at se indkøbslisten på ting som motor ophæng, klokke og hvad du ellers har brugt til ombygningen? :)
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: POLLE955 efter 07. December 2013 kl: 22:20:54
Hej , det ser rigtig godt ud , sådan en 5 benet motor har en super motorgang , hvis nogen har lyst til et projekt med benzin motor , har jeg 2 Audi 100 tilsalg , begge to 5 cyl. en 2,3 136 hk og en 2,0 115 hk  , de køre rigtig godt  km. 215000 . Benzin giver også en lavere vægafgift , det er nærmest halv pris af diesel .
Hilsen Poul
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: kh efter 08. December 2013 kl: 11:12:59
En liste over indkøb kunne være spændende at se.

Mvh. KH.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 08. December 2013 kl: 12:38:15
Jeg har brugt motor fra T4 2,4D. Derudover dele fra Audi 100 5cyl benzin, (bundkar, oilesnabel, motorophæng mv)...

En Audi 100 2,4 er yderst sjælden i DK og også i Tyskland. Dog en den 5 cyl diesel på 2L mere udbredt. Den har vist ca 70hk. Samme motorer med og uden turbo fandtes i Passaterne fra 83 - 88, men disse er endnu mere sjældne, da de hurtigt rustede op.
Men disse Audi 5 cyl diesel motorer ville endne sig særdeles godt, da der ikke skal nye dele på. Den skal "bare" monteres på den rigtige klokke. Jeg er ret sikker på, at de ikke passer på en JX klokke, uanset årgang. JX klokken er for lille, og hældningen på motor og gearkasse vil ikke passe heller.

Så med en SA-klokke, kan alle Audi motorer passes på, hvis motoren ellers passer i T3 hullet. Så V6 er muligvis næste projekt.... Men det bliver sikkert uden dansk afgift og med tysk TÜV.

Jeg skal forsøge at lave en komplet liste. Jeg har dog haft mange af tingene på forhånd, da min kære Far altid har haft Audier helt tilbage fra 68 og frem, og derved også har hugget adskillige Audier op. Deriblandt mange Type 43.

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 08. December 2013 kl: 12:41:45
Mens jeg har det i tankerne, så kan jeg anbefale at gøre brug af en 4 trins gearkasse, eller en kort 5 trins, da det har været den hel store udfording i forhold til pladsen i længen. Så måske skal jeg have fat i en 4 trins.

1. gearet i 3H kasse, er stort set ubrugeligt nu, da den rask væk og med glæde gerne sætter i gang i 2. og 3. gear uden antræk til, at gå i stå.



bh.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Holger efter 31. December 2013 kl: 12:54:18
Er der sket mere? Er den synet?
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 31. December 2013 kl: 13:46:56
Ja, lidt er der da.

Selve vogne holder syn i ca et år på papiret, så jeg har ikke travlt med, at syne den mht motoren.

Jeg har kørt den i vinterhi ca 30 km fra værksted ved egen kraft. Den kører rigtig godt!
Larmer meget, da jeg ikke har fået lavet ny motorklap. Helt fantastisk på landeveje, og god lyd fra udstødning.
På motorvej lider det hele af for lav gearing. Så til foråret når den et tilbage på bopælen, så skal der 215/65 - 16" på. Det burde hjælpe.

Jeg mangler derudiver kun af lave et generator ophæng og skifte ventildækslet til et fra en Volvo 850 Tdi.
Så er den mere eller mindre klar til sommerens udskejelser.

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Holger efter 31. December 2013 kl: 13:55:57
Har du på forhånd spurgt din synsmand om du kan få den synet?
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Mary efter 31. December 2013 kl: 14:24:00
Jeg kobler mig lige på denne tråd.
Interessant projekt.
Er blevet anbefalet at overveje denne retning som evt. alternertiv til evt. 1,9 tdi løsning med 90hk.

@ Claus. Nu har du prøvet denne udgave lidt, hvad er dine vurderinger i forhold til følgende kriterier:
Syncro, dvs 5 gear og heraf også lav gearing. Hun har tidligere kørt med AAZ og lige nu overvejer vi en 90hk 1,9tdi.
Hun kører med 215/75R15 dæk.

Ønsket er:
Lidt højere topfart, især uden at hun larmer.
Reduceret larm generelt.
Hun vejer stort set altid et sted mellem 2,2 og 2,5tons og har en stor tagbagagaboks over førehuset. D.v.s. at der er brug for mere kraft end f.eks. en jx'er og en aaz'er
Og så skal motoren gerne være en udbredt model, som i nødstilfælde kan skaffes de fleste steder i verden.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 31. December 2013 kl: 16:14:46
@"Mary"
Topfart er generelt svært i T3erne. Så skal man nok over i en benzin 5 cyl eller flere cyl.
Med en vægt på 2t og derover vil en 5 cyl diesel være et rigtig godt alternativ. Den er stærk og også meget udbredt. Jeg kender ikke det store til 1,9 Tdi, kun fra Passat og Golf, hvor det vist nok er tæt ved en evighedsmaskine, hvis den bliver serviceret. Min erfaring og vien omkring turbo motorer i T3 er; at det ikke bliver optimalt, men mindre der monteres alverdens hjælp til køling til motor og kold luft til turboen.

Jeg har selv en T4 2,4D som hverdags kassevogn, da den bare kører, kører og kører... og er nem at vedligeholde.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 31. December 2013 kl: 16:17:40
@ Holger.
Nej, det har jeg faktisk ikke.
Jeg ser det ikke som det store problem, da alt jo er originale VAG dele og jeg ikke er gået i nærheden af 20% over i fht. effektforøgning.

Min synsmand/mænd er også nogle søde og rimelige mennesker.

Kører din T3½ stadig?
Endnu engang tak for alle rådene. Jeg endte med at få drejet svinghjulet ned med 6 mm, så passede det hele.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Holger efter 31. December 2013 kl: 16:57:19
Citat fra: "claus" post=106397
@ Holger.
Nej, det har jeg faktisk ikke.
Jeg ser det ikke som det store problem, da alt jo er originale VAG dele og jeg ikke er gået i nærheden af 20% over i fht. effektforøgning.

Min synsmand/mænd er også nogle søde og rimelige mennesker.

Kører din T3½ stadig?
Endnu engang tak for alle rådene. Jeg endte med at få drejet svinghjulet ned med 6 mm, så passede det hele.


Ja den kører for så vidt men er afmeldt for tiden. Det er jo en mandskabsvogn, så den koster ca. 13000,- i vægtafgift pr. år.

Hvor måtte du dreje af og hvor gik den imod?
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 01. Januar 2014 kl: 13:15:51
Hele svinghjulet blev drejet ned ca 6 mm. Når gearkasse og motor var samlet kunne motoren ikke dreje rundt. Det har højst sandsynligt været rundingen af koblingen der har stødt på godset, hvori udrykkerarmen er monteret i koblingshuset.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 13. Januar 2014 kl: 10:28:08
Lidt nørklerier bliver det dog til i vinter-perioden.

På VW T4 motoren sidder der et langt oliepåfyldningsrør, der er tæt på at komme i vejen i T3 motorrummet (se evt. billede: 06 Dec 2013 18:58), og som også stikker langt op i vejret.
En mulighed er at skære det af og lime sammen igen, så det ikke er så langt mere.
En anden mulighed er at kigge på en Volvo 850 Tdi-motor...

[attachment=16468]hc9d2ffe.jpg[/attachment]

Ventildækslet passer nemlig, og oliepåfyldningen sidder midt på!


[attachment=16469]ha41546b.jpg[/attachment]

Sør´me om ikke VW har produceret det... ;)

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: verner efter 13. Januar 2014 kl: 10:53:27
det er jo det fantastiske ved VW, det er ligesom legoklodser :)
jeg har den filosofi, at VW altid kigger på hylden om de har noget der kan bruges, når de laver en ny model :)

pt. er jeg ved renovere et soltags mekanisme på en Passat med dele fra en Golf3, google siger at det os passer i bla. Corrado..

mht. motoren i en volvo 850 tdi, har den flere hk end VW's version?? måske den passer i hulet på T3  :woohoo:
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 13. Januar 2014 kl: 10:58:31
JO, Volvo 850'eren, er i virkeligheden en Audi 100/A6 motor. Nok 116 - 150 hk. I Audi hedder det 116, eller 140 hk.
Men der er MANGE ledninger og speederpedal at bygge over...

Men den passer på en SA-klokke. Bundkaret fra Volvo kan måske drille, da den også, som på T4 sidder på tværs.


bh
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: jensjakob efter 13. Januar 2014 kl: 10:59:25
Vovlo motoren fåes med 140 hk. Der er T4 ejere som hygger sig med at smide Vovlo motoren i, istedetfor 102 hk ACV motoren.

Vovlo/T4 motoren ligger også i Audi A6 2.5 TDi - så er cirklen ved at være sluttet.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 19. April 2014 kl: 21:14:05
Hej igen

Så kom solen, og værktøjet frem i indkørslen.
Det hele er samlet og gjort klar. Gearkassen er sænket, så motoren ligger bedre, generator sat på og forbundet, motorklap tilpasset, så der ikke skal laves ny bund. Ikke et øje tørt.

Første rigtige (men korte) testtur er kørt. Den trækker bare virkelig godt. Kørte lidt motorvej her til aften, og det er en helt anden og meget fin oplevelse i fht. JX, som kan lyde lidt forpint ved 100 km/t og derefter. AAB'en rumler fornøjet omme bagi, og giver mere når man vil overhale.

Topfart har jeg ikke prøvet endnu, og kommer nok ej heller til det, da 120 i en T3 er rigeligt adrenalin til mig og mit temperament. Der er jo altid sidevindsfølsomhed osv, og mine gummiophæng kunne godt trænge til lidt udskiftning.

Jeg kører p.t. på std 14" med 185R14 hjul, og det er ikke optimalt. Men det må forbedres, og derved også omdr ifht hastigheden.

God påske til alle.
Billeder kommer snart.

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 22. April 2014 kl: 19:30:03
Et lille kig op under skørterne;

[attachment=17415]hbfa3148.jpg[/attachment]


[attachment=17416]h934d8f0.jpg[/attachment]


Bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: Mort_K efter 22. April 2014 kl: 19:41:03
Er det bare mig eller ligger motoren rimelig lavt? jeg kender ihvertfald steder hvor der er fartbump jeg ikke turde at køre over med så lav en motor  :unsure:
Men ellers super fedt projekt  :cheer:  :woohoo:  Går lidt og drømmer om en doka syncro med samme motor, da jeg har læst lidt på moment og moment kurve, den har et højere moment end JX; og dens moment ligger allerede ved 1800 omd, det ville da kunne være en fordel i en syncro?
Glæder mig til at høre hvordan Km/l ser ud :)
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 22. April 2014 kl: 21:30:15
Ja, den ligger ganske lavt. Har faktisk sænket den ca 1 cm, så motorpladen kunne passe. Indtil videre er fart bump ikke noget problem. Dem er det mange af her i KBH.

Det laer til, at den kun dufter til brændstoffet. Den sluger det ihvertfald ikke. Jeg vil tro det er ca samme forbrug, som en vel-justeret JX. 12-13 km/L.

Jeg har dog måtte er kende, at én JX potte ikke klarer jobbet som lydæmper, selvom det er god lyd der kommer ud, så må der en ekstra potte på.

Flere billeder følger.

VW Madsen er jo i fuld gang med en benzin 5 cyl, med mere moment end denne, og så i en Syncro. Det bliver også spændende.

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: vw_madsen efter 22. April 2014 kl: 22:29:30
Var der ikke plads til generatoren oppe i motorrummet.?
Syntes det ser fedt
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 23. April 2014 kl: 06:31:27
Nej, den kunne ikke være der da motoren skulle løftes op. Og det ville knibe gevaldigt med pladsen, hvis den skulle sidde der pga rem-træk.
Så et gammelt Audi generator-ophæng klarede jobbet.
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: mdonau efter 07. Maj 2014 kl: 09:38:19
Citat fra: "claus" post=106387

På motorvej lider det hele af for lav gearing. Så til foråret når den et tilbage på bopælen, så skal der 215/65 - 16" på. Det burde hjælpe.


hvis du mangler nogen, jeg har 4 stk hankook optimo liggende med 5-6mm, de har ligget koldt og tørt, fejler intet: 500kr

fint projekt, men generatoren ville jeg flytte op i motorrummet.

mvh, michael
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: verner efter 07. Maj 2014 kl: 09:42:30
jeg vil nu os mene at den generator lider en hurtig død ved at sidde så lavt, den er ikke glad for vand og skidt
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: claus efter 07. Maj 2014 kl: 14:34:37
Hej

I har begge en point med generatoren, men der er ikke plads i motorrum, men mindre man skærer og regerer ligesom Mads har gjort det.
Nu vil jeg forsøge dette set up, og se hvor langt det holder. Måske tilsat noget afdækning af en slags.

@michael - så er det lige det jeg søger, men Sydslesvig er desværre lang fra KBH p.t., som om verden som bekendt bliver mindre. Eller komme du måske i nærheden af Sjælland på et tidspunkt?

bh.
-claus
Titel: Projekt VW T3½
Indlæg af: mdonau efter 07. Maj 2014 kl: 17:46:07
joo, måske kan nogen tage dem med i din retning.
Ellers er der jo snart Fyn14, hvor der sikkert er nogen muglighed for transport.