Forfatter Emne: Projekt VW T3½  (Læst 9948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #30 Dato: 31. December 2013 kl: 16:14:46 »
@"Mary"
Topfart er generelt svært i T3erne. Så skal man nok over i en benzin 5 cyl eller flere cyl.
Med en vægt på 2t og derover vil en 5 cyl diesel være et rigtig godt alternativ. Den er stærk og også meget udbredt. Jeg kender ikke det store til 1,9 Tdi, kun fra Passat og Golf, hvor det vist nok er tæt ved en evighedsmaskine, hvis den bliver serviceret. Min erfaring og vien omkring turbo motorer i T3 er; at det ikke bliver optimalt, men mindre der monteres alverdens hjælp til køling til motor og kold luft til turboen.

Jeg har selv en T4 2,4D som hverdags kassevogn, da den bare kører, kører og kører... og er nem at vedligeholde.
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #31 Dato: 31. December 2013 kl: 16:17:40 »
@ Holger.
Nej, det har jeg faktisk ikke.
Jeg ser det ikke som det store problem, da alt jo er originale VAG dele og jeg ikke er gået i nærheden af 20% over i fht. effektforøgning.

Min synsmand/mænd er også nogle søde og rimelige mennesker.

Kører din T3½ stadig?
Endnu engang tak for alle rådene. Jeg endte med at få drejet svinghjulet ned med 6 mm, så passede det hele.
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #32 Dato: 31. December 2013 kl: 16:57:19 »
Citat fra: "claus" post=106397
@ Holger.
Nej, det har jeg faktisk ikke.
Jeg ser det ikke som det store problem, da alt jo er originale VAG dele og jeg ikke er gået i nærheden af 20% over i fht. effektforøgning.

Min synsmand/mænd er også nogle søde og rimelige mennesker.

Kører din T3½ stadig?
Endnu engang tak for alle rådene. Jeg endte med at få drejet svinghjulet ned med 6 mm, så passede det hele.


Ja den kører for så vidt men er afmeldt for tiden. Det er jo en mandskabsvogn, så den koster ca. 13000,- i vægtafgift pr. år.

Hvor måtte du dreje af og hvor gik den imod?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #33 Dato: 01. Januar 2014 kl: 13:15:51 »
Hele svinghjulet blev drejet ned ca 6 mm. Når gearkasse og motor var samlet kunne motoren ikke dreje rundt. Det har højst sandsynligt været rundingen af koblingen der har stødt på godset, hvori udrykkerarmen er monteret i koblingshuset.
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #34 Dato: 13. Januar 2014 kl: 10:28:08 »
Lidt nørklerier bliver det dog til i vinter-perioden.

På VW T4 motoren sidder der et langt oliepåfyldningsrør, der er tæt på at komme i vejen i T3 motorrummet (se evt. billede: 06 Dec 2013 18:58), og som også stikker langt op i vejret.
En mulighed er at skære det af og lime sammen igen, så det ikke er så langt mere.
En anden mulighed er at kigge på en Volvo 850 Tdi-motor...

[attachment=16468]hc9d2ffe.jpg[/attachment]

Ventildækslet passer nemlig, og oliepåfyldningen sidder midt på!


[attachment=16469]ha41546b.jpg[/attachment]

Sør´me om ikke VW har produceret det... ;)

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt VW T3½
« Svar #35 Dato: 13. Januar 2014 kl: 10:53:27 »
det er jo det fantastiske ved VW, det er ligesom legoklodser :)
jeg har den filosofi, at VW altid kigger på hylden om de har noget der kan bruges, når de laver en ny model :)

pt. er jeg ved renovere et soltags mekanisme på en Passat med dele fra en Golf3, google siger at det os passer i bla. Corrado..

mht. motoren i en volvo 850 tdi, har den flere hk end VW's version?? måske den passer i hulet på T3  :woohoo:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #36 Dato: 13. Januar 2014 kl: 10:58:31 »
JO, Volvo 850'eren, er i virkeligheden en Audi 100/A6 motor. Nok 116 - 150 hk. I Audi hedder det 116, eller 140 hk.
Men der er MANGE ledninger og speederpedal at bygge over...

Men den passer på en SA-klokke. Bundkaret fra Volvo kan måske drille, da den også, som på T4 sidder på tværs.


bh
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #37 Dato: 13. Januar 2014 kl: 10:59:25 »
Vovlo motoren fåes med 140 hk. Der er T4 ejere som hygger sig med at smide Vovlo motoren i, istedetfor 102 hk ACV motoren.

Vovlo/T4 motoren ligger også i Audi A6 2.5 TDi - så er cirklen ved at være sluttet.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #38 Dato: 19. April 2014 kl: 21:14:05 »
Hej igen

Så kom solen, og værktøjet frem i indkørslen.
Det hele er samlet og gjort klar. Gearkassen er sænket, så motoren ligger bedre, generator sat på og forbundet, motorklap tilpasset, så der ikke skal laves ny bund. Ikke et øje tørt.

Første rigtige (men korte) testtur er kørt. Den trækker bare virkelig godt. Kørte lidt motorvej her til aften, og det er en helt anden og meget fin oplevelse i fht. JX, som kan lyde lidt forpint ved 100 km/t og derefter. AAB'en rumler fornøjet omme bagi, og giver mere når man vil overhale.

Topfart har jeg ikke prøvet endnu, og kommer nok ej heller til det, da 120 i en T3 er rigeligt adrenalin til mig og mit temperament. Der er jo altid sidevindsfølsomhed osv, og mine gummiophæng kunne godt trænge til lidt udskiftning.

Jeg kører p.t. på std 14" med 185R14 hjul, og det er ikke optimalt. Men det må forbedres, og derved også omdr ifht hastigheden.

God påske til alle.
Billeder kommer snart.

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #39 Dato: 22. April 2014 kl: 19:30:03 »
Et lille kig op under skørterne;

[attachment=17415]hbfa3148.jpg[/attachment]


[attachment=17416]h934d8f0.jpg[/attachment]


Bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #40 Dato: 22. April 2014 kl: 19:41:03 »
Er det bare mig eller ligger motoren rimelig lavt? jeg kender ihvertfald steder hvor der er fartbump jeg ikke turde at køre over med så lav en motor  :unsure:
Men ellers super fedt projekt  :cheer:  :woohoo:  Går lidt og drømmer om en doka syncro med samme motor, da jeg har læst lidt på moment og moment kurve, den har et højere moment end JX; og dens moment ligger allerede ved 1800 omd, det ville da kunne være en fordel i en syncro?
Glæder mig til at høre hvordan Km/l ser ud :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #41 Dato: 22. April 2014 kl: 21:30:15 »
Ja, den ligger ganske lavt. Har faktisk sænket den ca 1 cm, så motorpladen kunne passe. Indtil videre er fart bump ikke noget problem. Dem er det mange af her i KBH.

Det laer til, at den kun dufter til brændstoffet. Den sluger det ihvertfald ikke. Jeg vil tro det er ca samme forbrug, som en vel-justeret JX. 12-13 km/L.

Jeg har dog måtte er kende, at én JX potte ikke klarer jobbet som lydæmper, selvom det er god lyd der kommer ud, så må der en ekstra potte på.

Flere billeder følger.

VW Madsen er jo i fuld gang med en benzin 5 cyl, med mere moment end denne, og så i en Syncro. Det bliver også spændende.

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Projekt VW T3½
« Svar #42 Dato: 22. April 2014 kl: 22:29:30 »
Var der ikke plads til generatoren oppe i motorrummet.?
Syntes det ser fedt
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #43 Dato: 23. April 2014 kl: 06:31:27 »
Nej, den kunne ikke være der da motoren skulle løftes op. Og det ville knibe gevaldigt med pladsen, hvis den skulle sidde der pga rem-træk.
Så et gammelt Audi generator-ophæng klarede jobbet.
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Projekt VW T3½
« Svar #44 Dato: 07. Maj 2014 kl: 09:38:19 »
Citat fra: "claus" post=106387

På motorvej lider det hele af for lav gearing. Så til foråret når den et tilbage på bopælen, så skal der 215/65 - 16" på. Det burde hjælpe.


hvis du mangler nogen, jeg har 4 stk hankook optimo liggende med 5-6mm, de har ligget koldt og tørt, fejler intet: 500kr

fint projekt, men generatoren ville jeg flytte op i motorrummet.

mvh, michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.