Forfatter Emne: Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.  (Læst 7785 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Dato: 19. August 2012 kl: 21:25:13 »
Man skal huske at lege, mens man kan - en dag er det for sent, midtvejskrisen presser sig på, og i næste måned kommer overarbejdspengene. Jeg har en fantasi om at have en Golf 1 cabriolet til de sommerdage, hvor det er sjovt at køre en tur med kalechen nede. En 1'er fra 82-85-stykker koster ikke alverden, og mange bedyrer, at deres er rustfri, fordi de kun har kørt sommerkørsel. Jeg er klar.

Er det en møgspand sådan en, eller hvad skal man mene? Er der særlige faldgruber, man skal undersøge, før man køber? Jeg hører gerne alle erfaringer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #1 Dato: 19. August 2012 kl: 21:34:06 »
Det er en fed retro øse men 99% af dem der påstår at lige deres G1 cabrio er rustfri har sikkert også drømmen om at duske div. Hollywood stjerner ;-)

De lider generelt af de same problemer som alle andre G1'ter + utæte kalecher som genem tiden har skabt grobund for div. svampe i sæder ect. så brug næsen med omtanke den kan give mange svar.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #2 Dato: 19. August 2012 kl: 21:40:47 »
Mine erfaringer inden for Golf'er fra de årgange er som følger;
Pas på rust, som med alt andet fra dengang. På Golferne især de bærende elementer ved og omkring bagaksel. Bunden er også set i kritisk stand.

Når vi taler om cabriolet, så vær opmærksom på indtrækket. Om det er muggent, råddent pga. en utæt kalenche. Og kalenchen skal naturligvis også være i orden, med mindre du selv ombetrække den....

Og så det helt store punkt. Er bilen skæv i karossen???? Forsøg ved prøvetur om du kan køre bag ved bilen og se om den opfører sig normalt eller om det ser ud som om karossen, enten kører mod venstre eller højre i forhold til den faktiske kørselsretning. Har selv set en sådan Golf cab.

Derudover er der de "normale" ting at holde øje med ved Golfer. Hvor meget og hvor mange har bygget til/om på den gennem tiden.
Motorerne plejer ikke at volde store problemer, men du Jarl er vist selv mand for at tjekke en VW 4cyl motor :-)

Og som med al anden bilhandel. Sund fornuft og mod til at sige nej tak og vente til en bedre og mere passende dukker op. Evt. i Tyskland, eller Sverige, hvor der sjovt nok er en hel del af disse Golfer på brugt markedet.

Selv om jeg er langt fra overgangsalderen, så tjekker jeg med jævnlige mellemrum disse biler. Har p.t. øje på en i nær-området, der ser ud til ikke at have kørt i et godt stk tid.


Håber du kan bruge det til lidt at gå ud fra.


bh.
-claus
Min første bil var en Golf II Gti (fars bil naturligvis)
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #3 Dato: 19. August 2012 kl: 22:02:57 »
jeg har også haft et par golf 1'ere. Den passer jo formdetaljer med en T3, så jeg forstår godt interessen. De er rigtig rustne, plumrådne; men i 81 og frem gik det bedre; så får du også en nyt designet instrumentbord, de brede lækre baglygter og måske en DX'er (1.8 med K-jet). Den trækker fra bunden, og går rigtig godt. Hvilken årgang kikker du på?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #4 Dato: 19. August 2012 kl: 22:55:13 »
Jeg skal se en 84'er 1,8 l 112 hk på tirsdag - angiveligt en meget sund bil, men nu må vi se. Vi har selv haft 2 G1'ere i gamle dage, og dem er jeg helt tryg ved - min interesse er mest rettet mod specifikke forhold omkring cabriolet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #5 Dato: 19. August 2012 kl: 23:10:38 »
Jeg har også haft G1 dog med tag på, en 83'er med JB 1,5 motor og 3-trins automatkasse, en løsning som vist også bruges på en del af de tidlige cabber..
En sjov lille bil med pænt kraftoverskud, dog bliver den anstrengende at høre på ved motorvejsfart i længden da den kørte i for høje omdrejninger til min smag ved 110-120 når der kun var 3 trin i gearkassen, det kunne al den lydisolering jeg smed i motorrummet og under tæpperne ikke hjælpe på.

Ruststederne på G1 er iflg. min erfaring paneler under dørene, kofangerne, skærmkanter, A stolper, underkant af ruderne, underkant af bagsmækken, ja stort set hele bilen ;-)

Jeg har nye pladedele (forskærm, bagpanel, indre+ydre bund til bagklap) samt pakninger til en pierburg 1b karburator og et JB topstykke på lager og billigt til salg hvis det sku' bli' aktuelt.. ;-)

Jeg ville gerne have en G1 igen, det er sgu sjove små biler..!

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #6 Dato: 19. August 2012 kl: 23:18:54 »
Det bedste tidspunkt at købe en cabriolet, er vist i vinterhalvåret, grundet at en bil der er bedst egnet om sommeren, ikke er så meget værd om vinteren, men det er meget værd om sommeren (lidt som at en gammel Nissan Patrol er mest værd når der er varsel om snestorm ;)  ) min svoger fik en 1991 Golf 1 Cabriolet uden afgift i bytte for hans Nissan Patrol, (Golf 1 Cabriolet blev bygget helt frem til 1993, og så tog Golf 3 Cabriolet  over efter den) min svorgers var 1,8'eren med 98 HK, men den lagde nu rimelig godt fra land alligevel ;) , og den lød oss godt :D men da han søgte afgift, var synsmanden og ham ikke helt enige om hvor meget den egentlig var værd, så den blev solgt videre.
Hmm, mon man kan putte den Turbo diesel i en Cabriolet? ;)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline fætter

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 164
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #7 Dato: 20. August 2012 kl: 07:55:45 »
Kender ikke cab da jeg "kun" har / har haft med tag på, men køb en GLI/GTI så slipper du for karburator/start problemer og så er der lige det ex overskud af kræfter der gør den rigtigt sjov og køre lige så langt på litteren som karburator modeller. (min G1 gti køre mellem 11 og 14)
Dejlig bil, Skal bare passes med tectyl :-)
Vh  Fætter
Den stolte ejer af 2 Golf 1 GTI + Ford Taunus Coupe + Ford capri + Talbot Samba Cabriolet
rallye + Datsun king cab 720 4x4
og sidst og ikke mindst T3 kassevogn 1,6 td  fra 1990 og en T3 Camper fra 1980
Nu også med en T3 bus fra 1991

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #8 Dato: 20. August 2012 kl: 08:24:58 »
Min egen erfaring med golf 1- gå uden om Pierburg karb. :-) K-Jetronic går og lyder bedre.. 8-) Og så er der selvfølgelig kalechen. Som kan være med eller uden defekt bagrude.
Selvom cab´en er lidt tungere end normal golf 1, så er den utrolig underholdende med 112hk gti maskine og 5 trins kasse.
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

gustavsen

  • Gæst
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #9 Dato: 20. August 2012 kl: 18:20:10 »
Helt enig med Uffe, har haft en GTI med K jet tronic... Det lyder, rykker og køre godt, men pas på da mk1 har problemer med tankpåfyldningsrøret ruster indvendig, og da indsp.systemet køre med meget højt tryk dør pumpe og dysser hvis der kommer rustflager i gennem systemet.. K jet tronic vill jeg fravælge skulle jeg have en igen, det er temmeligt dyrt og så kan jeg bedre lide sugelyden fra en stor karb.. Men smag og behag... Ellers gummidele som tætner kaleche mod døre, nogle af disse gummilister er lidt vanskelige og finde, men ellers er de rigtig bilige og lette og finde stumper til, og køre rigtig godt, har køre i 10 graders varme uden toppen med varmen på fuld hug, det lader sig fint gøre, og så kan familien komme med da den har helt normale bagsæder...

Jeg kan da iøvrigt tilbyde denne skulle du blive den lykkelige ejer af en mk1.:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #10 Dato: 20. August 2012 kl: 22:31:20 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #11 Dato: 20. August 2012 kl: 22:38:00 »
den ser da nydelig ud, og så er det jo lige om hjørnet  :wink:

Offline fætter

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 164
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #12 Dato: 21. August 2012 kl: 07:21:24 »
ser da fin ud
Vh  Fætter
Den stolte ejer af 2 Golf 1 GTI + Ford Taunus Coupe + Ford capri + Talbot Samba Cabriolet
rallye + Datsun king cab 720 4x4
og sidst og ikke mindst T3 kassevogn 1,6 td  fra 1990 og en T3 Camper fra 1980
Nu også med en T3 bus fra 1991

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #13 Dato: 21. August 2012 kl: 07:47:55 »
Hvid har den fordel, på billeder, at rust er svær at skjule.
Umiddelbart synes jeg den ser fin ud, men sørg for at tjekke bunden og (hvis du kan komme til det) skærmene under plast-delene.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Golf 1 Cabriolet - erfaringer søges.
« Svar #14 Dato: 21. August 2012 kl: 09:05:05 »
Nydansk på Wiki ...

Kaufberatung Golf 1 Cabriolet:
http://www.golfcabrio.de/index.php?id=24

Wiki:
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_Cabriolet

Forum:
http://www.golfcabrio.de/

Velkommen i klubben, jeg smutter gerne forbi med cabbiboblen ;) når der skal spises en is ved boden :)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963