Forfatter Emne: Projekt VW T3½  (Læst 9957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Projekt VW T3½
« Svar #15 Dato: 07. December 2013 kl: 11:17:18 »
Lækkert motorbyt...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Projekt VW T3½
« Svar #16 Dato: 07. December 2013 kl: 11:17:55 »
Lækkert motorbyt... 8-)
Men et lille tip, pas på med haveslangen på vacumrøret, den kan sagtens suge den flad og så er bremsen meget hård.. Har set det ske..
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #17 Dato: 07. December 2013 kl: 13:00:06 »
Hvordan har du lavet smøring, er der andet bundkar og oliepumpe.
Og kan den 2,4 motor klare sig lige så godt som R4 og JR motorerne ved at få undersiden vendt opad ?

Jeg kan i hvert fald se, at en del servicearbejde på motoren er noget nemmere end når den sidder i en T4, og der vil nok ikke være så meget svineri når der skiftes olie, med filteret nedad.
Udstødning, kunne du forme noget JX lignende noget ?

Det ser rigtig godt ud, men pladsen er også udnyttet.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #18 Dato: 07. December 2013 kl: 18:29:25 »
Hej Alle.

Jeg skal forsøge at besvare alt hvad jeg kan.
Mht. smøring, så anser jeg det ikke som noget problem, da samme blok og til dels topstykke osv. også bruges i den vinkel i Audi bilerne.
Bundkarret og sugesnabel er direkte fra Audi 100.

Udstødningen er en blanding af Audi 100, Biltema og JX. Forrøret er Audi og derfra JX potten det ligger på langs under bunden af bilen og derefter nogle 90 graders rørbøjninger og et langt rør efterfulgt af en rørbøjning ud til siden foran baghjulet. Lidt á la de gode LT'ere. Lyder RIGTIG GODT!!!

Mht. haveslangen er jeg klar over, men jeg havde ikke lige andet på hånden, da vacuumslangerne er af hånd plast og umedgørlige.

Indtil videre er det kun blevet til en køretur... MEN i forhold til JX'en er der et væsentligt bedre bundtræk fra starten af, ikke først ved ca 2300 omdr. Derefter bliver trækket bare ved, indtil næste gear lægges ind, og det igen, dejligt, starter forfra med bundtræk. Det bliver man ikke træt af!
Jeg har ikke været på motorvej endnu, men regner ikke med at tophastigheden er meget højere, da gearingen bestemmer temmelig meget. Den vil nok ikke hive efter vejret ligesom JX til tider gør. Mere herom senere...

bh
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt VW T3½
« Svar #19 Dato: 07. December 2013 kl: 20:14:12 »
hvor er det bare et fedt projekt :)

er spændt på hvordan forbrug og præstationer ser ud :)

jeg kan se at du bruger en del audi100 dele. er det fra 2,4d ??

en hurtig google siger at audi 100 også fandtes som 2,4d
http://da.wikipedia.org/wiki/Audi_100_C3

er det er model der er/var udbredt i DK? og vil den så være en oplagt donor til et lignende projekt??
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #20 Dato: 07. December 2013 kl: 20:56:53 »
Passat fra -85-88 findes som en 5-cyl. benzin og diesel, også med turbo.
Måske er det der der skal søges, hvis der mangles ting til ombygning,  jeg kan ikke lade være med at få den tanke, om den 5-cyl. dieselmotor uden turbo fra Audi 100 fra -78-83 vil passe direkte i T3-eren, d.v.s. klokke, højgearaksel passer, og jX-kobling monteres.

Bare en tanke ! Men måske også en mulighed.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #21 Dato: 07. December 2013 kl: 21:27:04 »
Alle Audi's 5 cylle motorer, deres V6 og V8'er skulle vist bruge samme bolt mønster til gearkassen, og nogle porsche motorer skulle vist også kunne bruges:
http://www.vwkd.co.uk/bb/viewtopic.php?p=23525&sid=178977fa9f8732eec1f5adc6fd34596a


@Claus: Kan vi ikke få lov til at se indkøbslisten på ting som motor ophæng, klokke og hvad du ellers har brugt til ombygningen? :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Projekt VW T3½
« Svar #22 Dato: 07. December 2013 kl: 22:20:54 »
Hej , det ser rigtig godt ud , sådan en 5 benet motor har en super motorgang , hvis nogen har lyst til et projekt med benzin motor , har jeg 2 Audi 100 tilsalg , begge to 5 cyl. en 2,3 136 hk og en 2,0 115 hk  , de køre rigtig godt  km. 215000 . Benzin giver også en lavere vægafgift , det er nærmest halv pris af diesel .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #23 Dato: 08. December 2013 kl: 11:12:59 »
En liste over indkøb kunne være spændende at se.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #24 Dato: 08. December 2013 kl: 12:38:15 »
Jeg har brugt motor fra T4 2,4D. Derudover dele fra Audi 100 5cyl benzin, (bundkar, oilesnabel, motorophæng mv)...

En Audi 100 2,4 er yderst sjælden i DK og også i Tyskland. Dog en den 5 cyl diesel på 2L mere udbredt. Den har vist ca 70hk. Samme motorer med og uden turbo fandtes i Passaterne fra 83 - 88, men disse er endnu mere sjældne, da de hurtigt rustede op.
Men disse Audi 5 cyl diesel motorer ville endne sig særdeles godt, da der ikke skal nye dele på. Den skal "bare" monteres på den rigtige klokke. Jeg er ret sikker på, at de ikke passer på en JX klokke, uanset årgang. JX klokken er for lille, og hældningen på motor og gearkasse vil ikke passe heller.

Så med en SA-klokke, kan alle Audi motorer passes på, hvis motoren ellers passer i T3 hullet. Så V6 er muligvis næste projekt.... Men det bliver sikkert uden dansk afgift og med tysk TÜV.

Jeg skal forsøge at lave en komplet liste. Jeg har dog haft mange af tingene på forhånd, da min kære Far altid har haft Audier helt tilbage fra 68 og frem, og derved også har hugget adskillige Audier op. Deriblandt mange Type 43.

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #25 Dato: 08. December 2013 kl: 12:41:45 »
Mens jeg har det i tankerne, så kan jeg anbefale at gøre brug af en 4 trins gearkasse, eller en kort 5 trins, da det har været den hel store udfording i forhold til pladsen i længen. Så måske skal jeg have fat i en 4 trins.

1. gearet i 3H kasse, er stort set ubrugeligt nu, da den rask væk og med glæde gerne sætter i gang i 2. og 3. gear uden antræk til, at gå i stå.



bh.
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #26 Dato: 31. December 2013 kl: 12:54:18 »
Er der sket mere? Er den synet?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #27 Dato: 31. December 2013 kl: 13:46:56 »
Ja, lidt er der da.

Selve vogne holder syn i ca et år på papiret, så jeg har ikke travlt med, at syne den mht motoren.

Jeg har kørt den i vinterhi ca 30 km fra værksted ved egen kraft. Den kører rigtig godt!
Larmer meget, da jeg ikke har fået lavet ny motorklap. Helt fantastisk på landeveje, og god lyd fra udstødning.
På motorvej lider det hele af for lav gearing. Så til foråret når den et tilbage på bopælen, så skal der 215/65 - 16" på. Det burde hjælpe.

Jeg mangler derudiver kun af lave et generator ophæng og skifte ventildækslet til et fra en Volvo 850 Tdi.
Så er den mere eller mindre klar til sommerens udskejelser.

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #28 Dato: 31. December 2013 kl: 13:55:57 »
Har du på forhånd spurgt din synsmand om du kan få den synet?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #29 Dato: 31. December 2013 kl: 14:24:00 »
Jeg kobler mig lige på denne tråd.
Interessant projekt.
Er blevet anbefalet at overveje denne retning som evt. alternertiv til evt. 1,9 tdi løsning med 90hk.

@ Claus. Nu har du prøvet denne udgave lidt, hvad er dine vurderinger i forhold til følgende kriterier:
Syncro, dvs 5 gear og heraf også lav gearing. Hun har tidligere kørt med AAZ og lige nu overvejer vi en 90hk 1,9tdi.
Hun kører med 215/75R15 dæk.

Ønsket er:
Lidt højere topfart, især uden at hun larmer.
Reduceret larm generelt.
Hun vejer stort set altid et sted mellem 2,2 og 2,5tons og har en stor tagbagagaboks over førehuset. D.v.s. at der er brug for mere kraft end f.eks. en jx'er og en aaz'er
Og så skal motoren gerne være en udbredt model, som i nødstilfælde kan skaffes de fleste steder i verden.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk