Forfatter Emne: Vandfri køling?  (Læst 2239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Vandfri køling?
« Dato: 23. Januar 2014 kl: 21:36:09 »
Hej

Jeg har i noget tid spekuleret over dette produkt
http://www.evanscoolants.dk/dk/products/Autocool180/43

Umiddelbart synes det jo, som noget der kunne gøre underværker i en JX eksempelvis.
Jeg har dog læst nogle engelske fora (engelske biler :sick: ), hvor der udtrykkes bekymring for det. Bl.a. skulle det være brandfarligt, hvis det antændes.
Skulle heller ikke være godt ved et kølesystem med dårlig gennemstrømning, men det er vand jo for så vidt heller ikke...

Så er der prisen. Den oplyses ikke direkte på hjemmesiden, men der linkes til au2parts bl.a. Men det ligger klart i den dyre ende efter hvad jeg har læst mig frem til.
Men hvis det forhindrer toppakningsbrud og stemelbrud, så kan det måske opvejes..

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Vandfri køling?
« Svar #1 Dato: 24. Januar 2014 kl: 02:22:04 »
Lyder sgu lidt fake synes jeg.
Deres beskrivelse af vidundermidlet er:

Citat fra: evanscoolants.dk

Reducere tryk
Evans Waterless Coolants skaber meget lavt fordampningstryk, hvilket reducerer slid på kølersystemet komponenter i motoren.
 
Forhindrer korrosion
Evans Waterless Coolants indeholder ingen ilt, hvilket effektivt eliminerer korrosion.
 
Forbedrer HK
Evans Waterless Coolants eliminerer før-tænding og detonation som bliver skabt af overophedning disse egenskaber forbedrer forbrænding og giver motoren flere kræfter.
 
Stopper korrosion
Evans Waterless Coolants forhindrer kavitation og forhindrer korrosion på kølerpumper og cylinderforing
 
Frostbeskyttelse
Evans Waterless Coolants har et frysepunkt på under -40°C
 
Ugiftig
Evans Waterless Coolants er blevet bevist til at være ugiftigt.  Andre standard kølervæske er giftigt og er kendt for at forgifte kæledyr



1. Reducere tryk: et kølessytem køre altid med et konstantryk, nærmest uanset hvad du hælder på, og det med lavt fordampningtryk, det er noget pis at sige, da fordampningstrykket på vand stiger når der kommer tryk på, vil det så sige at det stads her i virkeligheden fordamper ved lavere tryk end vand? Vand med et tryk på 0,8 bars kogepunkt ligger på ca. 106 grader C.

2: Forhindre korosion: Det gør almindelig kølervæske også, på teknisk skole i Thisted køre de altid med lidt kølervæske i systemet, for at forhindre korosion i motoren, og nogle af de motorer der står der, har stået i stativ i mange år, og de fleste har oss levet et helt liv i en bil før de kom i stativ. så der tror jeg bare det er et pr stunt. Og det med det stopper, Skolen havde nogle motorer der var begyndt at korrodere fordi der ikke var kølervæske i systemet, efter de puttede helt almindeligt kølervæske i, holdt korrosionen straks op.

3. Frysepunkt på -40 grader: Det har en almindeligt 50/50 blanding vand/kølervæske også (mere kølervæske end det, så falder frysepunktet igen).

4. Ugiftigt: Det er sgu oss dumt at lade kølervæske stå så dyr kan drikke af det, det skal opbevares i godkendte dunke, og indleveres så det kan miljøbehandles.

5. Kogepunkt over 180 Grader: en motor har alligevel ikke godt af at køre med så høje temperature, så jeg ser det som unødvendigt med så høj et kogepunkt...

Så personligt er jeg lidt skeptisk i forhold til det der, hørte lidt om det på et tidspunkt, og var oss lidt intraseret, men så kom jeg på teknisk skole og lærte lidt om hvordan kølesystemet fungere, (det var også noget af det jeg kom op til, til grundforløbsprøven, hvor jeg fik 10 :D ) Så derfor er jeg lidt skeptisk overfor det der.

Med hensyn til det med en varmeplaget JX'er: Så et afsnit at Wheeler Dealers på Discovery, hvor de lavede en Triumph Stang op.
Den bil er kendt for at have varmeproblemer, de fiksede det ved at de fik fat i en ny, special lavet køler, som var bygget til at kunne lede varmen væk, så jeg ville sige at måske det at finde og tilpasse en køler med en lagt bedre køler evne en den originale, ville være en god løsning til en T3? Lidt som det med Jønne ukendt vist har montert en ekstra køler på en JX'er, folk har set lidt skeptisk til det, men enten så har Jønne ikke ville fortælle os om det hvis han har haft varmeproblemer, eller også har han ingen haft  :)

Men det ville da være fantastisk hvis nogen havde opfundet et midundermiddel der ville kunne få bugt med Jx'erens varmeproblemer, men jeg har altså lidt min tvivl på det der ;)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Vandfri køling?
« Svar #2 Dato: 24. Januar 2014 kl: 18:20:50 »
Det har været afprøvet i en udsendelse over Discovery.  Bilen stod længe og gik tomgang, motoren var gennemvarm og han fjernede kølerdækslet uden der kom så meget som en dråbe ud.
Selvsagt konstruerer man ikke et nyt produkt uden, at skele til den almindelige vandbaserede kølervæske, så naturligvis tilstræber man smørende og korrosionshæmmende egenskaber. Alt andet ville da være totalt gak ?

Det kunne være interessant at få nogle data fra Teknologisk Institut.  Gerne sammenholdt med almindelig glukolbaseret kølervæske.

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Vandfri køling?
« Svar #3 Dato: 31. Januar 2014 kl: 10:47:32 »
fandt i ud af om dette var et godt alternativ til almindelig gluckol væske eller?

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Vandfri køling?
« Svar #4 Dato: 31. Januar 2014 kl: 10:50:14 »
Ikke endnu.
Min camper skal først ud af vinter garagen...

Jeg har sendt dig en PM, ang din vogn.


mvh
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Vandfri køling?
« Svar #5 Dato: 31. Januar 2014 kl: 10:53:21 »
skulle gerne have svaret?!