Forfatter Emne: Olietryk i tomgang  (Læst 4264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
Olietryk i tomgang
« Dato: 07. April 2015 kl: 14:59:30 »
Hej,

Der er opstået et lille (måske stort?) problem med min JX: olietrykslampen er begyndt at lyse ved tomgang.
Lyset fremkommer først når motoren er varm, og kun i tomgang, ved 11-1200 omdrejninger forsvinder det igen og jeg har intet lys hele resten af vejen op gennem omdrejningerne. Heller ingen summer.

Jeg er på tur i Norge, og har således kørt nogle lange stræk med naturligt følgende meget varm motor de sidste par dage. Kan min olie være blevet så belastet at den ikke længere kan holde tryk når den bliver varm? Umiddelbart synes jeg at dette lyder som en nogenlunde fornuftig forklaring, eftersom jeg aldrig har oplevet dette før og det så pludseligt sker nu efter at have kørt forholdsvist langt. Tilgengæld har jeg kørt langt i bilen før uden ligende symptomer, og det er ikke længere end 3000 km siden jeg skiftede olie og filter.

Til oplysning kører jeg med 15w-40 mineralsk olie. Filter er Mann.

Jeg har tjekket den blå trykføler ved topstykket for at se om fejlen evt. kunne findes her, men det lader ikke til at være tilfældet. Tænker også at det med at lyset først kommer når motoren er varm taler imod at det skulle være noget med sensoren eller noget elektrisk.

Jeg har haft et nogenlunde normalt forbrug af olie på ca. 1-1,5 liter pr 1000 km. Der er tilgengæld lidt olie at se forskellige steder i motorrummet: dels nede på blokken under dieselpumpen, dels oppe under LDA-dåsen hvor der sidder en lille studs som jeg har ladet mig fortælle er en luftstuds. På denne har jeg nu sat en kort 4mm slange og ført lidt frem i motorrummet så jeg kan se om der kommer olie ud der eller om det kommer fra selve LDA'en. Det olie der ligger nede på blokken kan jeg ikke se hvor kommer fra.

Nu blev det en længere fortælling, men det korte og det lange er at jeg står lang pokker i vold med en lysende (ikke blinkende) olielampe i tomgang og er lidt i vildrede om hvad jeg skal gøre.
Kan jeg godt køre videre uden at foretage mig noget, sålænge jeg sørger for at holde korrekt oliestand? Betyder det at lampen slukker ved øgede omdrejninger at den smører tilstrækkeligt under kørsel? Eller risikerer jeg alvorlig motorskade ved at fortsætte og må i rasende fart søge at finde et værksted som kan kigge på det? (Denne løsning frygter jeg dog lidt, eftersom jeg har dårlige erfaringer med at få fremmede værksteder i udlandet til at arbejde på bussen.)

Desuden har jeg tænkt på, hvis problemet fortsætter, at skifte til 10w-60 olie i håb om at den vil kunne holde trykket bedre ved høje temperaturer. Nogen der har en mening om dette?

Det var vidst det hele, jeg håber nogle af jer har nogle bud på hvad jeg kan stille op!

Bedste hilsner,
Mikkel

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Olietryk i tomgang
« Svar #1 Dato: 07. April 2015 kl: 16:01:29 »
At du har kørt lange stræk skulle ikke gøre at motoren bliver varmere end normalt. Dit olieforbrug synes jeg er
højt. Ved godt hvad der står i instruktionsbogen om forbrug men alligevel synes jeg at det er højt. På et værksted
kan de måle dit olietryk. Så får du fakta. En olietryksindikator kan sagtens være defekt selv om den ser ud som ny.
At der kommer olie op til LDAen kunne tyde på at din turbo slipper noget igennem.
Tjek også at der ikke er et lille hul på røret fra oliefilterkonsollen til turboen. Det er JXerens hovedpulsåre.
Jeg ville ikke være bange for at køre hjem med den så længe det kun er ved tomgang.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
Olietryk i tomgang
« Svar #2 Dato: 08. April 2015 kl: 08:42:49 »
Tak for svar Jønne, det med at jeg ikke skal være bange sålænge det holder sig til tomgang giver ro i sindet.

I forhold til tryksensoren: hvis den var i stykker, ville den så ikke give udslag med det samme og altså ikke først ved varm motor?

Og apropos varm motor: det jeg tænker i den forbindelse er ikke at motoren skulle være blevet varmere end normalt, men snarere at olien måske har taget skade af at være så varm så længe og derfor ikke kan holde tryk. Giver det mening?

Jeg kan ikke finde nogen utætheder på røret til turboen. Men kunne det evt. være returløbet fra turboen der er synderen? Det sidder jo ganske utilgængeligt inde under motorkassen når man står i vejsiden.

Jeg har forgæves forsøgt at skaffe et manometer til at måle olietrykket. Måske jeg må svinge indenom et værksted og få det målt..

Nogen der har en mening om at bruge 10w60 olie i øvrigt?

Mvh
Mikkel

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
Olietryk i tomgang
« Svar #3 Dato: 08. April 2015 kl: 09:17:21 »
I øvrigt: jeg synes at kunne læse de fleste steder ar lampen normalt blinker. Min lyser konstant, har dette nogen betydning?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Olietryk i tomgang
« Svar #4 Dato: 08. April 2015 kl: 14:55:25 »
Olietrykket falder jo mere temperaturen stiger, fordi olien bliver tynd som vand og nemmere bliver presset
igennem de steder hvor olien skal bære. Smut du ind på et værksted og få målt trykket.
Ved høj tomgang( ca 2000omdr) og med varm motor skal olietrykket være mindst 1.1 bar. Good luck.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
Olietryk i tomgang
« Svar #5 Dato: 09. April 2015 kl: 08:42:47 »
Jeg har nu skaffet et manometer til at måle trykket.
Hvor mange bar skal jeg have i normal tomgang? Og skal jeg måle ved den blå kontakt eller ved den grå på oliefilterkonsollen?

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Olietryk i tomgang
« Svar #6 Dato: 09. April 2015 kl: 13:23:22 »
Mål nede ved den grå føler. Jeg har ikke tallet for tomgang. Men du kan jo fortælle os hvad den viser.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD