Der findes INGEN andre gearkasser, der passer på T3, end gearkasser fra T3. Så let er det.
Men alt kan lade sig gøre, og derfor kan nogle gearkasser ved betydelige modifikationer op gerakasse og køretøj bringes til at passe. Det drejer sig f.eks. om Renault UN1, som Rasmus har i og Porsche G50, som enkelte tyskere har i. En salig drøm var, at man også kunne få en Audi-kasse i - særligt idet man derved løste problemet med adaptorplade til 5-cyl.-blok. Men diffet sidder nemlig asymmetrisk og derfor skal man forandre så megt på diff.-huset, at de fleste alm. perlegrusmekanikere er sat af for længst.
T3-gearkassens svaghed er - udover den evindelige korrosion fremfor alt skiftemuffen (synkronhovedet). Synkronhovedet har tre udsparinger til gearlåsene. Disse tre udsparinger er fræst med retvinklede hjørner, hvilket bevirker tydelige stresspunkter. derfor ses også begyndende revner på faktisk alle ældre synkronhoveder. Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved (symptom: Bilen sætter sig fast i ét gear). Gearkasser efter '90 og alle reservedelssynkronhoveder har rundede hjørner i udsparingerne. Derfor er problemet næsten elimineret der. Så står der kun tilbage, at lejer og synkromesh er underdimensionerede...