Forfatter Emne: (-: Guldklumpen :-)  (Læst 52385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #225 Dato: 27. September 2013 kl: 12:11:56 »
I hvilken side drypper den?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #226 Dato: 27. September 2013 kl: 12:28:54 »
Jeg tror/mener når der er kørerværn på at så vil olien dryppe af der hvor der er lavet hul til at skifte oliefilteret. Så værnet skal af inden man kan sige hvor
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #227 Dato: 27. September 2013 kl: 12:31:50 »
Hej Frank og Morten

Der hvor jeg kan se den drypper, er jo gennem de små udskæringer i underkørselsværnet lige under turbo'en. Derfor behøver det jo ikke lige præcis være der, den faktisk er utæt, men sandsynligheden taler for det.
Den fremgangsmåde du beskriver Frank, er rimeligvis også den jeg vil gå frem efter. Jeg tror at spray'en du tænker på er bremserens.
Jeg er jo gammel "kemikalie kolportør", så jeg har lidt forskellige ting på hylden der er egnet til formålet ;) .

Jeg ringer til dig i næste uge Frank, men Mandag den 7 ville være en glimrende dag til afhentning.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #228 Dato: 27. September 2013 kl: 12:50:58 »
Citat fra: "Aakerman" post=103703
Hej Frank og Morten

Der hvor jeg kan se den drypper, er jo gennem de små udskæringer i underkørselsværnet lige under turbo'en. Derfor behøver det jo ikke lige præcis være der, den faktisk er utæt, men sandsynligheden taler for det.
Den fremgangsmåde du beskriver Frank, er rimeligvis også den jeg vil gå frem efter. Jeg tror at spray'en du tænker på er bremserens.
Jeg er jo gammel "kemikalie kolportør", så jeg har lidt forskellige ting på hylden der er egnet til formålet ;) .

Jeg ringer til dig i næste uge Frank, men Mandag den 7 ville være en glimrende dag til afhentning.

Venlig hilsen
Bent


Ja det er nok det den hedder. Vi har haft her i sommers oliedryp fra den røde, Og kunne ikke finde  hvor det kom fra så brugte vi også det spray og der blev sprøjtet op mod manifolden. og pludselig tog den selv gas, ja så var det jo der den var utæt. derfor syntes jeg det er godt at bruge til at finde utætte steder :-)

Ang: Snehvide så er den 7 fint, vi aftaler i næste uge nærmere :-)
[attachment=15723]h0c6ab8f.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #229 Dato: 27. September 2013 kl: 12:52:37 »
få renset godt op som der står i tidligere svar. Man kan godt skifte fremløbs olie røret uden at tage underkøringværn af.

Hvor meget drypper den :)
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #230 Dato: 27. September 2013 kl: 15:22:17 »
Hej Morten

Den drypper mere end jeg kan lide, hele bagsmækken på bilen er "fregnet", og så smider den en god klat, når den er parkeret.
Jeg er ikke sart, men jeg vil ikke have "olieklatter" på min fine "københavner brostens gårdsplads" (har min kone fortalt mig, er min mening) :woohoo:
Så nu ryger det værn af, så bliver boltene, samtidigt udstiftet, med fine søvandsbestandige bolte fra Marinecentret. Dem så jeg idag, de havde et fint udvalg af, da jeg hentede bogen "El  ombord", som jeg kan forstå er tvangsnatlæsning :lol: (dyr bog forresten 375,- bob)

Solen skinner

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #231 Dato: 27. September 2013 kl: 15:39:01 »
@ Bent,

Hvis du skal købe rustfaste skruer og bolte, så har Bauhaus dem til en meget bedre pris i deres marineafdelinger.
Du vejer simpelt hen selv af, og sætter en label på posen.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #232 Dato: 27. September 2013 kl: 16:52:52 »
Tak for det tip Kim, for Marinecentret har rigtigt gode varer, men det koster "kassen". :ohmy:

Jeg handler normalt ikke hos Bauhaus, idet mit nærmeste Bauhaus er 26 km væk.  Men hvis Bauhaus har dem, så har mit lokale FOG byggemarked dem sikkert også :)

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #233 Dato: 28. September 2013 kl: 10:20:07 »
ang. rustfri bolte, så har ham her det meste

http://rustfribolte.dk/om-os/

Ole er forøvrigt en rigtig flink mand, som man altid kan gøre en god handel med når han 2 gange om året er på stumpemarked i Fredericia
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #234 Dato: 28. September 2013 kl: 20:52:08 »
Tak for det link Verner, det skal jeg nok få brug for. Jeg holder meget af rustfri varer, så den er "bogmærket".

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #235 Dato: 01. Oktober 2013 kl: 21:49:00 »
I dag kom Guldklumpen op på 3 ton bukke og underkøringsværnet blev sænket.

Som antaget var turbo og nærmeste omgivelser helt indsnasket i olie. Olie returrør til bundkar var også helt tilsnasket helt frem til bundkar.
Efter afrensning af dette kunne man konstatere visuelt, at det så noget træt ud, noget der kunne minde om korrosion.
Tilgangsrøret til turbo bliver renset i morgen, derefter bliver maskineriet startet og der kommer syn for sagen. Under alle omstændigheder, er tilbageløbs røret af en sådan beskaffenhed at det skal skiftes.
Selve bundkar og tætning heraf var i fin stand.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #236 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 01:16:13 »
Ja det var olietilgangs røret til turbo'en der var knækket, inde i omløberen, ved turbo.
Eksperterne kan springe det efterfølgende skriveri her over, i dør sikkert af grin :cheer:

Det stakkels rør har sikkert siddet der siden Guldklumpen blev født, hvilket også vil sige, at omløberne på røret, med tiden er vokset (korroderet) helt sammen med (jeg tror det hedder brystniplerne) på olietilgang fra oliefilter, og tilgang på turbo. Det var altså ikke muligt at skille tingene ad. Når jeg klør mig i nakken kan jeg godt huske fra min tid som reservedelsekspedient hos Scanva Diesel at folkene, både skulle have, skæreringe, nipler og omløbere.
Nu stod jeg så, med to rør, et hvor "det hele" var massivt, og et nyt rør hvor skæreringen er lavet på røret med en omløber. Det vil sige at jeg mangler, to brystnipler.
Sagen havde jo været enkel, hvis der var tale om almindeligt rørgevind, men så nemt er det jo ikke. Jeg kører 6 km til turbo.dk, for at finde ud af hvordan den nippel ser ud, sætter den rare mekaniker en nøgle på omløberen i den ene ende og vrider til, den kommer af, men niplen er smadret, men giver et billede. Han farer ud i den store rodekasse og finder desværre kun een spritny. 20 kroner.
Videre til Mekonomen, et maskinfirma, VW der er lukket, for tilsidst at havne hos Jesper på min lille Go'on benzintank, der også har værksted.
"Bent jeg har noget vildt godt og fantastisk krybende olie, der helt klart overgår, alt hvad jeg har set før (kan ikke huske navnet nu, men har bestilt to dåser), giv den lige en tur med det og kald på mig om en fem minutters tid.

Det gør jeg så, i ca 20 minutter står Jesper og lirker, og så går det fra hinanden, omløberen er fri, af niplen.

Hjem det går, nu skal niplen bores ren i søjleboremaskinen, og have en finslibning med en lille sten fra Dremel sættet.

Rør monteret, motor startet, alt er tæt incl ny kobberpakning til turbo, har kørt en halv time. I morgen skal der køres en time, inden genmontering af underkørselsværn.

Hvad har jeg lært: Det jeg har lært er at, sådanne nipler er faktisk ikke til at få fat i, i håndkøb. Køber man en ny turbo, så sidder den der, men delen i "løs vægt" er der ikke. Dette er blevet meddelt VW shoppen".

Efterskrift: Jeg ved godt at de "garvede vidste det godt", men jeg skal jo også lære noget :lol: Og ja, en rustfri omgang til underkøringsværnet, kostede 138,- i Marinecentret, plus 375,- til El om bord.

De venligste hilsner
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #237 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 07:08:17 »
@ Bent, nej jeg griner i hvert fald ikke.
For jeg har haft mine genvordigheder med dette rør og nipler.
Har erfaret, at det næsten altid er den ende på turboen der driller, og har oplevet at på vor gamle, nu afdøde, Passat knækkede smørerøret på samme måde som du beskriver.
Røret er det samme på den som det på T3, eller burde jeg skrive JX-motoren, og som nævnt i en anden tråd måtte jeg til at mishandle et længere rør.

Så jeg håber din turbo har fået smørelse nok og stadig fungerer tilfredsstillende.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #238 Dato: 04. Oktober 2013 kl: 12:12:11 »
Bent. Godt arbejde :-)  Ses Frank
[attachment=15757]h71a7ebe.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
(-: Guldklumpen :-)
« Svar #239 Dato: 17. November 2013 kl: 17:07:28 »
Lige et billede fra en gemmer/lomme ,-)
[attachment=16085]h33e13e0.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin