T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: chewie efter 06. November 2012 kl: 20:51:19
-
Hej!
Jeg har følgende problem med gearskiftet på min syncro: Den er lidt svær at få i første og specielt andet gear. Det virker som om begge gear ligger til venstre for bakgearspærren, og går ud fra at det er en justeringssag.
Er der nogen, der på godt dansk - og meget gerne skåret ud i pap, kan fortælle mig, hvordan jeg justerer gearskiftet på en syncrokasse?
På forhånd tak.
Mattias
-
Jeg lytter lige med her. Jeg har nogenlune samme problem.
2 gear er intet problem, men første gear kræver at jeg trykker let ned på gearstangen mens jeg vælger. Dette giver den trælse risiko for at ramme bakgear ;)
Jeg har været nede og kikke lidt overfladisk på det. og jeg tror faktisk at det kan skyldes at selve gearstangen er let bøjet og derfor rammer "skinnen" lige under gearstangen før at selve geareret er linet op på gearkassen... Derfor skal jeg trykke stangen ned for at kommer ned under "skinnen" så jeg kan nå dette punkt.
Jeg har ikke fået udbedret dette endnu, og er heller ikke helt sikker på at det er her problemet ligger, men det er da værd at tjekke :)
-
Det lange rør som udgør den langsgående del af gearskiftet er samlet midt på, og kan justeres ved at løsne "spændebåndet", dreje den forreste del et "klik" med uret set bagfra, spænde det hele igen, og teste... pas på ikke at forskyde dem i længderetningen.
[attachment=12891]IMG_08351.JPG[/attachment]
-
Tusind tak for svar Andreas.
Så dvs. mærke godt, hvor det sidder, og derefter løsne og flytte hak for hak... Bilen skal stå i frigear?
-
Det er nok det nemmeste.
-
Det er en klassikker. Kommer i forbi Sydfyn ordner jeg det gerne for jer :-)
-
Lidt godt fra den store kloge bog, eller rettere sagt, bibelen.
Og gæt selv hvorfor jeg altid har et bogmærke her :whistle: :whistle: :whistle:
Især side 3 er vigtig. Her er min erfaring på Mary at det skal være ca. 25-26mm, men sådan er de damer jo så forskellige :)
[attachment=12894]Gearjustering1.jpg[/attachment]
[attachment=12895]Gearjustering2.jpg[/attachment]
[attachment=12896]Gearjustering3.jpg[/attachment]
-
Årrhh, noget bøvl.. Tog mig en evighed at komme til pga. alle beskyttelsesrør på syncroen. Fik justeret den et par mm og nu ligger første og andet gear helt perfekt lige ved siden af R og G spærren - tilgengæld ligger 3 og 4 ikke særlig lækkert længere. Det er fuldt muligt at få den i 3. og 4., men det føles som om man skal tvinge gearstangen mod højre. Tilgengæld føles det som om der er meget plads på den anden side af spærren, altså ved R og G..
Hvordan kan det nu være?
Hvis jeg skal gøre det jf. bogen bliver jeg nødt til at få skåret det ud i pap - ret mig gerne hvis jeg skriver noget vrøvl..
1. Gearstangen justeres, så de små huller passer med hullerne i pladen under
2. Kassen skal stå i frigear og spændeanordningen under bilen løsnes
3. Armen på gearkassen skal stå vertikalt (Hvordan kan dette evt. justeres?)
4. Underkanten af gearstangen skal være 23 mm fra skinnen i boksen under gearstang.
5. Gearstang og arm på gearkasse holdes i de rigtige positioner mens spændeanordningen strammes
Er dette korrekt forstået?
P.S.: Dennis (Mary) - hvilken bog er det du viser fra? Bentley?
Mattias
-
"Venstre del af miderste side" skal du ikke bruge, så glem den i denne omgang.
Ellers så gør du det rimelig rigtigt. Dog skal du bruge et andet mål end de 23mm (selvom det er det som står i bogen).
På Mary er det ca. 25-26mm der skal til for at gearskiftet fungerer.
Som du beskriver det, så er det lige netop samme sag for dig, at du skal prøve dig lidt frem med forskellige afstande og de 23mm er skal bare ses som vejledende udgangspunkt.
Klø på, det skal nok komme på plads.
Og ja, det er fra Bentley manualen at siderne er taget fra.