Forfatter Emne: T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper  (Læst 4533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jordbær

  • Gæst
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Dato: 31. Maj 2013 kl: 11:43:30 »
Hej T3'ere

(er ny herinde, men jeg takker på forhånd for et par gode tips jeg tænker I ka' hjælpe med)

Jeg har købt Thomas' gamle camper og er ved at klargøre den til en Ruslandstur. Det jo en ældre bil, så der bliver ved at komme ting på listen. Hvis I har tips og triks så byd ind, men vent ik' længe, da jeg gerne sku' køre ud af DK den 9ende juni... Vi kører min kæreste og jeg og vores datter på snart 5 måender.

Nu bliver I lige en del af brainstormningsprocessen. Jeg skriver lige en del af mine tanker omkring nogle af de sidste problemer. Det bliver lidt langt og håber jeg poster det rigtige sted...

Problemer som mangler fiksning

1. Kølerrør mellem vandpumpe og thermostathus
er tæret og smider vand ud her. Den bruger så meget vand at jeg ik' har vand i min ekstra ekspantionsbeholder. Måske er den os' utæt andre steder. Tænker at få skiftet røret og så trykprøve systemet? Gi'r det mening? Nogen som har dette rør? Den bruger ik' olie og der er ik' vand i olien.

2. Ventildæksel og pakning
Der er tæret hul på det ene dæksel og det ska' jeg os' ha fat i. Anyone?

3. Motorjustering
Den går lidt ujævt i tomgang. Min makker som ka' lidt af hvert med biler siger at der er ngt. galt med den styring, men det er ik' ngt han ka' vil røre ved da han siger at der ska' computer sættes til. Den trækker godt, men motorer "vrikker/mosler" når den står i tomgang. Ligger ik' pænt og roligt...

4. Bensinfyr
Bensinfyret som sad på er dødsdømt. Motor og modstande brændt af. Tiden er nu så fremskyndet at jeg tænker vi kører uden. Det er jo sommer. Og så vil vi lade bilen stå i tomgang et par timer, hvis vi sku komme i højden for at holde varmen for den bette. Men hvis der er nogle som har det fede bensinfyr til at ligge så fyr løs. (havde os' overvejet at ta' en 1 KW generator med, men pladsen er ved at være brugt...)

5. Køleskab - gas utæt
Gassystemet er trykprøvet og tæt - bortset fra køleskabet. Vi prøvede at tænede det og det begyndte at køre. Men der var en utæthed på det ved gastesten. Så det tør jeg ik' bruge med min kæreste og barn i bilen. Jeg ved heller ik' hva' det er for gasflasker de har i Rusland, så måske er det slet ik' til at få makket sammen? Men tænker at gøre som man gjorde i før det "fine udstyr" og bruge lidt køle-elementer og så køre på 230 volt og 12 volt når det er muligt. Vi behøver ik' ha' køling hele tiden. Det ville selvfølgelig være rart at ha muligheden.

6. Hvilken flaske passer i min brønd?
Der sidder en alm PB-gasregulator i bilen. Men brønden, den er lidt smallere. Det eneste jeg har ku vå i var en snollet blå flaske med et par kg i. Men den flyder jo ik' meget i den store brønd. Nogen som ved hva' der ska' i? Og vigtigere - ska' jeg ha en anden - måske tysk- regulator i for at ku få gas i rusland? Vi har tænkt at ta' os 3 uger om at køre til Rusland, for vores visum gi'r os' først indrejse 30. juni. Så vi får tid i europa inden.

7 Org. vandtank
Der ligger en 12 liters vandtank fra biltema. Tænker at købe en ekstra og så flaskevand for resten. Men nogle som har en org. tank til salg?

8 Reservedele / værktøj
Nu er jeg jo ny i T3eren. Så hvis der er nogle som har ting de ville ta' med til Rusland, så fyr løs. Men plads er stadig en faktor. Jeg ka jo ik' har en ekstra bil med i stumper ;)
Jeg har umiddelbart. Lækkert topnøglesæt, gaffelnøgler, tænger, gaffa, snor, ståltråd, ledning, sikringer, muffer, benzinpumpe, kul til generator, 20 liters jerrycan, Bentleys bibel, 230 volts varmeblæser, forlængerledning, startkabler, snekæder, slæbetov og sikker mere. Men brain lidt løs, hvis der er svagheder som jeg burde ha' ekstra stumper med til at fikse / fikse med.

Bemærk. Jeg tænker at det er en kombi af at køre i gammel bil og komme hele vejen (frem og tilbage). Så derfor ska' omkostningerne jo holdes nede, for ellers har vi sket ik' råd til at ta' på sådan et eventyr. Det er dyrt at være fattig, men det må ik' dræbe eventyrene... Vi tænker at være 3 måneder i Rusland. Når vi kører derfra har vi et knap et par måneder før vi ska vende tilbage til DK for så at flyve til Grønland hvor vi bor...

[attachment=14596]t3jordbr.JPG[/attachment]

Hjerterne er ved at blive pillet af. Blev gift i sidste weekend... og så sætter jeg stålfælge på med varevognsdæk.

Håber i fik nødt en kop kaffe mens i læste mit indlæg igennem...

Venligst
Jordbær / david
(fra thy, sidder i støvring, men bor på grønland...)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #1 Dato: 31. Maj 2013 kl: 12:26:57 »
Velkommen herinde, hjælpen som I skal bruge finder I helt sikkert her, både når I er hjemme og når I er kommet afsted.

Pkt. 1, Vandrøret skal skiftes, at spare på dette punkt vil ødelægge jeres tur. VW-shoppen har et i rustfri til 1000,-
jeg har et nyt i alm jern til 400,- men du skal køre efter det.

Pkt. 2, Skift begge dæksler og bøjlerne som holder dem. Det er billigt, hhv. 125,- og 35,- pr stk. hos VW-shoppen.
husk nye pakninger til sølle 11,- stk og tag et par ekstra med.

Generelt : spar IKKE på motordele og andre dele som du er det mindste i tvivl om, før sådan en tur,
at spare småbeløb på f.eks. køledele, kan koste jer bilen hvis I i værste tilfælde må efterlade den,
fordi det vil være for dyrt at få den hjem, det er jo ikke alle steder man kan få lavet en WBX.

Andre herinde kan sikkert råde til hvilke dele der bør tages ekstra med af.

Pkt. 8, Tjek hvilke 230 v. stik de bruger der hvor I skal hen. Stikkene er meget forskellige rundt om i verden,
et adapter-sæt kan købes billigt i bl.a. campingcentre.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #2 Dato: 31. Maj 2013 kl: 16:02:23 »
Jeg ville, inden en tur til Rusland i flere måneder tænke følgende:

Inden afgang:
Stort service på motor - tændrør, olie/luft/brændstoffiltre, alle kileremme, check/skift tændkabler, trykprøv kølesystem grundigt (natten over), skift tvivlsomme kølerør/slanger.
På lift med bilen - check  hjullejer/bærekugler/styrekugler, stort bremseservice (adskille/rense/skifte/justete), skift bremsevæske.

Skift så meget tvivlsomt inden afgang - også viskere og forlygtepærer, så I ikke står i mørket i regnvejr og skal mekke med det, der kan være besværligt.

Reservedele købes lettest hos vw-shoppen.dk hvor Hinze er til rådighed med vejledning.

Medbring udover det nævnte også rød kølervæskekoncentrat, ekstra olie, skruetrækkere, knæk-køleposer til den forstuvede ankel (fås i outdoor-butikker), gaffa, førstehjælpskasse, pulverslukker, håndrensservietter, køreslik af kendt dansk kvalitet...

Der er helt sikkert mere at huske... ;-)

God tur og husk ekstra memorycards til kameraet...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #3 Dato: 31. Maj 2013 kl: 21:20:04 »
Gammel dansk
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #4 Dato: 31. Maj 2013 kl: 21:50:11 »
Velkommen til. Og held og lykke med turen.

Vi tog selv en tur på et par år med 3 børn i bilen. Og har et par erfaringer eller 3 at dele ud af. I kan kigge på www.dennisbager.dk  for inspiration m.m.

Køleskab
Vi startede ud uden køleskab og troede ligesom jer at man godt kan undvære. Tro mig, det kan man ikke…. Få hellere fat i et andet brugt gas køleskab eller køb et kompressorkøleskab (koster dog ca. 5.000kr plus 2-3.000kr i marinebatteri og 2 kreds strømsystem). Det er muligt med køleelmenter og at købe is i spandevis undervejs, men for 3 måneder, så løber det op i det lange løb.

Drikkevand
Flaskevand løber op i længden (og kan sagtens være forfalsket, dvs. urent vand). Du kan købe en 80L vandtank (koster ca. 1.200kr plus montering) til at have under bilen og så indbygge et keramisk filter til at lave drikkevand. I Mary har vi 80L vand plus et keramisk drypfilter. Det koster ca. 500kr og kan lave ca. 50.000L vand om til rent drikkevand. Vi boede 5 personer i Mary i over 750 dage og vi løb aldrig tør for drikkevand fra drypfilteret og vi købte aldrig flaskevand (kun i få tilfælde, men det var for at få fat i flasken). Vi kunne klare os ca. 4-5 dage uden at fylde vand på systemet.

Værktøj og reservedele
Det lyder til at du har værktøjet med. Vi havde alt værktøjet i en lille taske, så fylder det ikke meget. Husk at Gaffatape, ståltråd og spændebånd er løsningen på stort set alt for at man kan ”humpe” til nærmeste baggårdsværksted. Og her kan de så hjælpe dig videre. Tro mig, stort set alle mekanikere kan ordne det meste på en T3’er med dens simple teknik. Husk på at mange reservedele laves ved forskellige fabrikker, som laver dele til mange bilmærker. F.eks. har vi en stump til starteren, som er fra en Ford. Det blev bygget ind i Peru og holder stadigvæk.

Anskaf gerne en kompressor og et reperationssæt til en nødreperation af et punkteret dæk. Det brugte vi meget, især kompressoren.

Egentlig så foregår de fleste reparationer i ”ulande” ved at man i samarbejde med mekanikeren skiller dimsen ad og konstaterer hvad der er galt og hvad der skal skiftes. Herefter går turen så ned til gaden med reservedelsbutikker og man finder en stump  der passer (eller næsten passer så man kan komme videre). Vi oplevede lun en gang ikke at ikke kunne få reservedele. Nogen gange var vi dog ret desperate. Husk på at du altid kan tage en flyver hjem efter en reservedel, hvis det virkelig kniber. Ja, det lyder dyrt, men er altså en god sikkerhed at holde i baghovedet (og retrubilletterne er egentlig ikke så dyre hvis man er lidt fleksibel).

Husk også på at værkstedslønningerne er væsentlig lavere i Rusland og i den tidligere østblok. Så spørgsmålet er om du evt. skulle humpe derover og så få lavet det helt store service på bilen derover og nyd dagene medens det står på. Bl.a. skulle der være et par gode og billige værksteder i Riga, som det skulle kunne betale sig at køre til, helt fra DK.

Ang. værkstedsbesøg, så lærte vi i Sydamerika følgende: Lås altid alle døre m.m. og vær konstant med på værkstedet og hold øje med at der ikke ”forsvinder noget” fra bilen. Det er desværre nødvendigt.

En helt anden ting. Inden i tager af sted, så bliver i også nødt til at tænke de værst tænkelige situationer igennem og forbered det værste. Dvs. få skrevet testamente. Få klare aftaler med familien om hvem, der tager sig af den lille, i tilfælde af at i to voksne ikke kommer hjem. Samt overvej hvor værdifuld bilen er hvis i møder Mr. Badguy med en skarpladt AK47. Så kan det være bedst bare at give nøglerne og være glad for at få lov til at gå væk i underbukser. Ja, det lyder barskt og i får forhåbentlig ikke brug for det, men overvej det alligevel. Vi har bl.a. prøvet pludselig at blive omringet af 3 mænd med maskingeværer, en aften langt langt ude i bjergene i Sydamerika. Og så er der slet ikke tid til at tænke. Heldigvis var det politiet.

Husk i øvrigt billeder af familie, hus og kæledyr m.m. Det er altid godt at vise alle de glade fremmede man møder. Tag evt. også noget gammelt legetøj med, som i kan forære væk. F.eks. var barbiedukker guld værd blandt indianerne i Sydamerika. Og hvis bilen er proppet med en kasse gaver eller to, så bliver der bedre plads til souveniers .

Til sidst. Behold jeres hjerter på bilen, det vil give anledning til mange gode samtaler, som sikkert kan blive starten på nye eventyr hvor end i er.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #5 Dato: 01. Juni 2013 kl: 00:45:17 »
Hej lige lidt om motor just . det er en indsprøjtningsdysse der ikke virker ordentligt , det er derfor den står og ruller , det er ret nemt at skifte dem , så går den som en drøm igen , husk også spændebånd og lidt forskellige kølerslanger , så kan man altid lappe lidt sammen , god tur , hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #6 Dato: 01. Juni 2013 kl: 01:47:05 »
Og når det nu er så lang en tur: Hvis i kører via Polen er der også masser af muligheder for, at få repareret. Der kører en del T3 rundt endnu, og de kan skaffe stumper - MEN! Pas på værdier som digitalkamera etc. Polakkerne er lavtlønnede og derfor er priserne også derefter. Nogle ting fremstilles uoriginalt i Polen som f.eks. udstødninger m.m.

Jeg ville nok vælge, at have en ekstra generator, kileremme og en ekstra vandpumpe med. Tændrør, tændkabler, fordelerdæksel og rotor, samt et udvalg af diverse pærer og sikringer.
Du vil ikke blive glad for, at holde uden for lands lov og ret med en vandpumpe, hvor vandet fosser ud - og sløret er så stort, at remmen vrides af på nul komma nul tid.

Rigtig god tur. Tag masser af billeder undervejs, og hyg jer....    :lol:

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #7 Dato: 01. Juni 2013 kl: 08:03:18 »
Brainstorm on:

Hvis du lige har købt din T3, og der er så mange ting der skal klares,
så er knap 10 dage kort tid. Særlig hvis du vil finde billige løsninger.

Jeg synes også det er alt for farligt at køre til rusland, og 3 måneder
er lang tid til at akkumulere muligheder for at støde ind i "uheld".

Der er jo en grund til at der var så mange film af det meteornedslag,
og andre begivenheder.

http://www.computerworld.dk/art/224510/derfor-optager-russiske-bilister-saa-mange-sindssyge-ting

http://www.wired.com/autopia/2013/02/russian-dash-cams/

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1821616.ece

Kriminelle vil hurtig spotte jer som lette ofre, de er jo gearet til dette.
Der er nok ingen tvivl om, at det at I har barnet med yder en vis "beskyttelse",
men generelt synes jeg ikke det er et så charmerende koncept, og de opdager det
måske ikke i tide:

http://www.nordvestnyt.dk/article/20130419/ART/130419852/1022/biltyv-oversaa-barn-paa-bagsaedet-#.UamFrdJU95s
http://www.bt.dk/krimi/biltyv-koerte-vaek-med-nyfoedt-dreng
http://www.udeoghjemme.dk/Artikler/Kaerlighed-og-sorg/2013/02/07-Biltyv-stjal-baby-og-bil.aspx

De her ting var måske lidt negative, og ikke lige det du/I helst vil høre,
men det er næsten en forpligtelse at skrive det.

Da jeg var ung, uerfaren og naiv stødte jeg ind i et par "episoder"
der virkede som et "wake up call", at ikke alle steder er som
Mors, Jylland, Danmark i 70'erne og 80'erne, og at jeg måtte justere
adfærd og beslutninger derefter.

Der er jo masser af mindre farlige alternativer, der er langt til Nordkap,
og grundlæggende vil rigtige svenskere og nordmænd os det godt, så god start.
Derefter er der langt til syd spanien. Så på den tur køre man fra
arktisk klima og natur til mediteran klima og natur.

Hvad vejr angår er det bedst at tage det i omvendt rækkefølge,
altså syd-nord.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #8 Dato: 01. Juni 2013 kl: 22:04:09 »
Hej Jordbær

Jeg har ingen illusion om at skrige: "skræk og advarsel", for jeg tror i har taget en beslutning, og det er så det.
Der hvor jeg er tabt, er at man anskaffer et "ekspeditions køretøj" der er 23 år gammelt, og antager, at når det har gået så længe, så klarer det nok også 3 måneder mere ?
Jeg lavede den samme øvelse i Marokko for 36 år siden i en Land Rover, i 6 måneder og det gik fint, men der var ikke en bolt eller møtrik, slange, slangebånd, ledning (krympeflex var ikke opfundet), skive eller fjederskive, på hele bilen, jeg ikke havde gennemgået. Selv styrkugler, var skiftet fra olie til tynd Molykote.
Jeg kendte min LR serie 2A til mindste detaille. Timers læsning i instruktionsbog og manualer på de daglige toiletbesøg (det er der den tykke bog skal læses), blev omsat til virkelighed.
Jeg har næsten 30 års erfaring i rejser, her mener jeg ikke rejser sådan engang imellem, men på månedlig basis, til Rusland, de baltiske lande (minus Estland der ligner Danmark) , jeg får lyst til at stille spørgsmålet: " Vil i slå jer selv ihjel ? "
Har i læst for meget "Hjalte Tin" ?
Du skriver i kommer fra Thy, og det er jo fint, du skriver også at i bor på Grønland, og det er jo perfekt. Den Grønlandske kultur er jo en kultur der er baseret på tillid, man kan regne med hinanden, en aftale er en aftale, for ellers dør man jo (jo jeg kender Grønland vandværker mv).

At tage til Rusland i en bil, jo det kan man godt, men så skal den have nummerplader, der ligner det område man kører i. Der er en årsag til at de hyperrutinerede chauffører, har fået topmonterede vinduesviskere, afmonteret udvendige dørhåndtag, ingen stiger, pigtråd her og hisset, og slutteligt at der faktisk ikke er nogle danskere der kører derover mere, og det er ikke kun pga lønnen.

Jeg har gemt mig på stations toiletter, ditto togtoiletter, jeg har for det meste haft bodyguards, på udsatte steder, men er dog blevet foruroliget, når jeg har set deres hagekors på maven når de har taget t-shirten af ,og der var 4 af dem og mig alene.

Jordbær, jeg synes du skulle overveje dit rejsemål.

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #9 Dato: 02. Juni 2013 kl: 09:27:05 »
Jeg ville køre lidt mere sydligt, som Vælte-Peter gjorde: http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=4959&PN=1
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #10 Dato: 02. Juni 2013 kl: 09:55:20 »
Mary var 18 år gammel da hun blev sendt ud på en to års jordomrejse. Og vi mødte flere T2’ere på vores færd, som jo er noget ældre.

Indenfor Land Rover verdenen husker jeg desuden stadig legendariske Lars og Inge fra Vestfyn, som tog 10 måneder til Indien tilbage i midten af 80’erne. De kørte i en rigtig gammel og udslidt 109’er, som de havde købt for 10.000kr eller mindre. Og der var ingen, som troede at de ville nå længere end til den dansk/tyske grænse. Den var bestemt heller ikke gennemgået mekanisk. De kom hele vejen til Indien og hjem igen i den bil. Desuden så kørte de efterfølgende mange år i bilen herhjemme (men den er udskiftet nu). På et tidspunkt gik der et par tandhjul i gearkassen ude midt i ødemarken i Pakistan og de blev så hjulpet af den lokale smed, som svejsede et par stykker metal på som ekstra tænder ”for så kunne de da klare sig til nærmeste større by”. Så vidt jeg ved, blev det tandhjul aldrig siden udskiftet, for det holdt fint i hele bilens levetid.

Nogen vil måske sige at verden var anderledes dengang, det var den måske også. Men de kørte igennem både Irak og Iran medens de var i krig med hinanden. En af grundene til at de netop kørte af sted i så gammel en bil var at de uden videre ville kunne forære den væk hvis det blev nødvendigt (hvis de mødte en røver). Desuden er det begrænset hvor mange røvere, som vil røve en gammel bil frem for en nyere og veludstyret og veludrustet hårdt pumpet 4wd med spil, bullbar, mange ekstra lygter og åbenlys mange ekstra dele i bilen. Tro mig, i den slags lande er en ”gammel skrammelkasse” rimelig skjul i sig selv.

Vi havde selv et problem i Sydamerika med Mary. Vi skulle have et nyt CV led til forhjulet, men det kunne ikke skaffes. Derimod fik vi tilbudt at få det eksisterende renoveret for 200kr og manden ville desuden give 3 måneders garanti. Det var i 2009 og holder stadigvæk ganske godt. Samme fingersnilde vil også opleves i Rusland, for der har de heller ikke alle råd til bare at købe nyt.

Om folk er mere farlige etc. i Rusland end andre steder ved jeg ikke. Men jeg husker da vi kørte ind i Bolivia, og så på udenrigsministeriets hjemmeside om hvor slemt sikkerheden var i landet. Det var beskrevet som værende det værste i Sydamerika (værre end Columbia og Venezuela).  Det næste jeg husker er hvor flinke og hjælpsomme befolkningen i Bolivia var. Det var nok det land i Sydamerika, hvor vi følte os mest trygge. Vi overnattede uden videre overalt i landet og den eneste gang vi blev ”antastet” var da et par meget forlegne betjente bankede på ruden en nat og bad os om at finde et andet sted at sove, for vi havde slået lejr lige udenfor en amerikansk diplomat i La Paz, og denne diplomat var blevet rigtig bange for den bil som nu havde slået sig ned lige udenfor hans hus.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #11 Dato: 02. Juni 2013 kl: 10:10:52 »
Om man konsekvent skal advarer mod rusland, det har jeg ingen grundlag for at kunne vuderer.
Men der findes da tråde om emnet ovre hos IG16  
Da jeg købte min 2.1 Syncro i Sverige havde jeg ikke troet at det ville lykkedes at køre 1000 km mere eller mindre nonstop hjem uden problemer, men der var ingenting.. af nogen art  :P ....

MEN improvisations talent må være et absolut krav

Der findes kort på nettet

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #12 Dato: 02. Juni 2013 kl: 12:40:59 »
Personligt kender jeg intet til hverken at køre eller campere i rusland, har aldrig været der, men vil alligevel smide et par gode råd på vejen:

Du kan vel lave et par lavpraktiske indvendige låseanordninger af en art til når i overnatter, dørlåsene på T3 er meget langt fra at være indbrudssikre på nogen måde.. bare et eller andet som forsinker et eventuelt indbrud lidt så man har en chance for at vågne op og skræmme eventuelle banditter væk før de løber med alle ens ting.

Kombineret gas OG narkosealarm er et musthave hvis der ikke allerede er i bilen.

Kør så meget som du overhovedet kan i bilen inden afgang, pres den lidt, hvis der er tekniske svagheder er det nu du skal opdage det!

Læs så meget du kan om kendte tekniske svagheder ved bilen, der er en del gengangere er de mest sandsynlige svage led i kæden!

Forbered dig mentalt på at der sandsynligvius skal gå et eller andet i stykker undervejs med dertilhørende ophold på værksted osv. Bilen er vel heller ikke dyrere end at den kan efterlades hvis det går heeeelt galt og man kan flyve hjem.
Teknikken er jo langt hen ad vejen gammel, og det er de sikkert mindst ligeså gode til på et eller andet landsbyværksted i Rusland som hitech VW værkstedet i DK..

Som andre har været inde på kunne i overveje at starte turen med retning nordpå og så ramme rusland fra nord for polarcirklen et sted, Sverige og Norge er fremragende lande at køre camper i, og som andre allerede har været inde på får i her helt sikkert en god og tryg start på turen imens i lærer bilen at kende undervejs!

Go' tur! mvh. Jakob

Offline joker

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #13 Dato: 02. Juni 2013 kl: 14:45:20 »
Selvfølgelig kan en T3 bus køre til Rusland
Liv Randi og trond  fra Norge har været der over og fortæller kun gode ting om deres tur der over folk var flinke og hjælpsomme
men du kunne da starte turen med at køre forbi hos Kai  http://www.dithmarschenbulli.de/ og få ham til at gennem gå bussen han har alt hvad man skal bruge af stumper og er billig i timeløn det er jo bare at ringe til ham så han har tid når man køre forbi
Hilsen Lone & Villy

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
T3, 2.1, \'89 på vej til Rusland - sidste stumper
« Svar #14 Dato: 02. Juni 2013 kl: 23:05:22 »
Citat fra: "jakob_mj" post=99703

Du kan vel lave et par lavpraktiske indvendige låseanordninger af en art til når i overnatter, dørlåsene på T3 er meget langt fra at være indbrudssikre på nogen måde.. bare et eller andet som forsinker et eventuelt indbrud lidt så man har en chance for at vågne op og skræmme eventuelle banditter væk før de løber med alle ens ting.

Kombineret gas OG narkosealarm er et musthave hvis der ikke allerede er i bilen.

Kør så meget som du overhovedet kan i bilen inden afgang, pres den lidt, hvis der er tekniske svagheder er det nu du skal opdage det!


Hvis folk vil ind, så kommer de lynhurtigt ind og hvis de ikke lige kan dirke låsen op, så kommer der en mursten igennem ruden og så er der fri bane. Det har vi prøvet og det sviner rigtig meget med glasskår og bøvl med at få fat i en ny rude.

Vi har gas alarm i Mary og har aldrig været ude for at nogen har forsøgt at forgive os eller bedøve os.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk