T3 Fora.. > Interiør

Fordele og ulemper ved udskiftning af køleskab + installation af solceller

(1/5) > >>

Trygve:
Hej,

Min kæreste og jeg købte i foråret vores første T3 Westfalia Camper fra 84. Nok det bedste køb vi nogensinde har gjort! Dog kunne jeg rigtig godt tænke mig, at gøre det muligt at være off-grid i længere tid og holde maden i køleskabet kold.

Derfor vil jeg gerne udskifte standard køleskabet med et 12V kompressor baseret køleskab (Waeco CRX50 http://campervanculture.com/shop/waeco-crx50-12v-compressor-fridge/), der kun trækker ca. 1.5A.

For at sikre, at vi altid har 12V tilgængelig i bilen, er tanken at udskifte forbrugsbatteriet med et deep cycle 100 Ah batteri (https://www.amazon.co.uk/Photonic-Universe-motorhome-campervan-off-grid/dp/B00D8M6UFQ) og installere en 100W solcelle (https://www.amazon.co.uk/Photonic-Universe-monocrystalline-charging-motorhome/dp/B00PX63K58/) med en MPPT solar charge controller (https://www.amazon.co.uk/efficiency-controller-regulator-display-battery/dp/B009KS1HEG). Ideen er at en 100W solcelle er kraftig nok til at holde batteriet opladt, så vi ikke skal bekymre os om at løbe tør for strøm.

Med et fuldt opladt 100 Ah batteri, burde køleskabet kunne være tændt non-stop i ca. 3 dage, uden genopladning :)

Før jeg kaster mig ud i dette projekt, vil jeg høre, om andre har lavet en lignende modifikation. Hvis ja, hvilke fordele og ikke mindst ulemper er værd at nævne?

Har ikke selv oplevet et lignende kompressor køleskab, så er lidt bange for støjniveauet fra køleskabet, især om natten.
Er der nogle fifs til oplagte steder at føre kablet fra solcellerne ind i vognen?

Venlig hilsen Trygve

Mary:
Hej Trygve.
Velkommen til, brug gerne søgefunktionen og du vil finde en guldgruppe af viden her på siden.
Angående det elektriske, så kan det fint holde strøm med solceller og et ekstra batteri. Jeg mener at vores er et 120AH i gel typen.
Find indlæg med Kim (alias Porteren), han har både meget viden og gjort sig mange erfaringer på denne front mht. el i bilen og opbygning af køleskabe osv.
Støjen fra køleskabet skal du ikke være bange for. Vi har boet over 2 år i vores og med køleskabet tændt hver nat, uden at vi på nogen måde har følt os generet heraf.

hjulmand:
Hej Trygve,

Der er også en mængde information at hente på club80-90.co.uk. Der er mange tråde om solceller i Westy´er, blandt andet med kabelføring.

Mht batterikapacitet skal du lige huske, at levetiden af batteriet falder voldsomt, hvis du kommer under 50% kapacitet, altså har du kun ca. 50 Ah til rådighed.

Jeg havde køleskabet i min tidligere camper, og det er rigtig godt. Det er lidt dybere end originalen, men ikke noget, der betyder noget inde i bilen. Det er bare meget større. Når du installerer, så spar ikke på ledningstværsnit, Waeco køleskabe er lidt følsomme overfor spændingstab.

Mvh. Lars

Trygve:
Tak Mary :) Yes, det har jeg også gjort. Tak for info omkring Kim, får læst hans indlæg snarest.
Ok, er glad for at høre, at støj ikke er et problem!

@Hjulmand, super, jeg tjekker club80-90.co.uk. Ok, vil være obs på levetiden og kapaciteten. Har du evt. et link til mere info omkring dette?
Havde tænkt at tilslutte køleskabet de eksisterende ledninger i camperen, som benyttes af det nuværende køleskab, men de er ikke gode nok? Hvilket min. ledningstværsnit kan du anbefale?

mudpool:
Der er ingen tvivl om at solpanlet er en af de bedst opgraderinger jeg har lavet på Bambussen.
Mit setop er ikke helt det du efterspørger men kan da give dig en idé:

Engel MR40 køleboks - ingen støj og lavt strømforbrug
Ctek D250 DC/DC - styrer ladningen på forbrugsbatteri fra både generator og solpanel
4 x deepcykle ca24-28 Ah - egenligt til en løftevogn men de passer perfekt i højden under føresæde
100 watt fleksibel solpanel montere fladt forest på taget og ledning ind ved kabelindgangen bag bagklap, måske ikke den kortest vej men jeg ville gerne undgå for mange huller i taget.

Vi har kørt hele sommeren uden opkobling til strøm, fire dage på Roskilde i gråvejr og stadig kolde øl, en lille uge hvor køleskabet/bussen blev brugt til ekstern fryser.

Så det har helt klart givet en større frihed, når vi kører rundt

//Bent

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version