Hej,
Der er opstået et lille (måske stort?) problem med min JX: olietrykslampen er begyndt at lyse ved tomgang.
Lyset fremkommer først når motoren er varm, og kun i tomgang, ved 11-1200 omdrejninger forsvinder det igen og jeg har intet lys hele resten af vejen op gennem omdrejningerne. Heller ingen summer.
Jeg er på tur i Norge, og har således kørt nogle lange stræk med naturligt følgende meget varm motor de sidste par dage. Kan min olie være blevet så belastet at den ikke længere kan holde tryk når den bliver varm? Umiddelbart synes jeg at dette lyder som en nogenlunde fornuftig forklaring, eftersom jeg aldrig har oplevet dette før og det så pludseligt sker nu efter at have kørt forholdsvist langt. Tilgengæld har jeg kørt langt i bilen før uden ligende symptomer, og det er ikke længere end 3000 km siden jeg skiftede olie og filter.
Til oplysning kører jeg med 15w-40 mineralsk olie. Filter er Mann.
Jeg har tjekket den blå trykføler ved topstykket for at se om fejlen evt. kunne findes her, men det lader ikke til at være tilfældet. Tænker også at det med at lyset først kommer når motoren er varm taler imod at det skulle være noget med sensoren eller noget elektrisk.
Jeg har haft et nogenlunde normalt forbrug af olie på ca. 1-1,5 liter pr 1000 km. Der er tilgengæld lidt olie at se forskellige steder i motorrummet: dels nede på blokken under dieselpumpen, dels oppe under LDA-dåsen hvor der sidder en lille studs som jeg har ladet mig fortælle er en luftstuds. På denne har jeg nu sat en kort 4mm slange og ført lidt frem i motorrummet så jeg kan se om der kommer olie ud der eller om det kommer fra selve LDA'en. Det olie der ligger nede på blokken kan jeg ikke se hvor kommer fra.
Nu blev det en længere fortælling, men det korte og det lange er at jeg står lang pokker i vold med en lysende (ikke blinkende) olielampe i tomgang og er lidt i vildrede om hvad jeg skal gøre.
Kan jeg godt køre videre uden at foretage mig noget, sålænge jeg sørger for at holde korrekt oliestand? Betyder det at lampen slukker ved øgede omdrejninger at den smører tilstrækkeligt under kørsel? Eller risikerer jeg alvorlig motorskade ved at fortsætte og må i rasende fart søge at finde et værksted som kan kigge på det? (Denne løsning frygter jeg dog lidt, eftersom jeg har dårlige erfaringer med at få fremmede værksteder i udlandet til at arbejde på bussen.)
Desuden har jeg tænkt på, hvis problemet fortsætter, at skifte til 10w-60 olie i håb om at den vil kunne holde trykket bedre ved høje temperaturer. Nogen der har en mening om dette?
Det var vidst det hele, jeg håber nogle af jer har nogle bud på hvad jeg kan stille op!
Bedste hilsner,
Mikkel