Forfatter Emne: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for  (Læst 615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KPETE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: T3-Doka - Syncro
  • By: 2670 Greve
Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Dato: 08. April 2024 kl: 22:21:56 »
Hejsa,
Har brug for lidt gode råd, evt. henvisning til en mekaniker der kender en syncro godt.

Min syncro har haft en klikkende lyd fra hvad jeg formoder var en trækaksel foran.
Har så fået skiftet forreste differentiale til et nyt som jeg havde liggende fra jeg købte bilen.
Bestilte dertil også 2 nye originale trækarme som blev skiftet i samme omgang.

Desværre er lyden der stadig efter montering af ny differentiale samt trækarme så det er nok ikke dem der er årsagen.

Lyden synes at komme fra venstre forhjul, men det er rigtig rigtig svært at høre for at være helt ærlig.
Kan måske også komme fra kardanakslen.

Det skal siges at når jeg aktivtgearer ned ved opbremsning så bliver lyden ikke så voldsom.
En enkelt gang har jeg bemærket en form for rullemodstand stødvist, som opstod ved meget lav fart, uden bremse var aktiveret.

Modtager gerne gode råd, og gerne henvisning til en erfaren syncro mekaniker som gerne må bo på Sjælland.

Tak.
Vh, Klaus






Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Svar #1 Dato: 09. April 2024 kl: 11:10:17 »
Ja underlige lyde kan der være mange af, og man sidder altid og lytter efter et eller andet - faktisk tror jeg mine øre er vokset ca 25% gennem de 12 år jeg har kørt Syncro ;-)

Har du haft det løftet op og rykket i alt? Ikke bare med hånden, men evt med en stor skruetrækker eller ligende. Nu har du skiftet trækstænger så det er næppe rust på ankerplader. Check gummiophæng, krængningstabilisator hjulophæng, kardan - er det der skal være smurt smurt?

Nu er fordelen ve en Syncro jo at den er let at kravle under pga. frihøjden...

//Bent

PS Du et altid velkommen hvis du har brug for et par ekstra øre
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Svar #2 Dato: 09. April 2024 kl: 17:25:53 »
Hej. Kører selv med to 14er jx diesel syncro.

Min fremgangsmåde ville være op i luften med forreste hjul og dreje en del med hænderne, føle og lytte til systemet. Kigge på bremdeskive og kaliber, ser den ok ud. Ellers først ned med hjulet. Hvor gammel er kardanledet i midten under bussen? Er der slid eller rust i ledets krydslejer foran eller bag, måske løse kardanledet og kigge nærmere på det.
Nu hvor frontdiff og drevaksler foran er skiftet, kan der nok udelukkes fejl i det? Eller er viskoen måske skadet indvendig?
Jeg har oplevet sprængt visko, sprængt forreste hjullejer, endda et nav foran der gik i to dele på mine 3 busser.
Et nyrenoveret kardanled fik jeg købt her i Tarp hos syncrofolket, det er et par år siden.
Jeg ville starte med hjullejertjek, bremseklodser, ujævn symetri i drejningen og så kardanled, såfremt diff og aksler er 100% ok.

Måske med
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Svar #3 Dato: 09. April 2024 kl: 22:01:19 »
Mon viscoen er halv død? Hvpr gammel er dens silikonolie og er den nye diff monteret med den visco fra den gamle diff.. silikonolie har en garanti på maks 8 år husker jeg. Måske er viscoens oring og xringe slidt og den har tabt silikonolie ind i gearkassens olie. Så skal den nok renoveres. Et stort arbejde, materiale kan købes i Tyskland til ca. 100 euro.
Jeg kender et eller flere "ryk" i accelering, når viscoen er slidt. Den værste fejl er dog, når frontdiff ikke har samme tand- og spidshjul som bagerste gearkasse. Har selv prøvet 5.83 bagerst og 5.43 foran i gearkasser, så svømmer syncroen med over 40/50 kmh i timen. Og efter kort tid er viscoen så sprængt i dele.. har jeg testet.. ikke stole på folk, nå de siger 5.43 og det viser sig, at den nye bagerste gearkasse så er en 5.83 .. skriften på væggen
« Senest Redigeret: 09. April 2024 kl: 22:08:39 af Jens Flensborg »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline KPETE

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
  • T3 model: T3-Doka - Syncro
  • By: 2670 Greve
Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Svar #4 Dato: 11. April 2024 kl: 23:28:15 »
Hejsa, mange tak for input, jeg må igang med en gennemgang og få lyttet og hevet lidt i det hele.

Skal opdatere hvad jeg finder ud af.

Mvh,
Klaus

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Svar #5 Dato: 12. April 2024 kl: 07:13:06 »
Er drevakslerne foran rigeligt blevet smøret med det sorte fedt?
Her har jeg en fedtsprøjte med 25 cm gummikanyle, som jeg trækker ind under manschetterne. Dertil skal spændring yderst på manschetten åbnes og gerne skuftes efterfølgende. Massere det sorte fedt ind i kuglelejer, ikke spare med fedtet. Nødløsning er 2 straps til at spænde manschetten efterfølgende. Skal dog snarest skiftes til standard sprængring.
Det kaldes rabbit field repair, klassisk nødløsning hos tyske syncrofolk.

Og måske slidt (fast) bremsekaliber, der ikke løsner sig korrekt. Kan medføre enorm varme og deformering af bremseskiver.. kalibre kan købes ny, skæver bremseskiver skal skiftes.

Visco.. det med et den "rykker" under accelering kan være viscoproblem. Normal slid efter 10-25 år. Ikke noget hekseværk, dog intensiv og krævende arbejde.

Og lad være med at bruge kinesisk billig kvalitet på manschetter. De blå pakker med dragen på designet. De duer ikke, klarer næppe 500 km uden at revne. Den tyske Loebroe kvalitet (tk-carparts.de) eller efter hørende kan VW Touran være kompatibel. Der findes også silikonmanschetter.. Spar ikke det forkerte sted. I tyske kredse anbefales fine brugte manschetter, såfremt de ser ok ud. Der findes for meget kin.. skrammel på markedet, især i forbindelse med benzinslanger, manschetter og billig repro der ikke fitter 100%.
Vedlagt min visco visdom.
Skriften på væggen .. snakkes :-)
« Senest Redigeret: 12. April 2024 kl: 07:19:46 af Jens Flensborg »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963